Trwa ładowanie...

Nie tylko oryginalne części: oszczędź pieniądze nie rezygnując z jakości

Nie tylko oryginalne części: oszczędź pieniądze nie rezygnując z jakościŹródło: PAP/Itarr TASS/Alexander Rymuin
d2bo85l
d2bo85l

Współcześnie produkowane samochody, w zależności od marki, składają się z ok. 15 do 20 tys. części. Toyota podaje nawet liczbę 30 tys., która obejmuje także najmniejsze śruby. Większość tych elementów - na szczęście dla kierowców - nie jest wymieniana w trakcie użytkowania pojazdu. Pozostałe z powodzeniem dostępne są na niezależnym rynku, czyli bez logo koncernu samochodowego, dzięki czemu koszty utrzymania auta mogą być znacząco niższe.

Aż 80 proc. części używanych do montażu samochodów w fabrykach jest opracowanych i produkowanych przez niezależnych producentów części. Koncerny samochodowe samodzielnie wytwarzają zaledwie 20 proc. części i są to głównie elementy konstrukcyjne, których zwykle się nie wymienia. Producenci pojazdów części wykorzystywane podczas produkcji aut - niezależnie od tego, kto je wytwarza - zamawiają ze swoim logo. Takie same części, także z logo koncernu samochodowego, są również oferowane w autoryzowanych serwisach. Powstaje zatem wrażenie, że te wszystkie komponenty pochodzą z fabryk koncernów samochodowych.

Tymczasem większość części - elektronika, oświetlenie, części silnikowe, zawieszenie, hamulce, układy przeniesienia napędu - produkują niezależne firmy; wyspecjalizowani producenci dysponujący własnymi centrami badawczymi, kadrą doświadczonych konstruktorów i projektantów. Są to przedsiębiorstwa takie jak Bosch, Brembo, Magneti Marelli, Delphi, Valeo, TRW Automotive i setki innych w Polsce, a tysiące w Europie.

(fot. PAP/Tomasz Wojtasik)
Źródło: (fot. PAP/Tomasz Wojtasik)

- Firmy te część produkcji dostarczają koncernom samochodowym na linię montażową, a część oferują na rynku niezależnym poprzez sieci hurtowni, sklepów i warsztatów motoryzacyjnych - tłumaczy Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. - Są to takie same elementy, które różnią się jedynie opakowaniem, logo i ceną.

d2bo85l

Niezależni producenci zazwyczaj mają bardzo szeroką ofertę części, do wielu marek i modeli pojazdów. Dla przykładu Brembo posiada w asortymencie ok. 1,6 tys. pozycji tarcz i bębnów hamulcowych, a TRW ponad 1,4 tys. rodzajów klocków hamulcowych, co obejmuje 98% europejskiego parku samochodowego. Oczywiście nie wszystkie te elementy wytwarzane są tylko i wyłącznie na potrzeby koncernów samochodowych. Trafiają one na rynek pod nazwą części porównywalnej jakości. Ich jakość potwierdzana jest przez samego producenta lub dystrybutora, pod rygorem odpowiedzialności cywilnej, zatem powinna być taka, jak komponentów, które są stosowane do montażu danych pojazdów. Tymczasem cena niejednokrotnie jest znacznie niższa.

Przykład podał nam właściciel Audi A6 wyprodukowanego w 2006 roku. Na początku tego roku za wymianę żarówek ksenonowych warsztat autoryzowany zażądał od niego 1360 zł, na co składa się 960 zł za dwie żarówki i 400 zł koszty robocizny. W warsztacie niezależnym taka sama usługa została wyceniona łącznie na 370 zł - 270 zł części i 100 zł wymiana.

Można powiedzieć, że przykład dotyczący luksusowego auta, nie jest miarodajny. Zaoszczędzić można jednak również w przypadku samochodów popularnych. W niektórych przypadkach różnice w cenie mogą sięgać nawet ponad 200 proc. Jak podaje czasopismo „Motor”, dla Forda Focusa średnia różnica to 67 proc., a dla Opla Corsy 50 proc. W przypadku pozostałych marek różnice też są znaczne. Warto wyraźnie podkreślić, iż autorzy zestawienia porównywali części oryginalne dostępne w autoryzowanych stacjach obsługi oraz części porównywalnej jakości dostępne w hurtowniach niezależnych dystrybutorów.

d2bo85l

Od strony prawnej kwestię części zamiennych reguluje między innymi rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010 wraz z wytycznymi, znane w Polsce jako GVO. Dokonuje ono nie tylko klasyfikacji części, ale również określa, w jakich sytuacjach mogą być stosowane, by nie utracić gwarancji na samochód, jeśli taką posiadamy.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa awarii możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być jednak przeprowadzone w dowolnym warsztacie, z użyciem części oryginalnych, zarówno tych w opakowaniu prawdziwego ich producenta, jak i tych w opakowaniu koncernu samochodowego lub też części porównywalnej jakości. W przypadku samochodów, które gwarancją już nie są objęte, mamy zupełną dowolność.

d2bo85l

Zamienniki z pewnością są tańsze od części oryginalnych. Ale czy ich jakość zapewnia bezpieczeństwo? Tu z pomocą kierowcom przychodzą zwykle budzące niechęć europejskie regulacje. W Unii Europejskiej funkcjonuje ponad 90 dyrektyw dotyczących homologacji i certyfikacji części zamiennych. Części kupione w niezależnym warsztacie powinny więc zagwarantować nam odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Źródło: SDPCM

tb/

d2bo85l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2bo85l
Więcej tematów