Ponad 50 miast będzie mogło starać się o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska m.in. na kupno autobusów o ekologicznym napędzie bądź tramwajów. Wsparcie może też uzyskać budowa stacji tankowania dla ekologicznych pojazdów. Pula dofinansowania to 300 mln zł.
Rzeczniczka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Magdalena Skłodowska poinformowała PAP, że wnioski w ramach program "Gazela BIS - Niskoemisyjny zbiorowy publiczny transport miejski", który został przyjęty w środę przez radę nadzorczą Narodowego Funduszu, będzie można składać najprawdopodobniej od początku 2016 roku.
Z pożyczek NFOŚiGW będą mogły skorzystać miasta regionalne i subregionalne wskazane w Kontraktach Terytorialnych w obszarze niskoemisyjnego transportu publicznego. Pożyczki do 50 mln zł będą mogły być umarzane (maksymalnie 30 proc.). Koszt kwalifikowany (podlegający refundacji) przedsięwzięcia na etapie składania wniosku nie będzie mógł być mniejszy niż 5 mln zł.
Skłodowska wyjaśniła, że z "Gazeli BIS" będzie można sfinansować np. zakup nowego taboru autobusowego o napędzie gazowym, czy hybrydowym, tramwajów bądź trolejbusów. W programie jednak określono, że we wniosku o dofinasowanie koszty zakupu taboru mogą stanowić maksymalnie 80 proc.
Pieniądze będzie można przeznaczyć także na wydzielanie buspasów, budowę stacji tankowania dla ekologicznych pojazdów, informacji pasażerskiej dla korzystających z transportu zbiorowego, czy systemów infrastrukturalnych jak np. systemy zarządzania ruchem.