Narodowość samochodu liczy dla kupujących. Marki, które wybieramy najchętniej

Świat motoryzacji rządzi się nie tylko prawem podaży i popytu, ale też mitami, które narosły wokół samochodów. W szczególności dotyczą one pochodzenia aut.

Wiara w markę może być zwodnicza
Źródło zdjęć: © East News | TOMASZ BARANSKI/REPORTER
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

Firma AAA Auto opublikowała ranking popularności marek w podziale na kraje, z których one pochodzą. Dane dotyczą rynku wtórnego.

Japonia - Toyota, Nissan, Suzuki, Mitsubishi, Honda, Mazda, Subaru
Niemcy - Opel, Volkswagen, BMW, Audi
Francja - Renault, Peugeot, Citroen
Korea Południowa - KIA, Hyundai
USA - Ford, Chevrolet, Chrysler, Jeep, Dodge
Czechy - Skoda
Włochy - Fiat, Alfa Romeo, Lancia
Hiszpania - Seat
Szwecja - Volvo, Saab
Wielka Brytania - Land Rover, Jaguar

Zestawienie jest ciekawe, ale należy zadać sobie pytanie o to, czy właściwe jest określanie wartości marki poprzez państwo, z którego ona pochodzi. W końcu na przestrzeni lat niektóre z nich zostały wykupione przez koncerny z innych państw lub weszły w zagraniczne alianse.

Opel, który w przypadku „niemieckich” samochodów wyprzedził Volkswagena, od lat nie jest w niemieckich rękach. Do niedawna należał on do General Motors, a obecnie jest własnością francuskiego koncernu PSA, który w swoim portfolio ma też Peugeota, Citroena i luksusową markę DS. Nissan, choć japoński, związany jest z Renault i pomiędzy tymi firmami następuje ciągły przepływ technologii.

Właścicielem marki Volvo jest chiński Geely, co nie przeszkadza Szwedom w projektowaniu dobrych samochodów. Kia i Hyundai należą do jednego koncernu, podobnie jest z wszystkimi wymienionymi w zestawieniu włoskimi markami. Do Fiat Chrysler Automobiles należy też Jeep i - oczywiście - Chrysler. Ford, choć amerykański, sporą część projektowania powierza inżynierom zatrudnionym w niemieckim ośrodku badawczym.

Do tego należy dołożyć przypadki współpracy pomiędzy markami przy opracowywaniu poszczególnych modeli. Zamiast przyglądać się pochodzeniu danej marki lepiej więc skoncentrować się na opiniach na temat danego modelu.

Źródło: AAA Auto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę