Najważniejsze projekty Giorgetto Giugiaro
Giorgetto Giugiaro, słynny włoski projektant samochodów, jest jednym z najbardziej cenionych stylistów w historii motoryzacji.
Styl po włosku
Giorgetto Giugiaro, słynny włoski projektant samochodów, jest jednym z najbardziej cenionych stylistów w historii motoryzacji. Swoją karierę zaczynał w studiach Bertone i Ghia, a w 1968 roku założył własną firmę Italdesign Giugiaro. Teraz, po prawie 50 latach, ogłosił, że odchodzi z niej, aby mieć więcej czasu na inne projekty.
Giugiaro w swojej karierze odpowiadał za wygląd zupełnie różnych modeli - od luksusowych supersamochodów, po tanie i popularne auta z Bloku Wschodniego. Projektował wiele modeli Alfy Romeo, Maserati i koncepcyjne Lamborghini, ale oprócz tego spod jego ręki wyszły takie samochody jak Volkswageny, Daewoo, Suzuki, a nawet nasz rodzimy Polonez. Dla wielu osób samochody te są nudne i typowe, ale trzeba pamiętać, że to właśnie Giugiaro był jednym z tych, którzy kreowali motoryzacyjną modę. W latach 80. tworzył kanciaste projekty, których prostotę doprowadzał do ekstremum, aby dekadę później przerzucić się na auta pełne obłości.
Na kolejnych stronach prezentujemy najciekawsze i najważniejsze projekty Giorgetto Giugiaro.
Volkswagen Golf
Najsłynniejszy hatchback w historii, którego kolejne generacje były ewolucją oryginalnego projektu, to może nie najbardziej widowiskowe, ale z pewnością jedno z najważniejszych dzieł Giugiaro. Proste i praktyczne nadwozie otrzymało kształt, który mimo braku ekstrawagancji, jest nie do pomylenia z jakimkolwiek innym autem.
BMW M1
Niemiecki supersamochód jest znany z powodu swoich osiągów i ekskluzywności, ale najważniejszy w tym przypadku był wygląd. Marka znana z produkcji klasycznych sedanów zatrudniła włoskie studio, aby zrobiło to, co potrafi najlepiej - zaprojektowało sportowe auto z silnikiem umieszczonym centralnie. Do dziś jest najlepiej wyglądające BMW, które powstawało seryjnie (choć tylko w liczbie 453 egzemplarzy).
Polonez
Wracając do popularnych aut zaprojektowanych przez Giugiaro nie sposób nie wspomnieć o najważniejszym modelu dla Polaków. To właśnie spod ręki włoskiego stylisty wyszło oryginalne nadwozie hatchbacka, który powstał na bazie zmodernizowanego Fiata 125p - Poloneza. Po kolejnych liftingach samochód ten stracił sporo ze swojego stylu, ale pierwsze egzemplarze zdecydowanie wyróżniały się na ulicy.
De Tomaso Mangusta
Jednym z bardziej widowiskowych projektów seryjnych Giugiaro był model Mangusta włoskiej marki De Tomaso. Słynny stylista stworzył nadwozie tego auta jeszcze za czasów pracy w firmie Ghia i była to kolejna cegiełka, która dała mu rozpoznawalność oraz pozwoliła na stworzenie własnego zakładu. Wystarczy tylko wspomnieć osłonę silnika otwieraną w dwóch częściach ku górze jak skrzydła, aby uświadomić sobie jak pomysłowym projektantem jest Giugiaro.
Daewoo Lanos
Samochód, który w wersji hatchback przypomina jajko z maską z przodu, jest przykładem typowego wyglądu z lat 90., kiedy królowały krągłości i owale. Choć technicznie Daewoo nadal odstawało od konkurencji, to stylistycznie Lanos stanowił spory krok naprzód w porównaniu do Nexii, będącej tylko lekko odświeżonym Oplem Kadetem.
DeLorean DMC-12
Model ten swoją rozpoznawalność zawdzięcza filmowi "Powrót do przyszłości", w którym "dostał rolę" dzięki wyglądowi. Mimo iż auto jest powolne i niezbyt udane technicznie, to wygląda wyjątkowo. Niemal 10 lat wcześniej Giugiaro zaprojektował sportowego Lotusa Esprit i widać tu pewne pokrewieństwo. DeLorean wygląda jednak jeszcze nowocześniej, a wisienką na torcie są otwierane do góry drzwi i nadwozie z nierdzewnej stali bez lakieru.
Fiat Punto
Kolejnym popularnym samochodem, który odniósł spory sukces w Polsce, był Fiat Punto pierwszej generacji. Choć samochód ten był bardzo awaryjny, a już po kilku latach nadwozie zjadała korozja, to w chwili zakupu klienci nie wiedzieli o tych dolegliwościach. Widzieli natomiast wyjątkowo ładne auto segmentu B, które swoim nowoczesnym na owe czasy wyglądem wyróżniało się na tle Volkswagena Polo, Opla Corsy czy Forda Fiesty.
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Giugiaro przez kilkadziesiąt lat projektował Alfy Romeo. Od modeli 2600 i GT w latach 60. po 159 i Brerę. Włoski stylista potrafił zapewnić tej marce jej wyjątkowy charakter niezależnie od tego, czy miał stworzyć samochód sportowy, czy praktyczne rodzinne kombi. Zestawienie tych projektów np. z Volkswagenem pokazuje również, że Giugiaro był nie tylko artystą, ale miał to, co w projektowaniu samochodów jest najważniejsze - rozumiał potrzeby danej marki i wiedział, czego oczekują jej klienci.
Yugo
Każdemu zdarzają wpadki w pracy i w przypadku Giugiaro tez ich nie brakowało. Nie wszystkie zaprojektowane przez niego samochody są warte uwagi. Jednym z najgorszych przykładów jest Yugo. Jugosłowiański mieszczuch, który próbował podbić amerykański rynek, nie dość, że był słaby technicznie, to jeszcze wyglądał jak nieudane połączenie kilku innych projektów. Na szczęście w historii Giorgetto Giugiaro zdecydowanie więcej było modeli godnych uwagi niż tych, o których (tak jak o Yugo) najlepiej byłoby zapomnieć.