Najważniejsze projekty Giorgetto Giugiaro

Giorgetto Giugiaro, słynny włoski projektant samochodów, jest jednym z najbardziej cenionych stylistów w historii motoryzacji.

Obraz
Źródło zdjęć: © materiały prasowe

/ 10Styl po włosku

Obraz
© materiały prasowe

Giorgetto Giugiaro, słynny włoski projektant samochodów, jest jednym z najbardziej cenionych stylistów w historii motoryzacji. Swoją karierę zaczynał w studiach Bertone i Ghia, a w 1968 roku założył własną firmę Italdesign Giugiaro. Teraz, po prawie 50 latach, ogłosił, że odchodzi z niej, aby mieć więcej czasu na inne projekty.

Giugiaro w swojej karierze odpowiadał za wygląd zupełnie różnych modeli - od luksusowych supersamochodów, po tanie i popularne auta z Bloku Wschodniego. Projektował wiele modeli Alfy Romeo, Maserati i koncepcyjne Lamborghini, ale oprócz tego spod jego ręki wyszły takie samochody jak Volkswageny, Daewoo, Suzuki, a nawet nasz rodzimy Polonez. Dla wielu osób samochody te są nudne i typowe, ale trzeba pamiętać, że to właśnie Giugiaro był jednym z tych, którzy kreowali motoryzacyjną modę. W latach 80. tworzył kanciaste projekty, których prostotę doprowadzał do ekstremum, aby dekadę później przerzucić się na auta pełne obłości.

Na kolejnych stronach prezentujemy najciekawsze i najważniejsze projekty Giorgetto Giugiaro.

/ 10Volkswagen Golf

Obraz
© zdjęcie producenta

Najsłynniejszy hatchback w historii, którego kolejne generacje były ewolucją oryginalnego projektu, to może nie najbardziej widowiskowe, ale z pewnością jedno z najważniejszych dzieł Giugiaro. Proste i praktyczne nadwozie otrzymało kształt, który mimo braku ekstrawagancji, jest nie do pomylenia z jakimkolwiek innym autem.

/ 10BMW M1

Obraz
© Szymon Jasina

Niemiecki supersamochód jest znany z powodu swoich osiągów i ekskluzywności, ale najważniejszy w tym przypadku był wygląd. Marka znana z produkcji klasycznych sedanów zatrudniła włoskie studio, aby zrobiło to, co potrafi najlepiej - zaprojektowało sportowe auto z silnikiem umieszczonym centralnie. Do dziś jest najlepiej wyglądające BMW, które powstawało seryjnie (choć tylko w liczbie 453 egzemplarzy).

/ 10Polonez

Obraz

Wracając do popularnych aut zaprojektowanych przez Giugiaro nie sposób nie wspomnieć o najważniejszym modelu dla Polaków. To właśnie spod ręki włoskiego stylisty wyszło oryginalne nadwozie hatchbacka, który powstał na bazie zmodernizowanego Fiata 125p - Poloneza. Po kolejnych liftingach samochód ten stracił sporo ze swojego stylu, ale pierwsze egzemplarze zdecydowanie wyróżniały się na ulicy.

/ 10De Tomaso Mangusta

Obraz
© Thomas Doerfer/CC BY-SA 3.0

Jednym z bardziej widowiskowych projektów seryjnych Giugiaro był model Mangusta włoskiej marki De Tomaso. Słynny stylista stworzył nadwozie tego auta jeszcze za czasów pracy w firmie Ghia i była to kolejna cegiełka, która dała mu rozpoznawalność oraz pozwoliła na stworzenie własnego zakładu. Wystarczy tylko wspomnieć osłonę silnika otwieraną w dwóch częściach ku górze jak skrzydła, aby uświadomić sobie jak pomysłowym projektantem jest Giugiaro.

/ 10Daewoo Lanos

Obraz
© OSX

Samochód, który w wersji hatchback przypomina jajko z maską z przodu, jest przykładem typowego wyglądu z lat 90., kiedy królowały krągłości i owale. Choć technicznie Daewoo nadal odstawało od konkurencji, to stylistycznie Lanos stanowił spory krok naprzód w porównaniu do Nexii, będącej tylko lekko odświeżonym Oplem Kadetem.

/ 10DeLorean DMC-12

Obraz
© Grenex/CC BY-SA 3.0

Model ten swoją rozpoznawalność zawdzięcza filmowi "Powrót do przyszłości", w którym "dostał rolę" dzięki wyglądowi. Mimo iż auto jest powolne i niezbyt udane technicznie, to wygląda wyjątkowo. Niemal 10 lat wcześniej Giugiaro zaprojektował sportowego Lotusa Esprit i widać tu pewne pokrewieństwo. DeLorean wygląda jednak jeszcze nowocześniej, a wisienką na torcie są otwierane do góry drzwi i nadwozie z nierdzewnej stali bez lakieru.

/ 10Fiat Punto

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejnym popularnym samochodem, który odniósł spory sukces w Polsce, był Fiat Punto pierwszej generacji. Choć samochód ten był bardzo awaryjny, a już po kilku latach nadwozie zjadała korozja, to w chwili zakupu klienci nie wiedzieli o tych dolegliwościach. Widzieli natomiast wyjątkowo ładne auto segmentu B, które swoim nowoczesnym na owe czasy wyglądem wyróżniało się na tle Volkswagena Polo, Opla Corsy czy Forda Fiesty.

/ 10Alfa Romeo Giulia Sprint GT

Obraz
© Marco Annunziata/CC BY 2.0

Giugiaro przez kilkadziesiąt lat projektował Alfy Romeo. Od modeli 2600 i GT w latach 60. po 159 i Brerę. Włoski stylista potrafił zapewnić tej marce jej wyjątkowy charakter niezależnie od tego, czy miał stworzyć samochód sportowy, czy praktyczne rodzinne kombi. Zestawienie tych projektów np. z Volkswagenem pokazuje również, że Giugiaro był nie tylko artystą, ale miał to, co w projektowaniu samochodów jest najważniejsze - rozumiał potrzeby danej marki i wiedział, czego oczekują jej klienci.

10 / 10Yugo

Obraz
© Chamelfo Ropatras/CC BY-SA 2.0

Każdemu zdarzają wpadki w pracy i w przypadku Giugiaro tez ich nie brakowało. Nie wszystkie zaprojektowane przez niego samochody są warte uwagi. Jednym z najgorszych przykładów jest Yugo. Jugosłowiański mieszczuch, który próbował podbić amerykański rynek, nie dość, że był słaby technicznie, to jeszcze wyglądał jak nieudane połączenie kilku innych projektów. Na szczęście w historii Giorgetto Giugiaro zdecydowanie więcej było modeli godnych uwagi niż tych, o których (tak jak o Yugo) najlepiej byłoby zapomnieć.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka