Najszybsze modele Volvo: S60 R i V70 R 

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-04.jpg',600,453) ) |
| --- | Volvo konsekwentnie zmienia wizerunek swojej marki. Poza utrzymaniem prestiżu swoich samochodów, pragnie odmłodzić ich obraz w świadomości klientów. Od początku lat 90. wprowadza coraz mocniejsze silniki, projektuje nadwozia o nowoczesnym i dynamicznym wyglądzie.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-06.jpg',600,382) ) |
| --- | Ukoronowaniem tych usiłowań mają być dwa modele serii R: S60 R i V70 R. Oba samochody mają zapewnić kierowcom nie tylko spore rezerwy mocy, ale umożliwiać wręcz ekstremalną jazdę. S60 R przyspiesza od 0 do 100 km/godz w czasie 5.7 sekundy, V70 R 5.9 sekundy. Maksymalna prędkość aut jest ograniczona elektronicznie do 250 km/godz.
Zobacz obszerną galerię Volvo S60 R i V70

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/271/v70r-4.jpg',600,356) ) |
| --- | Już wygląd aut znamionuje sportowe możliwości. Na szczęście, Volvo z iście protestancką powściągliwością zaprojektowało samochody tak, aby nie odstraszały poważnych klientów olbrzymimi, krzykliwą stylistyką. W porównaniu z Volvo S60 i Volvo V70, nowe auta R mają matowo srebrne obramowanie kraty wlotu powietrza, nieco wydłużony spojler przedni (S 60 R ma dodatkowy cieńki spoiler z tyłu), powiększony wlot powietrza dla zwiększenia strumienia napływającego powietrza i lepszego chłodzenia. Sportowego charakteru przydają też koła o rozmiarze 17 i 18 cali.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-09.jpg',600,502) ) |
| --- | Oba modele, S60 R i V70 R napędzane będą tym samym silnikiem o pojemności 2,5 litra. Ta turbodołądowana jednostka o pięciu cylindrach jest najmocniejszym silnikiem w rodzinie Volvo. Silnik wyposażono w układ rozrządu CVVT z bezstopniową zmianą faz rozrządu. Osiąga on moc 300 KM (220 kW) przy prędkości obrotowej 5200 obr/min oraz moment obrotowy 400 Nm w przedziale 1950 i 5250 obr/min (maksymalny moment obrotowy przy 1950 obr/min). To właśnie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy niskich obrotach silnika, modele R osiągają wspomniane parametry przyspieszenia: S60 R 5.7 sekundy, V70 R 5.9 sekundy od 0 do 100 km/godz.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-07.jpg',600,445) ) |
| --- | Modele R wyposażone mogą być w sześciostopniową skrzynię mechaniczną, albo pięciostopniową automatyczną o nazwie Geartronic. Zmienia on przełożenia całkowicie automatycznie lub umożliwia przełączanie biegów ręcznie, bez udziału pedału sprzęgła. Skrzynia automatyczna jest adaptacyjna; obserwuje styl jazdy kierowcy i odpowiednio dostosowuje schemat zmiany przełożeń. Kierowca może też wybrać tryb pracy „sportowej”, w którym automatyczna skrzynia biegów przełącza bieg na wyższy przy wyższych obrotach silnika.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-03.jpg',600,334) ) |
| --- | Nowe Volvo S60 R i V70 R wyposażono w aktywne podwozie zbudowane według zasady „czterech C” (koncepcja ciągłej regulacji podwozia). Podwozie wyposażone jest w czujniki, umieszczone w różnych jego miejscach, które mierzą podłużne, poprzeczne i pionowe przyspieszenie samochodu względem drogi. Mierzą również:
• prędkość obrotową i ruchy pionowe każdego z kół
• kąt obrotu i prędkość ruchu koła kierownicy
• zachowanie na zakrętach (wielkość zboczenia z kursu)
• moment obrotowy silnika (obliczony)
• interwencje w układzie hamulcowym ze strony układów ABS i DSTC

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-08.jpg',600,317) ) |
| --- | Wszystkie te czujniki nadają sygnały do mikroprocesora „czterech C”, który oblicza ruchy samochodu i dostosowuje do nich sztywność amortyzatorów . Kierowca może ponadto wybrać jeden z trzech ustawień podwozia: komfort, sport, sport zaawansowany. Zależnie od zadanego trybu, podwozie jest bardziej miękkie i komfortowe, twardsze, lub całkiem twarde - umożliwiające sportową jazdę.

Volvo S60 R i V70 R wyposażono w elektronicznie sterowany układ napędu na wszystkie koła (AWD), który jest zasadniczo taki sam jak w modelach Volvo XC90 i S60 AWD.
Modele wejdą do seryjnej produkcji na wiosnę 2003 roku. Nieznana jest jeszcze ich cena.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka