| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-04.jpg',600,453) ) |
| --- | Volvo konsekwentnie zmienia wizerunek swojej marki. Poza utrzymaniem prestiżu swoich samochodów, pragnie odmłodzić ich obraz w świadomości klientów. Od początku lat 90. wprowadza coraz mocniejsze silniki, projektuje nadwozia o nowoczesnym i dynamicznym wyglądzie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-06.jpg',600,382) ) |
| --- | Ukoronowaniem tych usiłowań mają być dwa modele serii R: S60 R i V70 R. Oba samochody mają zapewnić kierowcom nie tylko spore rezerwy mocy, ale umożliwiać wręcz ekstremalną jazdę. S60 R przyspiesza od 0 do 100 km/godz w czasie 5.7 sekundy, V70 R 5.9 sekundy. Maksymalna prędkość aut jest ograniczona elektronicznie do 250 km/godz.
Zobacz obszerną galerię Volvo S60 R i V70
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/271/v70r-4.jpg',600,356) ) |
| --- | Już wygląd aut znamionuje sportowe możliwości. Na szczęście, Volvo z iście protestancką powściągliwością zaprojektowało samochody tak, aby nie odstraszały poważnych klientów olbrzymimi, krzykliwą stylistyką. W porównaniu z Volvo S60 i Volvo V70, nowe auta R mają matowo srebrne obramowanie kraty wlotu powietrza, nieco wydłużony spojler przedni (S 60 R ma dodatkowy cieńki spoiler z tyłu), powiększony wlot powietrza dla zwiększenia strumienia napływającego powietrza i lepszego chłodzenia. Sportowego charakteru przydają też koła o rozmiarze 17 i 18 cali.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-09.jpg',600,502) ) |
| --- | Oba modele, S60 R i V70 R napędzane będą tym samym silnikiem o pojemności 2,5 litra. Ta turbodołądowana jednostka o pięciu cylindrach jest najmocniejszym silnikiem w rodzinie Volvo. Silnik wyposażono w układ rozrządu CVVT z bezstopniową zmianą faz rozrządu. Osiąga on moc 300 KM (220 kW) przy prędkości obrotowej 5200 obr/min oraz moment obrotowy 400 Nm w przedziale 1950 i 5250 obr/min (maksymalny moment obrotowy przy 1950 obr/min). To właśnie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy niskich obrotach silnika, modele R osiągają wspomniane parametry przyspieszenia: S60 R 5.7 sekundy, V70 R 5.9 sekundy od 0 do 100 km/godz.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-07.jpg',600,445) ) |
| --- | Modele R wyposażone mogą być w sześciostopniową skrzynię mechaniczną, albo pięciostopniową automatyczną o nazwie Geartronic. Zmienia on przełożenia całkowicie automatycznie lub umożliwia przełączanie biegów ręcznie, bez udziału pedału sprzęgła. Skrzynia automatyczna jest adaptacyjna; obserwuje styl jazdy kierowcy i odpowiednio dostosowuje schemat zmiany przełożeń. Kierowca może też wybrać tryb pracy „sportowej”, w którym automatyczna skrzynia biegów przełącza bieg na wyższy przy wyższych obrotach silnika.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-03.jpg',600,334) ) |
| --- | Nowe Volvo S60 R i V70 R wyposażono w aktywne podwozie zbudowane według zasady „czterech C” (koncepcja ciągłej regulacji podwozia). Podwozie wyposażone jest w czujniki, umieszczone w różnych jego miejscach, które mierzą podłużne, poprzeczne i pionowe przyspieszenie samochodu względem drogi. Mierzą również:
• prędkość obrotową i ruchy pionowe każdego z kół
• kąt obrotu i prędkość ruchu koła kierownicy
• zachowanie na zakrętach (wielkość zboczenia z kursu)
• moment obrotowy silnika (obliczony)
• interwencje w układzie hamulcowym ze strony układów ABS i DSTC
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-08.jpg',600,317) ) |
| --- | Wszystkie te czujniki nadają sygnały do mikroprocesora „czterech C”, który oblicza ruchy samochodu i dostosowuje do nich sztywność amortyzatorów . Kierowca może ponadto wybrać jeden z trzech ustawień podwozia: komfort, sport, sport zaawansowany. Zależnie od zadanego trybu, podwozie jest bardziej miękkie i komfortowe, twardsze, lub całkiem twarde - umożliwiające sportową jazdę.
Volvo S60 R i V70 R wyposażono w elektronicznie sterowany układ napędu na wszystkie koła (AWD), który jest zasadniczo taki sam jak w modelach Volvo XC90 i S60 AWD.
Modele wejdą do seryjnej produkcji na wiosnę 2003 roku. Nieznana jest jeszcze ich cena.