Najszybsze modele Volvo: S60 R i V70 R 

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-04.jpg',600,453) ) |
| --- | Volvo konsekwentnie zmienia wizerunek swojej marki. Poza utrzymaniem prestiżu swoich samochodów, pragnie odmłodzić ich obraz w świadomości klientów. Od początku lat 90. wprowadza coraz mocniejsze silniki, projektuje nadwozia o nowoczesnym i dynamicznym wyglądzie.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-06.jpg',600,382) ) |
| --- | Ukoronowaniem tych usiłowań mają być dwa modele serii R: S60 R i V70 R. Oba samochody mają zapewnić kierowcom nie tylko spore rezerwy mocy, ale umożliwiać wręcz ekstremalną jazdę. S60 R przyspiesza od 0 do 100 km/godz w czasie 5.7 sekundy, V70 R 5.9 sekundy. Maksymalna prędkość aut jest ograniczona elektronicznie do 250 km/godz.
Zobacz obszerną galerię Volvo S60 R i V70

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/271/v70r-4.jpg',600,356) ) |
| --- | Już wygląd aut znamionuje sportowe możliwości. Na szczęście, Volvo z iście protestancką powściągliwością zaprojektowało samochody tak, aby nie odstraszały poważnych klientów olbrzymimi, krzykliwą stylistyką. W porównaniu z Volvo S60 i Volvo V70, nowe auta R mają matowo srebrne obramowanie kraty wlotu powietrza, nieco wydłużony spojler przedni (S 60 R ma dodatkowy cieńki spoiler z tyłu), powiększony wlot powietrza dla zwiększenia strumienia napływającego powietrza i lepszego chłodzenia. Sportowego charakteru przydają też koła o rozmiarze 17 i 18 cali.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-09.jpg',600,502) ) |
| --- | Oba modele, S60 R i V70 R napędzane będą tym samym silnikiem o pojemności 2,5 litra. Ta turbodołądowana jednostka o pięciu cylindrach jest najmocniejszym silnikiem w rodzinie Volvo. Silnik wyposażono w układ rozrządu CVVT z bezstopniową zmianą faz rozrządu. Osiąga on moc 300 KM (220 kW) przy prędkości obrotowej 5200 obr/min oraz moment obrotowy 400 Nm w przedziale 1950 i 5250 obr/min (maksymalny moment obrotowy przy 1950 obr/min). To właśnie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy niskich obrotach silnika, modele R osiągają wspomniane parametry przyspieszenia: S60 R 5.7 sekundy, V70 R 5.9 sekundy od 0 do 100 km/godz.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-07.jpg',600,445) ) |
| --- | Modele R wyposażone mogą być w sześciostopniową skrzynię mechaniczną, albo pięciostopniową automatyczną o nazwie Geartronic. Zmienia on przełożenia całkowicie automatycznie lub umożliwia przełączanie biegów ręcznie, bez udziału pedału sprzęgła. Skrzynia automatyczna jest adaptacyjna; obserwuje styl jazdy kierowcy i odpowiednio dostosowuje schemat zmiany przełożeń. Kierowca może też wybrać tryb pracy „sportowej”, w którym automatyczna skrzynia biegów przełącza bieg na wyższy przy wyższych obrotach silnika.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-03.jpg',600,334) ) |
| --- | Nowe Volvo S60 R i V70 R wyposażono w aktywne podwozie zbudowane według zasady „czterech C” (koncepcja ciągłej regulacji podwozia). Podwozie wyposażone jest w czujniki, umieszczone w różnych jego miejscach, które mierzą podłużne, poprzeczne i pionowe przyspieszenie samochodu względem drogi. Mierzą również:
• prędkość obrotową i ruchy pionowe każdego z kół
• kąt obrotu i prędkość ruchu koła kierownicy
• zachowanie na zakrętach (wielkość zboczenia z kursu)
• moment obrotowy silnika (obliczony)
• interwencje w układzie hamulcowym ze strony układów ABS i DSTC

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/269/s60r-08.jpg',600,317) ) |
| --- | Wszystkie te czujniki nadają sygnały do mikroprocesora „czterech C”, który oblicza ruchy samochodu i dostosowuje do nich sztywność amortyzatorów . Kierowca może ponadto wybrać jeden z trzech ustawień podwozia: komfort, sport, sport zaawansowany. Zależnie od zadanego trybu, podwozie jest bardziej miękkie i komfortowe, twardsze, lub całkiem twarde - umożliwiające sportową jazdę.

Volvo S60 R i V70 R wyposażono w elektronicznie sterowany układ napędu na wszystkie koła (AWD), który jest zasadniczo taki sam jak w modelach Volvo XC90 i S60 AWD.
Modele wejdą do seryjnej produkcji na wiosnę 2003 roku. Nieznana jest jeszcze ich cena.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025