Najstarsze samochody wcale nie jeżdżą na wschodzie Polski
Bliskość Niemiec, ale też innych krajów, z których można sprowadzić stosunkowo tanie samochody używane powoduje, że średni wiek i przebieg samochodu w Polsce jest stosunkowo duży. Jak się okazuje, statystyka ta mocno zależy od tego, o którym mieście mowa.
Sprzedaż nowych samochodów mocno wzrosła w 2016 r., ale import używanych ma się jeszcze lepiej. Choć ceny aut z drugiej ręki sprowadzanych z zagranicy nie są niskie, to wielu kierowców woli starsze, ale lepiej wyposażone samochody bardziej prestiżowych marek. W efekcie średni wiek pojazdów w Polsce jest wysoki. Skoro świeżo przywiezione do nas używane samochody mają kilkanaście lat, a później są one jeszcze przez dłuży czas użytkowane, to nie powinno dziwić, że średni wiek dla wszystkich aut to ok. 13 lat.
Podobnie sytuacja wygląda z przebiegami. Średni wynik to blisko 200 tys. km, a to i tak są wyniki oficjalne. Nie można zapominać, że „kręcenie” liczników to codzienność rynku wtórnego i rzeczywiste przebiegi są dużo większe.
Choć wiek i przebieg w większość miast wojewódzkich jest podobny, to Warszawa zdecydowanie się wyróżnia. Średnio samochody w stolicy są młodsze, a także mają nieco niższy przebieg. Wynika to z dwóch rzeczy. Z jednej strony zarobki w Warszawie są wyższe niż w innych miastach, a to pozwala mieszkańcom na kupowanie droższych, a co za tym idzie, nowszych samochodów. Jednak jeszcze większe znaczenie ma fakt, że to właśnie w stolicy rejestrowanych jest najwięcej samochodów służbowych, a są to nowe pojazdy, prosto z salonu.
Sytuacja w Warszawie nie jest niespodzianką, ale już nietypowe może się wydawać to, że najstarsze samochody jeżdżą w Szczecinie. Można by się spodziewać, że najbardziej leciwe auta spotkamy w najmniej zamożnych rejonach kraju. I faktycznie, średnie dane dla wschodnich województw to potwierdzają, jednak z drugiej strony wyniki Białegostoku czy Olsztyna przebija Gorzów Wielkopolski i przede wszystkim Szczecin. Skąd taka sytuacja? Zapewne wynika to z bliskości Niemiec, a więc łatwości i wygody kupowania samochodów używanych. Mieszkańcy Szczecina nie muszą kierować swoich kroków do często nieuczciwych handlarzy, tylko, nie tracąc dużo czasu, mogą sami pojechać za granicę i wybrać interesujący ich samochód.
źródło: TVN Turbo