Najstarsze samochody wcale nie jeżdżą na wschodzie Polski

Bliskość Niemiec, ale też innych krajów, z których można sprowadzić stosunkowo tanie samochody używane powoduje, że średni wiek i przebieg samochodu w Polsce jest stosunkowo duży. Jak się okazuje, statystyka ta mocno zależy od tego, o którym mieście mowa.

Szymon Jasina

Sprzedaż nowych samochodów mocno wzrosła w 2016 r., ale import używanych ma się jeszcze lepiej. Choć ceny aut z drugiej ręki sprowadzanych z zagranicy nie są niskie, to wielu kierowców woli starsze, ale lepiej wyposażone samochody bardziej prestiżowych marek. W efekcie średni wiek pojazdów w Polsce jest wysoki. Skoro świeżo przywiezione do nas używane samochody mają kilkanaście lat, a później są one jeszcze przez dłuży czas użytkowane, to nie powinno dziwić, że średni wiek dla wszystkich aut to ok. 13 lat.

Podobnie sytuacja wygląda z przebiegami. Średni wynik to blisko 200 tys. km, a to i tak są wyniki oficjalne. Nie można zapominać, że „kręcenie” liczników to codzienność rynku wtórnego i rzeczywiste przebiegi są dużo większe.

Choć wiek i przebieg w większość miast wojewódzkich jest podobny, to Warszawa zdecydowanie się wyróżnia. Średnio samochody w stolicy są młodsze, a także mają nieco niższy przebieg. Wynika to z dwóch rzeczy. Z jednej strony zarobki w Warszawie są wyższe niż w innych miastach, a to pozwala mieszkańcom na kupowanie droższych, a co za tym idzie, nowszych samochodów. Jednak jeszcze większe znaczenie ma fakt, że to właśnie w stolicy rejestrowanych jest najwięcej samochodów służbowych, a są to nowe pojazdy, prosto z salonu.

Obraz
© WP.PL

Sytuacja w Warszawie nie jest niespodzianką, ale już nietypowe może się wydawać to, że najstarsze samochody jeżdżą w Szczecinie. Można by się spodziewać, że najbardziej leciwe auta spotkamy w najmniej zamożnych rejonach kraju. I faktycznie, średnie dane dla wschodnich województw to potwierdzają, jednak z drugiej strony wyniki Białegostoku czy Olsztyna przebija Gorzów Wielkopolski i przede wszystkim Szczecin. Skąd taka sytuacja? Zapewne wynika to z bliskości Niemiec, a więc łatwości i wygody kupowania samochodów używanych. Mieszkańcy Szczecina nie muszą kierować swoich kroków do często nieuczciwych handlarzy, tylko, nie tracąc dużo czasu, mogą sami pojechać za granicę i wybrać interesujący ich samochód.

źródło: TVN Turbo

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne