Najpopularniejsze samochody na świecie w 2016 roku
Każdy producent stara się trafić w gusta jak największej liczby klientów. Coraz więcej firm chwali się globalnymi modelami, które są hitami sprzedaży od Ameryki, przez Europę, Azję, po Australię.
Globalne bestsellery
Każdy producent stara się trafić w gusta jak największej liczby klientów. Coraz więcej firm chwali się globalnymi modelami, które są hitami sprzedaży od Ameryki, przez Europę, Azję, po Australię. Jest to o tyle trudne zadanie, że preferencje klientów cały czas się zmieniają. Na kolejnych stronach prezentujemy 10 najpopularniejszych samochodów na świecie w pierwszej połowie 2016 r.
Wynik tego użytkowego modelu to jeden z dowodów na wielką popularność pick-upów w Ameryce Północnej. To właśnie tam sprzedawana jest większość Chevroletów Silverado, które nawet nie są dostępne w Europie.
Sprawdzona konstrukcja i znana od lat marka co roku przyciągają wielu klientów, którzy decydują się na zakup tego modelu. Skąd taka popularność pick-upów w USA? Z jednej strony jest to wieloletnia tradycja, z drugiej w wielu przypadkach faktyczne potrzeby użytkowe (czy to wśród farmerów, czy posiadaczy innych biznesów), a w końcu stosunkowo niska cena - ogromne Silverado kosztuje tyle co osobowa Impala, a jest od niej dużo bardziej uniwersalne. Sprzedaż tego pick-upa Chevroleta spadła o 1 proc., ale i tak model ten awansował o jedno miejsce w rankingu.
9. Honda CR-V (333 597 samochodów)
Obecny na rynku od 1995 roku SUV w Polsce nigdy nie był hitem sprzedaży, ale globalnie przez długi czas był najpopularniejszym autem tego typu. Przestronne wnętrze i stylistyka nawiązująca do aut terenowych to mocne strony Hondy CR-V, ale równie ważne jest to, że był to jeden z pierwszych kompaktowych SUV-ów na rynku.
W 2016 roku sprzedaż japońskiego auta wzrosła o 3,9 proc. i utrzymał on dziewiątą lokatę w zestawieniu. Jednak mimo to został wyprzedzony przez swojego największego konkurenta.
8. Toyota Camry (339 597 sprzedanych sztuk)
Od lat Toyota Camry jest najpopularniejszym osobowym samochodem w USA i to wystarczyło, aby znaleźć się na ósmym miejscu tego zestawienia. Duży sedan japońskiej marki cieszy się dużą popularnością dzięki temu, że wiele lat temu przekonał amerykańskich klientów konkurencyjną ceną i lepszą jakością od rodzimych konstrukcji. Miłość do tego modelu trwa do dziś.
Poza Ameryką Camry albo w ogóle nie jest dostępne, albo jest dość niszowym modelem. Mimo to należy do światowych liderów. Z drugiej strony w pierwszej połowie 2016 roku sprzedaż tego modelu była aż o 11,7 proc. niższa niż rok wcześniej, a w globalnym zestawieniu Toyota Camry spadła o dwie pozycje. Wszystko przez to, że również w USA sedany powoli tracą na popularności.
7. Toyota RAV4 (346 791 samochodów)
Modelem, który w pierwszej dziesiątce zaliczył największy wzrost jest Toyota RAV4. Ten popularny SUV pokazuje, że samochody tego typu powoli wypierają najchętniej kupowane do tej pory sedany czy hatchbacki.
Wzrost sprzedaży rdr. o 10,8 proc. pozwolił modelowi RAV4 na wyprzedzenie Camry, ale też swojego największego konkurenta, czyli Hondy CR-V. Warto przy tym zauważyć, że inne SUV-y (spoza pierwszej dziesiątki) zaliczyły procentowo jeszcze większe wzrosty - wśród nich Hyundai Tucson, Kia Sportage i Nissan Qashqai.
6. Volkswagen Polo (358 602 samochody)
Volkswagen Polo jest jednym z najpopularniejszych samochodów w Europie - w pierwszym półroczu na Starym Kontynencie zajął trzecie miejsce. Jednak europejski wynik to mniej niż połowa sprzedaży. Ten miejski model wzięciem cieszy się też w Azji i Afryce.
Dzięki temu Polo jest najlepiej sprzedającym się samochodem segmentu B i wyprzedza drugie Renault Clio o ponad 100 tys. sztuk w pierwszym półroczu 2016 r. Wynik miejskiego Volkswagena jest minimalnie gorszy niż rok temu (-1,8 proc.), ale mimo to model ten awansował w rankingu o jedną pozycję.
5. Hyundai Elantra (363 490 samochodów)
Zdecydowanym liderem sprzedaży wśród koreańskich samochodów jest Hyundai Elantra. Ten kompaktowy sedan w Europie jest modelem raczej niszowym (popularniejszy jest u nas hatchback i30), jednak na innych rynkach sedany cały czas trzymają się mocno. Elantra jest dobrze sprzedaje się w Ameryce, ale jeszcze ważniejsze w jej przypadku są kraje azjatyckie, a przede wszystkim Chiny.
Popularność koreańskiego sedana nie jest niczym nowym. Również rok wcześniej zajmował on piątą pozycję w globalnym rankingu popularności. Co więcej, podobnie jak w przypadku wielu innych modeli o takim rodzaju nadwozia, Elantra zaliczyła spadek sprzedaży o 9,7 proc.
4. Ford Focus (367 479 samochodów)
Jeszcze niedawno Ford Focus walczył o czołowe lokaty, ale ostatnie dwa lata nie są dla amerykańskiego auta szczególnie udane (o ile można tak mówić o czwartym najpopularniejszym samochodzie na świecie). Hit sprzedaży w Europie i Ameryce ostatnio sporo traci na popularności.
Fakt, że większość konkurentów wprowadziła już nowe modele spowodował, że sprzedaż kompaktowego Focusa mocno spadła - aż o 16,4 proc., co spowodowało spadek z ostatniego miejsca na podium zajmowanego w zeszłym roku. Wydaje się, że Fordowi trudno będzie poprawić tę sytuację w najbliższym czasie. Dopiero wprowadzenie nowej generacji będzie tym, co odwróci trend.
3. Ford F-Series (478 384 samochody)
Oto kolejny dowód, że osoby wieszczące schyłek rynku motoryzacyjnego w Ameryce nie mają racji. Sprzedaż samochodów w USA osiąga rekordowe wyniki, a od wielu lat najpopularniejszy tam model, czyli pick-upy z serii F, wbił się na podium globalnej sprzedaży. Nie tylko zabrał miejsce Focusowi, ale wyprzedził go o ponad 100 tys. sztuk.
Nowa odsłona Forda serii F wykonana jest z aluminium, co okazało się prawdziwą rewolucją. Z drugiej strony zachowano sprawdzający się od lat przepis na klasycznego pick-upa, który do tego jest nieco tańszy (w wersji F-150) od konkurencji w postaci Chevroleta Silverado. Dzięki temu model, który sprzedawany jest przede wszystkim w USA, zajął tak wysoką lokatę w globalnym zestawieniu i zaliczył w 2016 roku wzrost o 12,6 proc.
2. Volkswagen Golf (500 630 samochodów)
W Europie Volkswagen Golf nie ma sobie równych i sprzedaż w naszym rejonie świata odpowiada za ponad połowę globalnego wyniku tego kompaktowego hatchbacka. Jednak również w Ameryce Południowej i Azji Golf znajduje sporo nabywców. Model ten zachował drugą pozycję w rankingu i zaliczył jedynie niewielki spadek o 1,8 proc.
Ciekawie wygląda też sytuacja z innymi modelami Volkswagena, która pokazuje, że dla tej marki rynki pozaeuropejskie są bardzo ważne. Na naszym kontynencie, po Golfie i wspomnianym wcześniej Polo, trzecim najpopularniejszym modelem marki jest Passat. Jednak w globalnej statystyce zajął on dopiero 19 miejsce po dość dużym spadku (spowodowanym zapewne aferą z dieslami w USA). Dużo wyżej uplasowała mało popularna u nas kompaktowa Jetta (12 miejsce), a nawet przeznaczony na rynek chiński sedan Lavida (15 miejsce).
1. Toyota Corolla (634 298 samochodów)
Wśród koncernów w pierwszym półroczu 2016 r. Volkswagen wyprzedził Toyotę, ale jeśli chodzi o modele to japoński bestseller cały czas jest zdecydowanym liderem. Chodzi oczywiście o Corollę, która w Europie oferowana dziś jest jako sedan i cieszy się średnią popularnością, ale na świecie nadal jest hitem sprzedaży. Czy to w Ameryce, czy w Azji, Toyota Corolla to marka sama w sobie. Model ten dla wielu jest synonimem jakości i każda kolejna generacja przyciąga rzesze klientów.
Podobnie jak w przypadku Volkswagena Golfa, tak też kompaktowa Toyota zaliczyła minimalny spadek (o 1,2 proc.), jednak pierwsze miejsce w rankingu popularności nadal jest niezagrożone, gdyż Corolla wyprzedza najbliższego rywala o ponad 130 tys. sztuk w ciągu półrocza.
Opracowanie: Szymon Jasina