W 2007 roku Polacy najchętniej kupowali dwa modele skody: fabia i octavia - wynika z raportu opracowanego przez instytut Samar, monitorującego rynek motoryzacyjny.
Polacy w ubiegłym roku kupili najwięcej modeli skody fabia - ponad 17 tys., czyli o 3,3 proc. więcej niż w roku poprzednim. Druga w rankingu znalazła się skoda octavia - 12 tys. 477 sprzedanych egzemplarzy, o 15,5 proc. więcej niż przed rokiem.
Na trzecie miejsce awansowała toyota yaris, która znalazła 11 tys. 754 nabywców, o 28,3 proc. więcej niż w 2006 r.
Dalsze miejsca w kolejności zajęły: ford focus - 10 tys. 325 sprzedanych aut (awans z 6. miejsca; wzrost sprzedaży o 21,6 proc. w stosunku do roku poprzedniego), fiat panda - 9 tys. 271 egzemplarzy (spadek z 3. miejsca i spadek sprzedaży o 9,4 proc.), fiat punto - 8,2 tys. (awans z 8. miejsca; wzrost o 5,3 proc.), volkswagen passat - 7,5 tys. (awans z 9. miejsca; wzrost o 13,5 proc.), opel astra - 7 tys. 254 (awans z 10. miejsca; wzrost o 17,2 proc.), opel corsa - 6 tys. 568 (awans z 13. miejsca; wzrost o 48,4 proc.) i opel astra classic - 6 tys. 469 (spadek z 7. miejsca i spadek sprzedaży o 22,7 proc.).
Poza czołową dziesiątkę rocznego podsumowania wypadła toyota corolla - 5 tys. 833 sprzedanych egzemplarzy (spadek z 5. miejsca na 12. i spadek sprzedaży o 34,9 proc.). Na 14. miejscu znalazła się debiutująca na początku roku toyota auris, której sprzedano 5 tys. 568 sztuk.
Do czołówki tego rankingu zakwalifikowała się kolejna nowość, dostępna na polskim rynku od grudnia 2006 roku, kia cee'd. Na zakup koreańskiego auta zdecydowało się w ciągu minionego roku 5 tys. 780 klientów, zapewniając modelowi 13. lokatę.
Jak informują autorzy raportu, w 2007 roku obok toyoty auris i kii cee'd, pojawiło się w salonach samochodowych wiele nowych modeli, które zajęły wysokie lokaty na liście bestsellerów polskiego rynku. Wśród nich znalazły się: fiat bravo (2 tys. 941 sprzedanych egzemplarzy), skoda roomster (2 tys. 639), nissan qashqai (1.855), fiat linea (1.750), hyundai i30 (1.307 aut) czy dacia logan MCV (1.111 sztuk).
Średnia ważona cena nowego samochodu osobowego sprzedanego w 2007 roku w Polsce wyniosła 73 tys. 86 zł i była o 5,9 proc. większa niż rok wcześniej.
Największy wzrost tak liczonej ceny wykazały dacia (wzrost o 22,1 proc.) i lexus (wzrost o 21 proc.), natomiast największe spadki dotyczą marki smart (spadek o 15,1 proc.) i jeep (spadek o 12,8 proc.).
Polecamy:
» Ubezpiecz samochód, AC, OC on-line!