Najoszczędniejsze małe auta. Warto je kupić

Magazyn What Car? przygotował zestawienie najbardziej oszczędnych małych samochodów. Porównano średnie spalanie obiecywane przez producenta z tym, które rzeczywiście da się uzyskać. Jak to z reguły w takim przypadku bywa, pojawiły się niejednokrotnie dosyć duże rozbieżności. Powodem jest tutaj to, że producenci są zmuszeni do sprawdzenia średniego zużycia paliwa w warunkach laboratoryjnych, które nie odwzorowują tego, jak wygląda codzienna jazda.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 10Rzadsze odwiedziny na stacji paliw

Obraz
© zdjęcie producenta

Magazyn What Car? przygotował zestawienie najbardziej oszczędnych małych samochodów. Porównano średnie spalanie obiecywane przez producenta z tym, które rzeczywiście da się uzyskać. Jak to z reguły w takim przypadku bywa, pojawiły się niejednokrotnie dosyć duże rozbieżności. Powodem jest tutaj to, że producenci są zmuszeni do sprawdzenia średniego zużycia paliwa w warunkach laboratoryjnych, które nie odwzorowują tego, jak wygląda codzienna jazda. Jakie są więc prawdziwe wyniki?

Miejski Ford to częsty widok na naszych ulicach. Według producenta, w wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDCi Econetic, nie powinien zużywać więcej niż zaledwie 3,3 l/100 km. Według dziennikarzy "What Car?" realne jest jednak spalanie na poziomie ok. 4,9 l/100 km.

Jeśli ktoś zechce kupić dokładnie takie nowe auto, może mieć problem. Silnik ten został bowiem zastąpiony na początku maja przez jednostkę o pojemności 1.5 i mocy 75 KM. Za takie auto, w testowanej wersji Econetic, trzeba zapłacić 51 550 zł. Tymczasem najtańsza Fiesta z silnikiem benzynowym 1.25 to wydatek 36 800 zł (cena promocyjna).

/ 109. Mini Cooper D 5dr 116 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Samochody Mini wcale nie są już takie mini. Na przestrzeni kilkunastu lat filozofia tej marki uległa dużym zmianom i teraz mamy Coopera również w wersji pięciodrzwiowej. Producent twierdzi, że w cyklu mieszanym średnie zużycie oleju napędowego nie powinno przekroczyć 3,7 l/100 km. Wynik laboratoryjny imponujący, ale w rzeczywistości Mini Cooper D w wersji pięciodrzwiowej spala więcej bo ok. 4,9 l/100 km. W Polsce taki samochód kosztuje przynajmniej 96 000 zł. Z kolei najtańsza wersja One, z 75-konnym silnikiem benzynowym 1.2, to wydatek nieprzekraczający 73 600 zł.

/ 108. Hyundai i20 1.4 CRDi 90 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwsze i ostatnie koreańskie auto w tym zestawieniu to sympatyczny miejski Hyundai. Według producenta silnik powinien zużywać 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym. Okazuje się jednak, że w rzeczywistości jest to niewiele więcej. Z testów dziennikarzy "What Car?" wynika, że 90-konny Hyundai i20 zużywa średnio 4,8 l/100 km. W naszym kraju taki model kosztuje 62 800 zł, a najtańsza odmiana (benzynowy silnik 1.2 84 KM MPI) to wydatek nieco ponad 45 300 zł.

/ 107. Opel Corsa 1.3 CDTi Ecoflex 95 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Popularny Opel, który nie tak dawno został gruntownie odmłodzony, w wersji z 95-konnym dieslem pod maską, spala według niemieckiego producenta 3,3 l/100 km. W testach na drodze wynik ten był jednak sporo wyższy i wynosił 4,7 l/100 km.

Corsa wyposażona w ekonomiczny silnik 1.3 o mocy 95 KM (w ofercie jest jeszcze nieco bardziej paliwożerny, 75-konny wariant) kosztuje w polskich salonach 59 450 zł (cena promocyjna, wersja Enjoy, o Ecoflex nie ma wzmianki na stronie importera). Z kolei na najtańszą Corsę trzeba przeznaczyć 38 800 (cena promocyjna). Wówczas otrzymujemy auto z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 70 KM.

/ 106. Renault Clio 1.5 dCi 90 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Najnowsze Clio wygląda nie tylko ciekawie, ale jak dowodzą dziennikarze "What Car?", w wariancie z 90-konnym dieslem pod maską jest także ekonomiczne. Francuski producent obiecuje 3,2 l/100 km, ale w rzeczywistości średnie spalanie oscyluje raczej w okolicach 4,7 l/100 km. Na Clio, które może pochwalić się takim średnim zużyciem paliwa, trzeba wydać 55 400 zł. Z kolei najtańszym wariantem w ofercie jest ten z 73-konnym silnikiem benzynowym 1.2. Kosztuje 41 950 zł.

/ 105. Fiat Panda 1.3 Multijet 75 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Nowej Pandzie niestety daleko do sukcesu odniesionego przez poprzednika, ale jeśli ktoś szuka oszczędnego, niedużego samochodu to powinien ją rozważyć. Włoski producent twierdzi, że auto zużywa w cyklu mieszanym 3,9 l/100 km. Tymczasem wynik osiągalny jest wyższy i wynosi 4,6 l/100 km. Na takiego Fiata trzeba przeznaczyć kwotę 46 500 zł (cena promocyjna). Za takie pieniądze otrzymujemy go w wersji Easy. Jeśli jednak bardziej zależy nam na wariancie najtańszym, to trzeba na niego wydać 31 990 zł. Tyle wystarczy na zakup auta z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 69 KM.

/ 104. Dacia Sandero 1.5 dCi 90 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Samochody rumuńskiej marki są uważane za jedne z najlepiej wycenionych na rynku. Jeśli jednak chcemy mieć naprawdę oszczędne auto, to w przypadku modelu Sandero musimy nieco głębiej sięgnąć do kieszeni. W naszym kraju, auto z uznanym za ekonomiczny silnikiem 1.5 dCi o mocy 90 KM (3,8 l/100 km wg. producenta i 4,6 l/100 km w rzeczywistych warunkach), występuje bowiem tylko w najbogatszej wersji Stepway Laureate. Takie auto kosztuje 53 100 zł. Tymczasem najtańsze Sandero z 73-konnym silnikiem 1.2 (lub 75-konnym) to wydatek zaledwie 29 900 zł.

/ 103. Mini Cooper D 3dr 116 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwszą trójkę najoszczędniejszych aut według "What Car?" rozpoczyna już drugie w tym zestawieniu Mini – tym razem jednak w wersji trzydrzwiowej, ze 116-konnym dieslem pod maską. Według producenta, Mini w takiej wersji powinno zużywać 3,5 l/100 km w cyklu mieszanym. W rzeczywistości jednak spala ok. 4,5 l/100 km. Oszczędzanie na stacjach ma jednak swoją cenę, a konkretnie 92 300 zł. Jeśli wolimy zapłacić mniej na początku, z pewnością interesująca okaże się wersją One z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 75 KM za 69 900 zł.

/ 102. DS3 1.6 e-HDI Airdream 115 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Drugim najoszczędniejszym niewielkim autem według "What Car?" jest DS3 z silnikiem 1.6 e-HDI o mocy 115 KM. Producent obiecuje średnie zużycie na poziomie 3,8 l/100 km. Osiągalne spalanie w cyklu mieszanym jest jednak wyższe i wynosi 4,5 l/100 km. Niestety, auto z takim silnikiem nie jest już dostępne w ofercie polskiego importera. Idąc do salonu możemy zamawiać jedynie DS3 z motorami benzynowymi. Wówczas najtańszym wariantem jest ten z 82-konnym silnikiem 1.2 za 63 400 zł.

10 / 101. Citroen C3 1.4 e-HDi Airdream 70 KM

Obraz
© zdjęcie producenta

Według "What Car?" najoszczędniejszym autem wśród miejskich modeli jest Citroen C3 z 70-konnym dieslem pod maską. Według danych technicznych samochód powinien zużywać w cyklu mieszanym zaledwie 3,4 l/100 km. W rzeczywistości jest to jednak 4,5 l/100 km. Niestety, tutaj jest ten sam problem, co w przypadku opisanego wcześniej DS3. Tego modelu z silnikiem Diesla nie ma już w sprzedaży w Polsce. Obecnie ofertę otwiera wersja z motorem benzynowym 1.0 68 KM za 39 900 zł.

mp/tb/tb

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne