Najmniej awaryjne SUV-y
SUV-y są poszukiwane na rynku wtórnym. Tu jednak powstaje pytanie: na jaki model postawić?
Raport TUV 2014
Najprężniej rozwijającym się segmentem wśród samochodów osobowych są obecnie SUV-y. Producenci usilnie pracują nad poszerzeniem oferty takich właśnie pojazdów przewidując, że w najbliższych latach to właśnie one będą się odznaczać największym wzrostem sprzedaży. Nic więc dziwnego, że SUV-y są poszukiwane również na rynku wtórnym. Tu jednak powstaje pytanie: na jaki model postawić?
Samochody tego segmentu bywają traktowane z mniejszą ostrożnością niż w przypadku aut osobowych. Niektóre są dodatkowo wyposażone w napęd na cztery koła i reduktor, a to kolejne elementy narażone na usterki. Tymczasem każda awaria, a nawet wyeksploatowanie elementów, w przypadku SUV-ów niesie ze sobą wysokie koszty naprawy. W przypadku tej kategorii pojazdów wybór odpowiedniego modelu ma więc jeszcze większe znaczenie, niż przy tradycyjnych osobówkach. Które SUV-y najrzadziej zmuszą nas do wizyt u mechanika?
Na to pytanie odpowiada badanie TUV 2014 przywoływane przez Instytut Samar. Raport powstał na bazie wyników ponad 8 milionów przeglądów technicznych przeprowadzonych w Niemczech od lipca 2012 do czerwca 2013 roku. W statystykach brano pod uwagę nie tylko samo wystąpienie awarii, ale też jej znaczenie. Na przykład skorodowane przewody hamulcowe wymagają natychmiastowej wymiany, ale mniejsze awarie pozwalają pozytywnie przejść badanie techniczne. Na tej podstawie ustalane są najbardziej i najmniej awaryjne samochody w różnych przedziałach wiekowych. Oto wyniki.
Toyota RAV4
Japońska propozycja pod względem trwałości nie ma sobie równych - informuje Samar. Model ten nie tylko jest najlepszy wśród SUV-ów, ale bryluje w całej stawce samochodów osobowych. Im starszy egzemplarz, tym mniej kłopotów na tle konkurencji nam przysporzy. Wśród aut liczących sobie 10-11 lat RAV4 zajmuje drugie miejsce za Porsche 911 z usterkami stwierdzonymi w przypadku 14,2 proc. egzemplarzy. W grupie aut 8- i 9-letnich, a także 6- i 7-letnich model zajmuje czwarte miejsce z wynikami odpowiednio: 11,3 oraz 8,3 proc. To doskonały rezultat i to nawet na tle zwykłych samochodów.
Honda CR-V
Kolejny godny polecenia SUV to Honda CR-V. Drugi z japońskich klasyków zajął nieco niższe miejsce niż RAV4, ale wciąż jest to doskonały wynik. W przypadku Hondy również upływ czasu pozwala na pełne docenienie walorów modelu. Wśród aut liczących sobie 8 lub 9 lat Honda zajęła 15. miejsce, które okazało się drugim w segmencie. W gronie samochodów 6- i 7-letnich CR-V zajmuje 18. miejsce, wyprzedzając Audi Q7 czy Mercedesa Klasy M. CR-V świetnie radzi sobie również na tle aut 2- i 3-letnich. Globalnie Honda zajmuje 12. miejsce, co daje jej drugą lokatę wśród SUV-ów.
Porsche Cayenne
Gorących zwolenników SUV-ów znaleźć można również wśród zamożnych, a więc - wydawałoby się - konserwatywnych nabywców. Sztandarową propozycją dla takich klientów jest Porsche Cayenne. Choć gdy model ten pojawił się w ofercie niemieckiego producenta, łatwo znaleźć było takich, którzy mówili o niszczeniu sportowej legendy marki, dziś trudno wyobrazić sobie gamę Porsche bez Cayenne. Jak się okazuje, model ten to nie tylko sposób na świetne własności jezdne na asfalcie, ale również na względny spokój. Wizyty w serwisie nie są tu przesadnie częste, choć ze względu na ekskluzywność marki z pewnością nie będą należeć do tanich.
Specjaliści z TUV zaliczają Cayenne do liderów niskiej usterkowości - pisze Samar. Trzecie miejsce wśród aut 4- i 5-letnich, czternaste w grupie samochodów liczących sobie od 6 do 7 lat i 23. miejsce w zestawieniu aut 2- i 3-letnich obiecują eksploatację bez większych problemów.
Volkswagen Tiguan
Propozycja Volkswagena, która swoją długością nawiązuje do segmentu C, również została pochwalona przez specjalistów z TUV. Wśród aut 2- i 3-letnich Tiguan plasuje się na 16. miejscu, a wśród aut 4- i 5-letnich na siódmym. W grupie SUV-ów to ścisła czołówka.
Jakie inne modele są warte naszej uwagi? Specjaliści z TUV wśród aut 2- i 3-letnich wysoko sklasyfikowali Suzuki Grand Vitarę, Mercedesa GLK, Subaru Forestera oraz BMW X5. W grupie samochodów 4- i 5-letnich w czołówce znalazły się jeszcze: Suzuki SX4, BMW X5, Suzuki Grand Vitara, Subaru Forester i Nissan X-Trail. Jeśli chodzi o auta 6- i 7-letnie, z upływem czasu dobrze radzi sobie również Subaru Forester, Volkswagen Touareg, BMW X3 i Nissan X-Trail. Ci, którzy zamierzają kupić samochód liczący 8 lub 9 lat, powinni zwrócić uwagę na Subaru Forestera, Nissana X-Traila i BMW X5.
Źródło: Samar, TUV
tb/sj/tb, moto.wp.pl