Najmniej awaryjne starsze samochody w raporcie GTU 2014/2015
Upływający czas nie dla wszystkich modeli jest jednak równie łaskawy. Które z nich nie przysporzą nam problemów w codziennej eksploatacji?
Auta miejskie
Polacy, w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, mają już tyle samo aut co Niemcy. Niestety są one znacznie starsze niż u naszych zachodnich sąsiadów. Do najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym należą u nas pojazdy liczące sobie do dziesięciu lat. W pewnym sensie wybór takiego właśnie modelu może okazać się świetną inwestycją. Za cenę niższego niż we współczesnych samochodach poziomu bezpieczeństwa otrzymujemy sporo atutów. Zaliczyć można do nich znacznie powolniejszą utratę wartości, mniejszy stopień nasycenia elektroniką, która z czasem staje się źródłem kłopotów, tańsze części eksploatacyjne, wreszcie mniej skomplikowane jednostki napędowe - w przypadku kilkuletnich samochodów możemy przebierać wśród modeli z wytrzymałymi, wolnossącymi silnikami benzynowymi, a zwolennicy diesli znajdą egzemplarze bez filtra cząstek stałych, a nawet dwumasowego koła zamachowego.
Upływający czas nie dla wszystkich modeli jest jednak równie łaskawy. Które z nich nie przysporzą nam problemów w codziennej eksploatacji? Szukając odpowiedzi na to pytanie możemy oczywiście zdać się na stereotypy i przyzwyczajenia, które od lat kształtują pojęcie o motoryzacji przeciętnego Polaka. Możemy jednak również przyjrzeć się wynikom analiz przeprowadzanych przez instytucje przeprowadzające przeglądy lub prowadzące warsztaty. Jedną z nich jest niemiecka GTU. Poniżej przedstawiamy najmniej awaryjne modele, a także najbardziej podatne na usterki, w dwóch kategoriach wiekowych, z podziałem na segmenty. W nawiasach umieszczono wartość odsetka aut, w których stwierdzono usterki.
Samochody 6-7-letnie
1. Toyota IQ (8,24 proc.)
2. Mazda 2 (14,80 proc.)
3. Opel Agila (21,47 proc.)
Ostatnie miejsce: Dacia Logan (71,79 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Mazda 2 (31,93 proc.)
2. Honda Jazz (33,88 proc.)
3. Toyota Aygo (36,41 proc.)
Ostatnie miejsce: Suzuki Alto (100 proc.)
Auta kompaktowe
Samochody 6-7-letnie
1. Toyota Prius (12,44 proc.)
2. Volkswagen Golf VI (17,07 proc.)
3. Toyota Auris (19,65 proc.)
Ostatnie miejsce: Peugeot 307 / 307 SW (51,89 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Toyota Prius (15,07 proc.)
2. Toyota Auris (23,28 proc.)
3. Mercedes Klasy A (35,79 proc.)
Ostatnie miejsce: Peugeot 307 / 307 SW (70,72 proc.)
Segment D
Samochody 6-7-letnie
1. Opel Insignia (13,03 proc.)
2. Lexus IS (18,49 proc.)
3. Mercedes Klasy C (20,05 proc.)
Ostatnie miejsce: Citroen C5 (48,24 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Lexus IS (28,76 proc.)
2. Toyota Avensis (31,58 proc.)
3. Audi A4 (36,55 proc.)
Ostatnie miejsce: Renault Laguna (92,40 proc.)
Samochody luksusowe
Samochody 6-7-letnie
1. Lexus GS / LS (17,11 proc.)
2. Volkswagen Phaeton (17,99 proc.)
3. Jaguar XF (20,25 proc.)
Ostatnie miejsce: Mercedes Klasy E (35,19 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Lexus GS / LS (12,08 proc.)
2. Mercedes Klasy S (33,40 proc.)
3. Volkswagen Phaeton (39,18 proc.)
Ostatnie miejsce: Volvo V70 / S80 (53,38 proc.)
Auta sportowe i kabriolety
Samochody 6-7-letnie
1. Porsche 911 (8,53 proc.)
2. Jaguar XK (8,76 proc.)
3. Audi A5 / S5 (11,72 proc.)
Ostatnie miejsce: Peugeot 206CC / 207CC (45,41 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Porsche Boxter / Cayman (13,86 proc.)
2. Porsche 911 (17,03 proc.)
3. Mercedes SL (19,30 proc.)
Ostatnie miejsce: Peugeot 206CC / 207CC (69,58 proc.)
Minivany
Samochody 6-7-letnie
1. Mercedes Klasy B (21,17 proc.)
2. Volkswagen Touran (28,89 proc.)
3. Kia Soul (28,95 proc.)
Ostatnie miejsce: Fiat Doblo (70,86 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Mercedes Klasy B (27,93 proc.)
2. Ford S-Max (45,30 proc.)
3. Mazda 5 (47,79 proc.)
Ostatnie miejsce: Fiat Doblo (100 proc.)
SUV-y i terenowe
Samochody 6-7-letnie
1. Audi Q5 (8,51 proc.)
2. Lexus RX (10,14 proc.)
3. Mercedes GLK (12,90 proc.)
Ostatnie miejsce: Nissan Pathfinder (54,72 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Lexus RX (26,19 proc.)
2. Subaru Forester (26,76 proc.)
3. Porsche Cayenne (26,80 proc.)
Ostatnie miejsce: Kia Sorento (88,35 proc.)
Źródło: GTU
tb, moto.wp.pl