Najmniej awaryjne starsze samochody w raporcie GTU 2014/2015
Auta miejskie
Upływający czas nie dla wszystkich modeli jest jednak równie łaskawy. Które z nich nie przysporzą nam problemów w codziennej eksploatacji?
Polacy, w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, mają już tyle samo aut co Niemcy. Niestety są one znacznie starsze niż u naszych zachodnich sąsiadów. Do najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym należą u nas pojazdy liczące sobie do dziesięciu lat. W pewnym sensie wybór takiego właśnie modelu może okazać się świetną inwestycją. Za cenę niższego niż we współczesnych samochodach poziomu bezpieczeństwa otrzymujemy sporo atutów. Zaliczyć można do nich znacznie powolniejszą utratę wartości, mniejszy stopień nasycenia elektroniką, która z czasem staje się źródłem kłopotów, tańsze części eksploatacyjne, wreszcie mniej skomplikowane jednostki napędowe - w przypadku kilkuletnich samochodów możemy przebierać wśród modeli z wytrzymałymi, wolnossącymi silnikami benzynowymi, a zwolennicy diesli znajdą egzemplarze bez filtra cząstek stałych, a nawet dwumasowego koła zamachowego.
Upływający czas nie dla wszystkich modeli jest jednak równie łaskawy. Które z nich nie przysporzą nam problemów w codziennej eksploatacji? Szukając odpowiedzi na to pytanie możemy oczywiście zdać się na stereotypy i przyzwyczajenia, które od lat kształtują pojęcie o motoryzacji przeciętnego Polaka. Możemy jednak również przyjrzeć się wynikom analiz przeprowadzanych przez instytucje przeprowadzające przeglądy lub prowadzące warsztaty. Jedną z nich jest niemiecka GTU. Poniżej przedstawiamy najmniej awaryjne modele, a także najbardziej podatne na usterki, w dwóch kategoriach wiekowych, z podziałem na segmenty. W nawiasach umieszczono wartość odsetka aut, w których stwierdzono usterki.
Samochody 6-7-letnie
1. Toyota IQ (8,24 proc.)
2. Mazda 2 (14,80 proc.)
3. Opel Agila (21,47 proc.)
Ostatnie miejsce: Dacia Logan (71,79 proc.)
Samochody 8-9-letnie
1. Mazda 2 (31,93 proc.)
2. Honda Jazz (33,88 proc.)
3. Toyota Aygo (36,41 proc.)
Ostatnie miejsce: Suzuki Alto (100 proc.)