Najmniej awaryjne samochody kompaktowe
Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut.
Najlepsze 10 kompaktów
Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut.
Na podstawie danych z firm ubezpieczeniowych i warsztatów Brytyjczycy stworzyli indeks, którego wartość jest tym lepsza, im niższa. Wyznacza się go za pomocą specjalnego algorytmu, biorąc pod uwagę:
- liczbę awarii danego modelu,
- koszt naprawy tych awarii,
- czas, w którym dany model był niesprawny,
- wiek i przebieg samochodu.
Dziś przyglądamy się samochodom kompaktowym. Im dalej, tym indeks jest niższy, a więc lepszy. Oto pierwsza dziesiątka najbardziej niezawodnych modeli.
Król kompaktów jest na rynku od ponad czterech dekad. W tej chwili z taśm montażowych zjeżdża 7. generacja modelu, który jest punktem odniesienia dla wszystkich konkurentów. Uwielbiany w Polsce samochód jest drogi w naprawie (w Wielkiej Brytanii średnia cena wizyty w warsztacie to ok. 340 funtów - 1900 zł), a jego indeks niezawodności wydaje się zadowalający (w pobitym polu Golf zostawia 22 inne auta).
MAK
9. Ford Focus - indeks 58
Bezpośredni konkurent Golfa z Niemiec - Ford Focus - jest nieznacznie lepszy. 2 punkty to niewielka różnica, można powiedzieć, że auta są na tym samym poziomie. Ford obiecuje, że nowa generacja Focusa jest znacznie lepiej dopracowana. Być może auto czeka więc awans. Średnia cena naprawy Focusa na Wyspach jest niższa o 70 funtów - 360 zł - od Golfa.
8. Toyota Auris - indeks 42
Japończycy chwalą się niezawodnością i w większości rankingów triumfują. Auris, czyli Corolla w wersji hatchback, dostała dobrą ocenę, ale daleko jej do podium rankingu kompaktów.
7. Rover 25 - indeks 38
Auto widywane w Polsce rzadko, było produkowane do 2005 roku. W Wielkiej Brytanii jest jednak bardzo popularne. Chyba najmniej awaryjny Rover w historii, stąd doskonała jak na tę markę pozycja w rankingu. Indeks niezawodności Rovera imponuje - 38 to wartość bardzo przyzwoita.
6. Toyota Corolla - indeks 37
Jeden z najpopularniejszych kompaktów na świecie trzyma się bardzo dobrze. Szóste miejsce z wynikiem 37 powinno zadowalać japońskiego giganta. W naprawie Corolla nie jest niestety tania, w warsztacie płaci się średnio tylko nieco mniej niż za Golfa (330 funtów - 1860 zł).
5. Hyundai i30 - indeks 37
Ofensywa Koreańczyków na światowe rynki imponuje. Hyundai i Kia przygotowują auta nowoczesne, niedrogie, dopracowane i - to najważniejsze - skrojone pod gusta Europejczyków, w tym Polaków. Idzie za tym także niezawodność. Dobry wynik Hyundaia, na identycznym poziomie co Corolli, świadczy że Japoński konkurent powinien traktować firmę z należytym szacunkiem.
4. Nissan Almera - indeks 31
Największe chyba zaskoczenie w pierwszej 10. Almera była produkowana w latach 1995-2006. Nie miała następcy, bo Nissan postanowił rozstać się z klasycznymi kompaktami, skupiając się na crossoverach (dopiero ostatnio firma stworzyła Pulsara). Samochód niezwykle popularny na rynku wtórnym w Polsce cieszy się z doskonałego indeksu niezawodności. Na dodatek średnia cena naprawy jest niska - na Wyspach to zaledwie 170 funtów (950 zł).
3. Honda Civic - indeks 27
Podium otwiera japońska duma, czyli Honda Civic. Auto produkowane jest od 1972 roku, a w tej chwili w salonach można kupić 9. generację modelu. Civiki były różne - rodzinne i sportowe, konserwatywne i wyglądające kosmicznie - ale ich wspólną cechą zawsze była niezawodność. W Polsce kompaktowe Hondy trzymają cenę i na rynku wtórnym trzeba za nie płacić więcej niż za auta konkurencji.
2. Mercedes CLC - indeks 17
Na początku XXI wieku Mercedes miał ogromne problemy z jakością. Zwłaszcza limuzyny Klasy E rdzewiały i psuły się na potęgę. Problemowi jednak zaradzono, a Mercedes CLC produkowany w latach 2008-10 jest tego najlepszym przykładem. Kompakt wciąż jest poszukiwanym autem, bo nie tylko dobrze wygląda, lecz - na co wskazuje ranking niezawodności - rzadko się psuje.
1. Mitsubishi Lancer - Indeks 4
Zwycięzca jest jeden i pochodzi z Japonii. To Mitsubishi Lancer, samochód produkowany od 1972 roku. Auto nie tylko jest liderem wśród kompaktów, jeśli chodzi o wartość indeksu niezawodności, ale wśród wszystkich aut w ogóle. Psuje się bardzo rzadko, a jeśli już to naprawa nie kosztuje dużo (średnio 70 funtów na Wyspach, równowartość 400 zł), a samochód spędza w warsztacie najmniej czasu spośród wymienionych.