WAŻNE
TERAZ

A było tak pięknie. Kamil Stoch nie wykorzystał szansy

Najmniej awaryjne samochody klasy średniej-wyższej

Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut. Dziś przedstawiamy jego trzecią część: auta klasy średniej wyższej (m.in. Audi A6, BMW serii 5, Mercedes Klasy E).

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 10Najmniej awaryjne samochody klasy średniej-wyższej

Obraz
© Materiały prasowe

Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut. Dziś przedstawiamy jego trzecią część: auta klasy średniej wyższej (m.in. Audi A6, BMW serii 5, Mercedes Klasy E).

Na podstawie danych z firm ubezpieczeniowych i warsztatów Brytyjczycy stworzyli indeks, którego wartość jest tym lepsza, im niższa. Indeks wyznacza się za pomocą specjalnego algorytmu, biorąc pod uwagę:

- liczbę awarii danego modelu,
- koszt naprawy tych awarii,
- czas, w którym dany model był niesprawny,
- wiek i przebieg samochodu.

Po przeanalizowaniu indeksu kompaktów i aut miejskich, dziś przyglądamy się samochodom klasy średniej wyższej. Im dalej, tym indeks jest niższy, a więc lepszy. Zobaczymy, czy będziecie zaskoczeni zwycięzcą...

Na początek zastrzeżenie: indeks niezawodności dla samochodów z wyższej półki, klasy średniej wyższej, jest raczej słaby. Zwłaszcza jeśli porówna się wyniki zebranych samochodów z autami kompaktowymi i miejskimi. Wynika to z kosztów naprawy, które dla tego typu samochodów są niemal zawsze wysokie. Brytyjczycy wszystkim autom z segmentu dają ocenę bardzo słabą, co jest jednocześnie ostrzeżeniem dla tych wszystkich, którzy twierdzą, że można mieć jednocześnie używaną i tanią w utrzymaniu limuzynę. Tak dobrze niestety nie ma, poza nielicznymi wyjątkami w pierwszej piątce zestawienia.

Tymczasem dziesiątkę otwiera przebój Mercedesa - przerobiona na czterodrzwiowe coupe Klasa E - model CLS. Natychmiast po wejściu na rynek stał się przebojem, głównie ze względu na wygląd. CLS w kolejnym wcieleniu produkowany jest do dziś.

MAK

/ 109. Jaguar S-Type - indeks 226

Obraz
© Materiały prasowe

Jeden z najbardziej eleganckich samochodów w zestawieniu, powstawał w latach 1999-2008, kiedy właścicielem Jaguara był Ford. Niemiecka firma uczyniła z S-Typa najchętniej kupowane auto firmy. Miał bardzo wiele wersji silnikowych: pod maską pracowały motory od 204 do aż 395 KM. Do jednostek V6 i V8 zasilanych benzyną dodano także diesla 2,7 litra.

/ 108. BMW serii 5 - indeks 222

Obraz
© Materiały prasowe

Ulubieniec Polaków, którego produkowana jest obecnie 6. generacja. Trudno powiedzieć coś wspólnego o wszystkich BMW serii 5, bo auta z lat 70. nijak się mają do tych, które są wytwarzane teraz. Wspólnym mianownikiem dla serii 5 zawsze było doskonałe prowadzenie się i sportowe geny. BMW jak dotąd nie stworzyło dla zamożnych osób auta, które byłoby nudne i za to Bawarczykom należą się brawa.

/ 107. Chrysler 300 C - indeks 199

Obraz
© Materiały prasowe

Jedyny "amerykanin" w zestawieniu. Chrysler 300C pojawił się jako samochód odwołujący się do przeszłości. Masywna sylwetka i bardzo wąskie okna nadały mu charakteru "gangsterskiego" wozu, który został przez wielu pokochany. 300C powstawał na podzespołach Mercedesa, w Europie miał też daimlerowskie silniki. A potem zamienił się w Lancię, co odebrało mu wyjątkowość (klienci kupowali go właśnie dlatego, że był amerykański).

/ 106. Audi A6 - indeks 196

Obraz
© Materiały prasowe

Kolejny ulubieniec Polaków. Audi A6 znajduje się w czołówce wyszukiwań na portalu otomoto.pl, co jest dowodem na to, że samochód naprawdę jest przedmiotem marzeń w naszym kraju. Oczywiście wybieramy starsze egzemplarze, zwłaszcza z końca lat 90. i początku lat 2000. Szóste miejsce w rankingu i indeks na poziomie 196 to w ocenie Brytyjczyków wciąż bardzo zły wynik.

/ 105. Jaguar XF - indeks 144

Obraz
© Materiały prasowe

Niezawodność pierwszej piątki zestawienia nie jest już oceniana tak surowo. Numer 5 w rankingu dostał ocenę "średni". XF to następca wspomnianego S-Type'a, równie elegancki i funkcjonalny, ale wyglądający znacznie bardziej sportowo. Jaguar mając XF-a wreszcie mógł zacząć poważnie walczyć z niemiecką konkurencją.

/ 104. Volvo S80 - indeks 116

Obraz
© Materiały prasowe

Superprzebój ze Szwecji powstawał w latach 1998-2015, w zaledwie dwóch generacjach. Od zawsze był rozsądną alternatywą dla tych wszystkich, którzy nie godzili się na niemiecką dominację w segmencie. Szwedzi stworzyli samochód minimalistyczny, nieprzeładowany gadżetami, prestiżowy i - jak się okazuje - trwały i niezawodny.

/ 103. Saab 9-5 - indeks 108

Obraz
© Materiały prasowe

Ulubiony samochód amerykańskich architektów był zawsze autem niszowym. Saab, nawet kiedy auto było produkowane przez koncern General Motors, nie straciło na swojej wyjątkowości. Przynajmniej z zewnątrz, bo podzespoły były przeszczepione ze znanych modeli giganta. Romans Szwedów i GM był gorący, ale krótki. Niestety Saab już nie produkuje samochodów. Model 9-5 zasługuje jednak na uwagę tych, którzy szukają bezawaryjnych aut.

/ 102. Mercedes Klasy E - indeks 62

Obraz
© Materiały prasowe

Auto-legenda, punkt odniesienia dla wszystkich samochodów klasy średniej-wyższej, przez wielu uważany za jej najlepszego przedstawiciela. Przez innych za najpopularniejszą taksówkę Niemiec. Klasa E miała ogromne problemy na początku lat 2000. Modele z tych lat były wyjątkowo podatne na rdzę. Wcześniejsze i późniejsze egzemplarze są jednak dobrze wykonane i - na co wskazuje miejsce w rankingu - bezawaryjne.

10 / 101. Lexus GS - indeks 41

Obraz
© Materiały prasowe

Zwycięzca w kategorii mógł być tylko jeden. Japończycy z Toyoty właśnie po to opracowali Lexusa, by nie psuł się i nie sprawiał kłopotów właścicielom. Jako jedyny samochód klasy średniej-wyższej w zestawieniu ma ocenę "dobry". Niestety, egzemplarze sprzed kilkunastu lat są na rynku wtórnym rzadkie. Niewiele osób chce się z nimi rozstawać.

MAK

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro