Najlepsze samochody według niemieckich kierowców
J.P. Power pytało o takie aspekty jak atrakcyjność (osiągi, stylistyka i komfort), koszty utrzymania, jakość wykonania i satysfakcja z obsługi
Ranking satysfakcji J.D. Power
Sprzedaż nowych samochodów w Niemczech, podobnie jak w całej Europie, jest na bardzo niskim poziomie. Z tego powodu poprawianie jakości aut i usług z nimi związanych jest kluczowym aspektem dla koncernów motoryzacyjnych. Ranking przedstawiony przez J.D. Power pokazuje, które marki radzą sobie najlepiej.
Wyniki tego zestawienia opierają się na ankietach przeprowadzonych wśród użytkowników samochodów w wieku od roku do trzech lat. J.D. Power pytało o takie aspekty jak atrakcyjność (osiągi, stylistyka i komfort), koszty utrzymania, jakość wykonania i satysfakcja z obsługi.
Wśród marek najwyższą notę otrzymało Volvo, na drugim miejscu znalazła się Toyota, a ostatnie miejsce na podium zajął Mercedes. Okazuje się, że niemieccy kierowcy nie są bezkrytycznymi patriotami i wystawiają surową ocenę samochodom ze swojego kraju. Na trzech kolejnych lokatach znalazły się marki japońskie (Mazda, Mitsubishi i Honda). Na następnych stronach przedstawiamy najwyżej oceniane modele w poszczególnych klasach.
Samochody miejskie - Toyota Aygo
Wśród najmniejszych aut największe uznanie niemieckich kierowców zyskała Toyota Aygo. Produkowany w Czechach samochód jest bliźniakiem Citroena C1 i Peugeota 107, jednak z powodu japońskiego logo, to Aygo cieszy się największą popularnością. Dostępny w trzy- i pięciodrzwiowym nadwoziu model ceniony jest za praktyczne wnętrze i jakość wykonania. Cena najtańszej wersji to 32 200 zł.
Drugie miejsce w tej kategorii zdobył idealny do miasta Smart ForTwo, natomiast trzecią lokatę zajął Hyundai i10.
Małe samochody - Toyota Yaris
Również w drugiej kategorii aut przeznaczonych przede wszystkim do miejskiej jazdy, zwycięzcą okazała Toyota. Yaris to już klasyk gatunku. Japoński przedstawiciel segmentu B od wielu lat cieszy się uznaniem klientów i sporą popularnością. Ponieważ badanie J.D. Power dotyczy samochodów w wieku do trzech lat, oznacza to, że kierowcy oceniali zarówno drugą jak i trzecią generację tego modelu. Ceny nowego Yarisa zaczynają się od 39 900 zł. Model ten dostępny jest też w wersji hybrydowej, która niestety jest zdecydowanie droższa i kosztuje 66 100 zł.
W tej klasie Toyota Yaris wygrała z dużą przewagą nad swoimi konkurentami. Drugie miejsce zdobyło Mini (One, Cooper, Cabrio i Clubman). Podium uzupełnia Volkswagen Polo.
Samochody kompaktowe - Toyota Prius
Japońska marka ma powody do zadowolenia, gdyż Prius zyskał największe uznanie wśród samochodów kompaktowych. Model ten to dzisiaj synonim samochodu hybrydowy i od lat cieszy się uznaniem oraz niesłabnącą popularnością. Okazuje się, że klienci otrzymują dokładnie to, czego oczekują, czyli dobrą jakość wykonania, oszczędny napęd i ekologiczną metkę. Niestety wiąże się to z dużym wydatkiem - podstawowy Pius kosztuje 99 900 zł.
Model dostępny jedynie jako hybryda pokonał bardziej klasycznych rywali. Na drugim miejscu znalazła się Mazda 3, a zaraz za nią Citroen C4.
Samochody klasy średniej - Volkswagen Passat CC
Wśród "średniaków" Niemcy najbardziej cenią Passata CC. Można powiedzieć, że nasi zachodni sąsiedzi postawili na własną motoryzację, trzeba jednak mieć na uwadze, że Passat CC to najmniej typowy Volkswagen. Sportowy sedan ma agresywną linię, jest mniej praktyczny i droższy niż klasyczna wersja. Nowy Volkswagen CC w najtańszej odmianie kosztuje 108 190 zł, jednak już w podstawie pod maską znajduje się jednostka o mocy 160 KM.
Zaraz za Volkswagenem uplasowała się Toyota Avensis, a trzecie miejsce przypadło kolejnemu sportowemu sedanowi - Audi A5.
Samochody luksusowe - Volvo V70
Duże kombi od Volvo to samochody cenione od wielu lat. Łączą one praktyczne wnętrze z wytrzymałością i lprestiżem. Szwedzka marka to wybór rozsądku i jako producent takich samochodów sprawdza się bardzo dobrze. Niemieccy właściciele modelu V70 i jego uterenowionej odmiany XC70 ocenili ten samochód wyżej niż auta niemieckich producentów. Volvo ma też jeszcze jednego asa w rękawie - przy cenie rozpoczynającej się od 146 400 zł jest tańsze od konkurencji.
Pozostałe miejsca na podium padły już łupem niemieckich klasyków. Za Volvo znalazły się odpowiednio Audi A6 i Mercedes Klasy E.
Małe MPV - Opel Meriva
Małe samochody rodzinne stylizowane na minivany znajdują się już w ofercie większości marek oferujących popularne auta. W zestawieniu opublikowanym przez J.D. Power pierwsze miejsce w tej kategorii zajął Opel Meriva. Samochód, który w swojej najnowszej odsłonie dostępnej od 2010 roku, oferuje ciekawą stylistykę i tylne drzwi otwierane "pod wiatr". Takie rozwiązanie pomaga w wygodniejszym zajęciu miejsca, albo posadzenia dziecka w foteliku. Cena Merivy rozpoczynają się od 59 750 zł.
Na kolejnych miejscach znalazły się wieloletnie bestsellery tego segmentu, czyli Honda Jazz i Citroen C3 Picasso.
Minivany - Seat Altea
Kompaktowe minivany to samochody typowo rodzinne, które wygodnie zabiorą na wakacje 4 osoby z dużym bagażem. Według niemieckich kierowców najlepszym wyborem w tej klasie jest Seat Altea dostępny również w dłuższej odmianie XL. Samochód hiszpańskiej marki ma już swoje lata, gdyż do sprzedaży trafił w 2004 roku, ale dzięki udanej stylistyce i technologii Volkswagena cały czas jest wysoko oceniany. Altea w najtańszej konfiguracji to wydatek 57 076 zł.
Drugie miejsce wśród kompaktowych MPV zajęła Toyota Verso, natomiast trzecia lokata przypadła Volkswagenowi Touranowi.
SUV-y - Honda CR-V
Moda na SUV-y nie maleje, nic zatem dziwnego, że walka w tej gałęzi rynku jest bardzo zacięta. Pierwsze miejsce w zestawieniu J.D. Power otrzymał światowy bestseller, czyli Honda CR-V, która cieszy się uznaniem zarówno w Europie jak i w USA. Badanie dotyczyło samochodów w wieku od roku do trzech lat, a to oznacza, że kierowcy oceniali poprzednią generację tego auta. Najnowsza odsłona modelu CR-V to wydatek przynajmniej 96 200 zł.
O tym jak duże jest zróżnicowanie ofert w segmencie SUV-ów niech świadczą modele, które zajęły kolejne miejsca. Za Hondą uplasował się Mercedes GLK, natomiast trzecią lokatę zajęła Skoda Yeti.
sj/tb/sj, moto.wp.pl