Najlepsze letnie opony według Tyre Reviews. Wyniki są inne niż w ADAC
Które opony będą najlepsze na lato? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, a kolejne testy przynoszą nie tylko odpowiedzi, ale też pytania. Sprawdzimy więc, jak wyniki brytyjskiego Tyre Reviews mają się do rezultatów ADAC. Nie zabraknie niespodzianek.
Najlepsze letnie opony według Tyre Reviews. Wyniki są inne niż w ADAC
Nie tylko naklejka
Najbardziej oczywistym źródłem wiedzy na temat opon, których zakup się rozważa, jest oczywiście nalepka informacyjna. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej znajdziemy tam informację na temat przyczepności opony na mokrej nawierzchni, oporów toczenia i generowanego hałasu. Nie każdemu taka garść informacji jednak wystarcza.
Na naklejce nie znajdziemy choćby ani wzmianki na temat odporności opony na aquaplaning, czyli sytuację, w czasie której podczas szybkiej jazdy na pokrytym wodą asfalcie tracimy sterowność.
To właśnie ze względu na te braki dużym zainteresowaniem kierowców cieszą się wciąż niezależne testy opon. W najnowszym brytyjski Tyre Reviews sprawdził 13 modeli ogumienia w rozmiarze 205/55 R16 V. Opony testowane były w różnorodnych warunkach za pomocą popularnego modelu samochodu – volkswagena golfa. Wyniki mogą zaskoczyć – szczególnie jeśli zestawimy je z rezultatami Niemców. Oto wyniki brytyjskiego testu – od najlepszej do najsłabiej ocenionej opony.
Continental PremiumContact 7
Najwyżej oceniona przez Tyre Reviews opona Continentala zdeklasowała rywali w hamowaniu na suchej i mokrej nawierzchni, subiektywnych odczuciach dotyczących prowadzenia na suchym i mokrym asfalcie, a także w jeździe na mokrej nawierzchni po okręgu. Zawiodła natomiast pod względem oporów toczenia (o 20 proc. gorzej niż najlepsza), aquaplaningu (11 proc. gorzej niż najlepsza) oraz ceny (najwyższa w stawce).
W teście ADAC brała udział opona Continental PremiumContact 6 i zajęła ona drugie miejsce. Można więc powiedzieć, że tu wyniki Brytyjczyków i Niemców są zbliżone.
Pirelli Cinturato P7 C2
Opona włoskiej marki wygrała jedynie konkurencję subiektywnych wrażeń z jazdy na mokrym asfalcie, ale pod względem hamowania i prowadzenia na suchej nawierzchni, a także prowadzenia na mokrej nie straciła do lidera nawet 2 proc., a pod względem hamowania na mokrym asfalcie mniej niż 5 proc. Atutem opony jest również niski hałas. Drugie miejsce opony Pirelli w rankingu Tyre Reviews ma się nijak do rezultatu, który ta opona uzyskała w teście ADAC. Niemcy sklasyfikowali ją na 17. miejscu na 50 modeli ogumienia biorących udział w teście. W teście ADAC Cinturato nie udało się nawet wyprzedzić Dębicy Presto HP2.
Bridgestone Turanza T005
Najlepsza w dziedzinie oporów toczenia i bardzo dobra w hamowaniu na suchym asfalcie oraz jeździe po okręgu na mokrym asfalcie (w obydwu przypadkach strata do lidera mniejsza niż 1 proc.). Opona zawodzi w subiektywnych wrażeniach z prowadzenia na suchym asfalcie (strata 25 proc.), a także subiektywnych odczuciach z jazdy po mokrym asfalcie i aquaplaningu na łukach (w obydwu przypadkach 10 proc. straty do lidera).
W zestawieniu ADAC opona firmy Bridgestone zajęła 4. miejsce. Wyniki i w tym przypadku były więc niemal zbieżne.
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Opona wygrała w konkurencji prowadzenia na mokrej nawierzchni i zajęła drugie miejsce pod względem oporów toczenia, subiektywnego komfortu oraz jazdy po okręgu na mokrej nawierzchni. W kategorii prowadzenia na suchej nawierzchni wynik nie był nawet o 1 proc. gorszy od wyniku lidera. Opona zawiodła jednak nieco w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, w czym była o ponad 8 proc. gorsza od najlepszej opony w teście.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 zwyciężył w teście ADAC, a języczkiem u wagi w niemieckim teście była niska tendencja do utraty bieżnika.
Michelin Primacy 4+
Francuska opona w żadnej w kategorii nie wygrała, ale poniżej 5 proc. do lidera osiągnęła w hamowaniu na suchej nawierzchni i prowadzeniu na niej, hamowaniu na mokrej nawierzchni i prowadzeniu na niej, jeździe po okręgu na mokrej nawierzchni oraz aquaplaningu na prostej, a także pod względem generowanego hałasu. Najniższe wyniki – poza ceną – ogumienie osiągnęło w dziedzinie oporów toczenia (18 proc. straty) oraz subiektywnych wrażeń z prowadzenia na suchym asfalcie (15 proc. straty).
W zestawieniu ADAC opona Michelina zajęła 3. miejsce z przyzwoitymi wynikami na suchym i mokrym asfalcie oraz doskonałymi pod względem hałasu, zużycia opon i generowanego oporu. Pozycja w rankingu jest więc podobna, ale szczegóły oceny nieco się różnią.
Dalsze pozycje
Na miejscach od 6. do 13. uplasowały się następujące opony:
- Falken ZIEX ZE310 EcoRun
- Hankook Ventus Prime 4
- Kumho Ecsta HS52
- Vredestein Ultrac
- Toyo Proxes Comfort
- GT Radial FE2
- Nankang Econex NA1
- Double Coin DC99
Sklasyfikowane przez Tyre Review na 6. miejscu opony Falkena zajęły tę samą pozycję w teście ADAC. Ogumienie firmy Hankook w niemieckim zestawieniu znalazło się zaś na dobrym 9. miejscu. Model marki Kumho w teście ADAC został sklasyfikowany o oczko wyżej niż Hankook. Opony Toyo Proxes Comfort w teście ADAC zajęły 14. miejsce – tylko o jedno wyżej niż opony Dębicy. Niemcy dość nisko ocenili opony GT Radial FE2. Zajęła ona 22. miejsce.
Można więc powiedzieć, że w zakresie kilku pierwszych miejsc zestawienia testy ADAC i Tyre Reviews wypadają w zbliżony sposób. Więcej różnic można dostrzec w przypadku opon mniej uznanych producentów. Wniosek jest prosty – oczekujesz ogumienia wysokiej jakości, przygotuj się na wydatki.