Najlepsze i najgorsze zimówki
Za sprawdzenie zimowych opon producentów wzięli się specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC. Podczas testów sprawdzono w sumie 34 opony, w najbardziej popularnych rozmiarach.
Na pierwszy ogień poszły opony w rozmiarze 185/60 R14 T czyli te, które trafiają na koła najpopularniejszych małych aut. Chodzi miedzy innymi o Toyotę Yaris, Skodę Fabię czy VW Polo. Dla małych aut najgorsze okazały się opony Firestone Winterhawk 2, Pneumant PN 150 Wintec, Marangoni 4 i Sava Eskimo S3. Jednak najgorszą ze wszystkich okazała się opona Himalaya WS-1, chińskiej firmy Federal Tire.
Na oklaski niemieckich specjalistów oraz tytuł "zwłaszcza godna polecenia" zasłużyły opony sześciu producentów. Są to produkty renomowanych marek - Bridgestone Blizzak LM 30, Continental Winter Contact TS 800, Dunlop SP Winter Response, Fulda Montero 3, Goodyear UltraGrip 7+ oraz Vredestein Snowtrac 3.
Kolejne opony, jakie trafiły na warsztat niemieckich specjalistów możemy znaleźć na kołach popularnych aut kompaktowych, takich jak Opel Astra, Ford Focus czy VW Golf. Chodzi tutaj o drugi najbardziej popularny rozmiar kół na rynku, czyli 205/55 R16 H. W tej kategorii było znacznie lepiej niż pośród mniejszych opon. Najgorsze noty uzyskały jedynie trzy komplety z 18 przebadanych. Okazały się nimi Firestone Winterhawk 2, Goodride SW602 i Kenda Polar Trax (KR19). Dwie ostatnie marki powstają w Chinach.
Na najwyższą notę zasłużyło ogumienie pięciu czołowych producentów - Continental Winter Contact TS 830, Dunlop SP Winter Sport 3D, ESA Tecar Super Grip 7, Goodyear UltraGrip 7+ oraz Hankook Icebear W 440.
Badania niemieckiego ADAC ponownie pokazały, że to, co dobre musi kosztować. Opony, które otrzymały najniższe noty, to produkty z najniższej półki cenowej. Wyjątkiem są jedynie opony Firestone, które należą do cenowych średniaków.
Jakub Wielicki