Najlepiej sprzedające się samochody w historii motoryzacji
Przemysł samochodowy rozwija się już od ponad stu lat. W tym czasie na rynku pojawiła się niezliczona liczba modeli. Oto te, które okazały się najpopularniejsze
Samochodowe hity
Wybór konkretnego modelu samochodu nie zawsze jest prosty. Oczywiście dla wielu najważniejszym aspektem jest wygląd auta. Nie brakuje jednak kierowców, którzy przede wszystkim zwracają uwagę na jego bezawaryjność. By dowiedzieć się, na ile zawodny jest dany samochód, można wertować raporty na ten temat publikowane przez różne organizacje. Jeśli jednak porównamy kilka takich raportów okaże się, że ich wyniki bywają bardzo rozbieżne.
Jeśli więc nie obawiamy się postępowania zgodnie z zasadą: "miliony zmotoryzowanych nie mogą się mylić", dobrym sposobem na to, by dowiedzieć się, które auta sprawdzają się w realnych warunkach, jest zaznajomienie się z listą najchętniej kupowanych modeli. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że na popularność danego modelu składa się również wiele innych czynników. Dziś to przede wszystkim sprawne działania marketingowe oraz cena. Przed laty do głosu w większym stopniu dochodziła dostępność modelu.
10. Chevrolet Impala: (1958-), ponad 14 mln szt.
Pierwszą dziesiątkę najlepiej sprzedających się samochodów osobowych otwiera amerykański hit kilku dziesięcioleci. Chevrolet Impala nigdy nie należał go samochodów oszczędnych i zwrotnych. Do tej pory najmniejszy silnik oferowany w tym modelu miał pojemność 3.3 l, a największy aż 7.4 l. Nie wpłynęło to jednak na wyniki jego sprzedaży.
Modele z lat 50. i 60. Są dziś ikonami amerykańskiej motoryzacji. W USA auto było też wykorzystywane jako policyjny radiowóz. Na 2013 rok producent planuje wprowadzenie nowej, dziesiątej generacji Impali. Jak ma ona wyglądać, można zobaczyć na zdjęciu obok.
9. Volkswagen Passat: (1973- ), ponad 14 mln szt.
Samochód, który w Europie i w Polsce traktowany jest jako wzór dla wszystkich producentów oferujących auta w segmencie D, był lub jest sprzedawany na prawie każdym rynku motoryzacyjnym na świecie. Największy sukces odniósł jednak w Europie. Trzykrotnie znajdował się w pierwszej trójce konkursu na Europejski Samochód Roku (w latach 1989, 1997 i 2006). Na niektórych rynkach występuje pod nazwami: Dasher, Santana, Quantum, Magotan czy Corsar.
8. Honda Accord: (1976- ), blisko 16 mln szt.
Legendarna japońska osobówka segmentu D powstała już w ośmiu generacjach. Accord zadebiutował w 1978 roku, jednak pierwsze wersje tego auta nie były dostępne na rynku europejskim. Dopiero III generacja, produkowana od 1985-1990 roku, trafiła do salonów na Starym Kontynencie. Najnowsza VIII generacja pojawiła się w 2008 roku, a jej premiera odbyła się podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Obok mniejszego, kompaktowego modelu Civic, Accord jest najpopularniejszym modelem Hondy w Europie. Na rynku konkuruje z takimi autami jak: Skoda Octavia, Toyota Avensis, Volkswagen Passat czy Citroen C5.
7. Ford T: (1908-1927), ponad 16,5 mln szt.
Samochód został zaprojektowany przez założyciela Forda jako auto dla przeciętnej amerykańskiej rodziny. Model T był prosty w konstrukcji, naprawie i prowadzeniu, a także przystosowany do jazdy po nieutwardzonych drogach. Był również tani dzięki wprowadzeniu produkcji taśmowej i jej ciągłemu udoskonalaniu. Początkowo Ford T kosztował 850 dolarów przy średnich tygodniowych zarobkach na poziomie 5 dolarów. Montaż auta trwała około 12 godzin. Pod koniec produkcji czas montażu skrócono do 1,5 godziny, a cena spadła do 300 dolarów. Można więc powiedzieć, że auto było dostępne dla każdego.
6. Honda Civic: (1972-), ponad 17,7 mln szt.
Jego historia trwa już nieprzerwanie od 40 lat. Przez ten okres Civic pokazywał wiele odmiennych twarzy. Od małego auta miejskiego, przez usportowione, później zbliżone do segmentu minivanów, aż po obecne, dość futurystyczne. Powstało aż dziewięć generacji Civica. Najnowsza zadebiutowała w 2011 roku. Auto przez wiele lat zdobywało liczne nagrody. Wyprodukowano i sprzedano łącznie już ponad 17 milionów egzemplarzy.
Civic jest następcą modeli Z360 i Z600. Pierwsze generacje nie były obecne na rynku europejskim. Historia Civic'a na Starym Kontynencie na dobre rozpoczęła się wraz z IV generacją. Auto na Starym Kontynencie zdobyło serca klientów niezawodnością i dopracowanymi silnikami benzynowymi.
5. Ford Escort: (1968 – 2000), około 20 mln szt.
Pierwszą piątkę otwiera Escort, który zastąpił model Ford Anglia, a jego produkcja trwała do 2000 roku. Wyprodukowano prawie 20 milionów egzemplarzy. Dostępny był w kilku wersjach nadwoziowych, jako 3- i 5-drzwiowy liftback, 5-drzwiowe kombi, 2- i 4-drzwiowy sedan (sprzedawany pod nazwą Orion) oraz jako 2-drzwiowy kabriolet, furgon oraz pickup. Powstawały różne wersje opracowane na poszczególne rynki - amerykański, europejski, południowoamerykański. Ford Escort odnosił także liczne sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Powstało łącznie siedem generacji tego modelu, w Polsce popularne stały się Escorty począwszy od czwartej generacji. Następcą Escorta jest nowy model, Ford Focus.
4. Garbus: (1938- ), ponad 22,3 mln szt.
Choć to paradoks, samochód własnoręcznie narysowany przez Hitlera stał się ulubionym pojazdem miłujących pokój amerykańskich hipisów. W Europie zaś był po prostu dostępny i tani. W ten sposób Volkswagen Type 1, nazywany w Niemczech Kaferem, we Francji Coccinelle, w Polsce Garbusem, a w USA Beetle, został jednym z najpopularniejszych samochodów w historii. Jego charakterystyczne cechy - umieszczony z tyłu silnik chłodzony powietrzem – został powtórzony w modelu 911 przez twórcę Garbusa, Ferdynanda Porsche.
Garbusowi nie zaszkodziło nawet oskarżenie o plagiat. Jak się okazało, Porsche wzorował się na Tatrze V570 z 1933 r. jak sam się przyznał, podczas spotkań projektowych z szefem Tatry czasami spoglądał mu przez ramię.
3. Volkswagen Golf: (1974- ), ponad 25 mln szt.
To jedna z legend europejskiej motoryzacji. Niemiecki samochód segmentu C przez lata był i pozostaje niekwestionowanym hitem na Starym Kontynencie. Trzy pierwsze generacje znalazły uznanie również na mniej wymagających rynkach - były proste w budowie i mało usterkowe, a wiele napraw można było przeprowadzić we własnym garażu.
Ogromną popularność w swojej niszy zyskały również usportowione Golfy GTI. Odmiana wprowadzona po raz pierwszy w 1976 r. była tanią alternatywą wobec auta sportowego. Golfa drugiej generacji całkiem niedawno sprzedała na aukcji kanclerz Niemiec Angela Merkel.
2. Ford serii F: (1948- ), ponad 30 mln szt.
Dla wielu fakt, że na drugim miejscu rankingu znalazł się samochód z nadwoziem typu pick-up, jest zaskakujący. Ford F produkowany jest już jednak przez ponad 50 lat, a przez 24 lata był najchętniej kupowanym samochodem w USA. W czasach, gdy był to największy rynek na świecie, było to wiele. Samochód produkowany był nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale też w Meksyku i Kanadzie.
1. Toyota Corolla: (1966- ), ponad 32 mln szt.
Zwycięzca pochodzi z japońskiej ziemi. Do tej pory powstało dziesięć generacji tego modelu segmentu C. To także, oczywiście, największy sukces rynkowy Toyoty, który pozwolił marce stać się jednym z największych producentów samochodów na świecie. Corolla jest następcą modelu Publica. Auto występuje w wielu wersjach nadwoziowych, a także w wielu wersjach przeznaczonych na konkretne światowe rynki. Modele sprzedawane w USA czy Japonii wyglądają zupełnie inaczej niż te, które znane są w Europie.
tb/