Najczęściej kradzione samochody w Polsce w 2014 roku

Obraz
Źródło zdjęć: © lukasvideo - Fotolia

Samochodami, które najczęściej kradziono w 2014 r. w Polsce, były Volkswageny Golfy i Audi A4 - wynika z raportu policji podsumowującego ostatnie 12 miesięcy. Są jednak rejony kraju w których widać specjalizacje gangów w innych markach - np. w Warszawie złodzieje najczęściej kradli Toyoty.

W sumie w 2014 r. policja odnotowała spadek w kradzieżach aut. W 2013 zgłoszono blisko 15 500 przypadków dotyczących samochodów osobowych, w 2014 ok. 14 100. Do największej liczby kradzieży - zarówno osobowych, jak i dostawczych czy ciężarowych - doszło na terenie podległym Komendzie Stołecznej Policji, czyli w Warszawie i jej okolicach (w przypadku samochodów osobowych zgłoszono ich 2894, ciężarowych - 160 i dostawczych - 168). Kolejne miejsca zajmują komendy wojewódzkie policji w Katowicach i w Poznaniu. Z kolei - jak wynika z opracowania policji - w 2014 r. najmniej samochodów skradziono na terenie podległym komendom wojewódzkim policji w Kielcach (w sumie razem z ciężarowymi i dostawczymi oraz ciągnikami było ich 179), Rzeszowie (217) i w Białymstoku (229).

Jeśli chodzi o teren całej Polski, złodzieje samochodów najczęściej wybierali na cel Volkswageny Golfy i Passaty oraz Audi - A4 i A6. W pierwszej dziesiątce tego zestawiania znalazły się też takie modele jak: Audi A3, Volkswagen Touran, Ford Mondeo, Honda Civic i Toyota Corolla. W niektórych województwach widać jednak specjalizację grup. Przykładowo w Warszawie i okolicach najczęściej kradziono Toyoty: Corollę, Yaris i Avensis oraz Hondy Civic, a np. w Łodzi na drugim miejscu, po Volkswagenach, znalazły się Fiaty Panda.

Obraz

- Złodzieje aut najczęściej używają do kradzieży komputerów samochodowych, doskonalą przy tym oprogramowanie, tak by skracać czas kradzieży. To jeden z powodów ich specjalizacji w konkretnych markach. Luksusowe samochody kradną często po wcześniejszym włamaniu się do mieszkania lub domu właściciela. Wtedy zabierają kluczyki, dokumenty - mówi informator PAP. Jak dodaje, coraz rzadziej gangi stosują tzw. siłowe metody kradzieży aut - czyli np. na koło (przebijanie opon), wybuch czy poprzez zajechanie drogi i rozbój.

Gangi samochodowe kradną auta w Polsce głównie na części. Widać to m.in. w stolicy. Z danych, do których dotarła PAP, wynika, że ok. 80 proc. aut skradzionych w Warszawie lub okolicznych powiatach zostaje rozbieranych; tylko ok. 20 proc. jest legalizowanych i ponownie wprowadzanych na rynek. Najczęściej są to auta kompaktowe, o wartości od 50 do 80 tys. zł, dość nowe. Wynika to m.in. z warunków rejestracji samochodów oraz kosztów legalizacji skradzionych pojazdów. Dlatego dla złodziei bardziej opłacalne jest rozbieranie łupów na części. Gangi często też współpracują z paserami, którzy mają legalne punkty demontażu pojazdów, szroty lub sprzedają na aukcjach internetowych. - To, jakie auta są kradzione, zależy więc też od cen rynkowych nowych części oraz popytu na konkretne elementy. Drogie, luksusowe samochody legalizowane są głównie na podstawie zagranicznych dokumentów zakupionych razem z wrakami aut - dodaje informator PAP.

Podobnie jak w 2013 r., także i w 2014 złodzieje najczęściej kradli auta z parkingów niestrzeżonych i osiedlowych. Nieco rzadziej z parkingów przed centrami handlowymi. W Warszawie nadal dochodzi do największej liczby kradzieży aut, powołano we wrześniu 2014 r. specjalną grupę Tokio. Jej zadaniami jest rozpracowywanie stołecznych szajek złodziei samochodów. - W wyniku działań tej grupy od końca września do końca ub. roku zatrzymano 45 osób, które usłyszały w sumie 55 zarzutów, m.in. włamania do samochodu, paserstwa. Odzyskano 17 aut, a kolejnych 14 trafiło do badań. Policjanci zlikwidowali też 14 "dziupli" - powiedziała Anna Kędzierzawska z zespołu prasowego Komendy Stołecznej Policji.

Źródło: PAP

ll/sj

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇