Najczęściej importowane samochody używane
Oto stworzona przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR lista modeli cieszących się największą popularnością wśród sprowadzających samochody z drugiej ręki.
Przeboje z drugiej ręki
Większości Polaków nie stać na zakup pachnącego nowością samochodu prosto z salonu. Wysokie ceny i perspektywa drastycznego spadku wartości sprawiają, że rynek wtórny nad Wisłą wręcz kwitnie. Wśród zmotoryzowanych nie brakuje osób uważających, że samochody importowane z zagranicy mają znaczną przewagę nad krajowymi. Do pewnego stopnia nie sposób odmówić im racji. Serwisowanie w autoryzowanych punktach obsługi nawet po zakończeniu okresu gwarancyjnego, łatwa dostępność dobrze wyposażonych egzemplarzy i mniejsze zużycie elementów zawieszenia to częste atuty takich pojazdów. Z drugiej jednak strony, wybierając się za granicę po samochód, musimy być w stanie samodzielnie zweryfikować jego stan. Najlepiej więc wybierać sprawdzone modele, które przysparzają mało kłopotów.
Oto stworzona przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR lista modeli cieszących się największą popularnością wśród sprowadzających samochody z drugiej ręki. Z danych, oprócz liczby przywiezionych do kraju sztuk, możemy dowiedzieć się, jaka była najpopularniejsza wersja danego samochodu i najczęściej wybierany silnik.
Na dziesiątym miejscu znalazła się rodzinna propozycja Opla. Zafira przekonuje do siebie ergonomią wnętrza i sporym bagażnikiem, a także sprawdzonymi silnikami.
10. Opel Zafira - 13 778 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: I generacja (1997-2005), 1,8 125 KM
11. Audi A6 - 13 598 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: C5 kombi (1997-2004), 2,4 165 KM
12. Opel Corsa - 13 278 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: Corsa C (2000-2006), 1,2 75 KM
13. Ford Mondeo - 12 704 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: Mk III kombi (2000-2007), 2,0 TDCI 130 KM
14. Opel Vectra - 12 479 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: Vectra C kombi (2002-2008), 1,9 CDTI 150 KM
15. BMW 5 - 12 348 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: E60/61 sedan (2003-2009), 3,0D 218 KM
16. Renault Megane - 10 883 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: hatchback II generacji (2002-2008), 1,6 112 KM
17. Skoda Octavia - 10 046 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: kombi II generacji (2003-2012), 1.9 TDI 105 KM
18. Peugeot 307 - 9 229 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: kombi I generacji (2001-2011), 1,6 HDI 109 KM
19. SEAT Leon - 8 816 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: I generacja (1999-2005), 1,9 TDI 110 KM
20. Ford Fiesta - 8 791 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: Fiesta VI (2002-2008), 1,4 80 KM
9. Volkswagen Polo - 14 325 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: Polo IV (2002-2009), 1,2 64 KM
Opinia długowieczności i nie obciążający zanadto portfela właściciela silnik 1,2 to atuty miejskiej propozycji niemieckiego producenta. Przy niewielkiej liczbie bagażów samochód jest w stanie przewieźć na urlop cztery osoby o niezbyt wygórowanych oczekiwaniach względem komfortu jazdy.
8. Audi A3 - 14 510 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: I generacja (1996-2003), 1,6 101 KM
Więcej niż Polo zwolenników w 2014 roku znalazło Audi A3. Kompaktowe auto o aspiracjach zaczerpniętych z segmentu premium w momencie wjechania do Polski zwykle było wyraźnie starsze od mniejszego Volkswagena, ale za to pod jego maską pracował sprawdzony silnik, dobrze współpracujący z instalacją gazową.
7. Ford Focus - 16 097 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: hatchback I generacji (1998-2004), 1,6 100 KM
Benzynowy motor o pojemności 1,6 l pracował zazwyczaj pod maską sprowadzanego w 2014 roku do Polski Focusa. Należący do segmentu "C" Ford wyróżnia się na tle konkurencji niebanalną stylistyką oraz doskonałymi właściwościami trakcyjnymi.
6. Renault Scenic - 17 150 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: I generacja (1996-2003), 1,6 107 KM
Na przestrzeni lat Francuzi wyrośli na liderów w projektowaniu minivanów. Rodzinny Scenic zapewnia przestrzeń dla każdego podróżnego i ergonomię na poziomie nieosiągalnym wówczas przez niemieckich rywali.
5. BMW serii 3 - 20 717 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: kombi E46 (1998-2006), 320D 2,0 150 KM
Niemiecki wzór w kwestii zestrojenia zawieszenia i precyzji układu kierowniczego udowadnia, że BMW może być również autem rodzinnym. Bawarskie kombi nie ma może rekordowo pojemnego bagażnika, ale wygodzie podróżowania nie można nic zarzucić.
4. Opel Astra - 25 104 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: hatchback III generacji (2004-2013), 1,6 105 KM
Astra trzeciej generacji nie zachwyca ani wyglądem, ani wykończeniem wnętrza, ani stylem jazdy. Nie ma jednak istotnych wad. Jest rozsądnym wyborem, samochodem, który spełni swoją rolę, a jednocześnie nie przysporzy dużych wydatków.
3. Audi A4 - 31 302 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: A4 B6 sedan (2000-2004), 1,9 TDI 130KM
Odrobina luksusu na co dzień. Polacy kochają Audi za sprawdzoną technologię i wysokiej klasy materiały w kabinie pasażerskiej. Nudny wygląd A4 w ogóle im nie przeszkadza.
2. Volkswagen Passat - 31 318 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: B5 kombi (1993-2004), 1,9 TDI 130 KM
Klasyk segmentu "D" o włos wyprzedził swego krewniaka z klasy premium. Za Passatem przemawia przestronne i wygodne wnętrze, duży bagażnik i niska utrata wartości. Najczęściej wybierany silnik 1,9 TDI jest już legendą. Nie tylko zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa, to jeszcze okazuje się niezwykle trwały. Ten samochód potrafi służyć przez lata.
1. Volkswagen Golf - 32 631 szt. Najpopularniejsza konfiguracja: hatchback IV generacji (1997-2003), 1.4 75 KM
Król może być tylko jeden. Marzenie świeżo upieczonych kierowców i głów rodzin, nadające się zarówno do szaleństw na pustych ulicach miast jak i odwożenia dzieci do szkoły. Na przestrzeni lat Golf stał się ikoną swojego segmentu i choć czwarta generacja tego modelu jest raczej bezbarwna, cieszy się sporą popularnością.
Źródło: Samar
tb/