Najbezpieczniejsze używane samochody według IIHS
Amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, Insurance Institute for Highway Safety, opublikowała listę najbezpieczniejszych używanych samochodów
Jak badają Amerykanie?
Amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, Insurance Institute for Highway Safety, opublikowała listę najbezpieczniejszych używanych samochodów. Czy te dane są ważne dla Europejczyków? Jak się okazuje, tak. Choć Euro NCAP udostępnia rezultaty starszych testów zderzeniowych, metody badania poziomu bezpieczeństwa na Starym Kontynencie i za oceanem są różne. Nasz obraz danego modelu samochodu może więc zostać uzupełniony o nowe komponenty.
W przypadku Euro NCAP samochód wjeżdża w odkształcalną przeszkodę 40 procentami maski przy prędkości 64 km/h. Kolejna próba polega na wjechaniu całą szerokością maski w nieodkształcalną przeszkodę z prędkością 50 km/h. Wytrzymałość boku samochodu bada się, wjeżdżając w środkowy słupek z prędkością 50 km/h wózkiem z zamontowaną na nim odkształcalną przeszkodą. Kolejny test polega na umieszczeniu samochodu na ruchomej platformie, a następnie rozpędzeniu jej do prędkości 32 km/h i uderzeniu bokiem auta w słup o średnicy 254 mm. Jak robi się to w USA?
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który wprowadzony w 2012 roku obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. To właśnie w wypadkach o takim scenariuszu najwięcej Amerykanów ginie lub odnosi poważne obrażenia.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służ wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych Amerykanie poddają samochody cięższym testom. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem samochodu - także na rynku wtórnym. IIHS opublikowało listę kilkuletnich modeli w cenie do 20 tys. dolarów, które pod względem bezpieczeństwa są godne zaufania. Wymienione na liście modele w każdej z prób otrzymały 4 lub 5 gwiazdek. Kolejność poszczególnych modeli zależy od ich ceny. Im mniej trzeba zapłacić (w USA) za auto spełniające kryteria IIHS, tym jest ono wyżej na liście. W prezentowanym na kolejnych stronach zestawieniu wymieniamy tylko te modele, które można kupić w Europie. Jeśli model był poddany testowi obrysowemu, obok jego nazwy podajemy wynik.
Duże samochody
Volvo S80 - od 2007 roku (test obrysowy 4/4)
Buick Regal (Opel Insignia) - od 2010 roku
Mercedes Klasy E - od 2010 roku
Infiniti Q70 - od 2011 roku
Samochody średniej wielkości
Volkswagen Jetta - od 2009 roku
Volvo C30 - od 2008 roku
Volkswagen Passat CC - od 2009 roku (test obrysowy 2/4)
Audi A3 - od 2008 roku
Subaru Legacy / Outback - od 2010 roku
Kia Optima *- od 2010 roku (test obrysowy 3/4)
*Audi A4 *- od 2009 roku (test obrysowy 1/4)
*Mercedes Klasy C - od 2009 roku
Volvo S60 - od 2011 roku (test obrysowy 4/4)
Toyota Prius / Prius+ - od 2012 roku (test obrysowy 1/4)
Mazda 6 - od 2014 roku (test obrysowy 3/4)
Mniejsze SUV-y
Volkswagen Tiguan - od 2009 roku (test obrysowy 2/4)
Subaru Forester *- od 2009 roku
*Mitsubishi ASX - od 2011 roku (test obrysowy 3/4)
Hyundai Tucson - od 2010 roku (test obrysowy 1/4)
Kia Sportage - od 2011 roku (test obrysowy 1/4)
Mitsubishi Outlander - od 2014 roku (test obrysowy 4/4)
Mazda CX-5 - od 2013 roku (test obrysowy 2/4)
Honda CR-V - od 2012 roku (test obrysowy 2/4)
Toyota RAV4 - od 2013 roku (test obrysowy 1/4)
Większe SUV-y
Volvo XC90 - od 2005 roku (test obrysowy 4/4)
Subaru Tribeca - od 2006 roku
Infiniti EX / QX50 - od 2008 roku
Kia Sorento - od 2011 roku
Volvo XC60 - od 2010 roku
Audi Q5 - od 2009 roku
Jeep Cherokee - od 2014 roku (test obrysowy 2/4)
Mercedes GLK - od 2011 roku