Najbezpieczniejsze samochody według IIHS
Nie tylko Europa
Jeśli potrzebujemy informacji, warto poznać kilka punktów widzenia. Podobnie jest z kwestią bezpieczeństwa samochodów. Najważniejszym źródłem informacji na ten temat jest dla nas Euro NCAP. Okazuje się jednak, że producenci samochodów od lat projektują swoje modele z myślą o jak najlepszym zaliczeniu testów organizowanych przez tę instytucję. Dlatego warto również sięgnąć do rankingów innych organizacji. Jedną z nich jest amerykański Insurance Institute for Highway Safety
Najważniejszym źródłem informacji na temat bezpieczeństwa samochodów jest dla nas Euro NCAP. Okazuje się jednak, że producenci samochodów od lat projektują swoje modele z myślą o jak najlepszym zaliczeniu testów organizowanych przez tę instytucję. Dlatego warto również sięgnąć do rankingów innych organizacji. Jedną z nich jest amerykański Insurance Institute for Highway Safety. Jak IIHS sprawdza samochody?
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który - wprowadzony w 2012 roku - obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. Zdaniem Amerykanów w wypadkach o takim właśnie scenariuszu najwięcej osób ginie lub odnosi poważne obrażenia.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom. Nowym, wdrożonym w 2016 roku elementem testów IIHS jest kontrola skuteczności świateł. Można tu otrzymać do czterech punktów.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych Amerykanie poddają samochody cięższym testom niż Europejczycy. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem samochodu. Wymienione na kolejnych slajdach modele otrzymały najwyższe noty (Top Safety Pick+). W prezentowanym zestawieniu wymieniamy te modele, które można kupić w Europie, a także takie, które na Starym Kontynencie mają swoje blisko spokrewnione odpowiedniki. Warto jednak pamiętać, że ze względu na rozbieżność przepisów homologacyjnych, wersje tego samego modelu przeznaczonego na rynek USA i europejski mogą się różnić. Kolejność samochodów jest alfabetyczna.