Najbezpieczniejsze samochody według IIHS
Jeśli potrzebujemy informacji, warto poznać kilka punktów widzenia. Podobnie jest z kwestią bezpieczeństwa samochodów. Najważniejszym źródłem informacji na ten temat jest dla nas Euro NCAP. Okazuje się jednak, że producenci samochodów od lat projektują swoje modele z myślą o jak najlepszym zaliczeniu testów organizowanych przez tę instytucję. Dlatego warto również sięgnąć do rankingów innych organizacji. Jedną z nich jest amerykański Insurance Institute for Highway Safety
Nie tylko Europa
Najważniejszym źródłem informacji na temat bezpieczeństwa samochodów jest dla nas Euro NCAP. Okazuje się jednak, że producenci samochodów od lat projektują swoje modele z myślą o jak najlepszym zaliczeniu testów organizowanych przez tę instytucję. Dlatego warto również sięgnąć do rankingów innych organizacji. Jedną z nich jest amerykański Insurance Institute for Highway Safety. Jak IIHS sprawdza samochody?
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który - wprowadzony w 2012 roku - obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. Zdaniem Amerykanów w wypadkach o takim właśnie scenariuszu najwięcej osób ginie lub odnosi poważne obrażenia.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom. Nowym, wdrożonym w 2016 roku elementem testów IIHS jest kontrola skuteczności świateł. Można tu otrzymać do czterech punktów.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych Amerykanie poddają samochody cięższym testom niż Europejczycy. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem samochodu. Wymienione na kolejnych slajdach modele otrzymały najwyższe noty (Top Safety Pick+). W prezentowanym zestawieniu wymieniamy te modele, które można kupić w Europie, a także takie, które na Starym Kontynencie mają swoje blisko spokrewnione odpowiedniki. Warto jednak pamiętać, że ze względu na rozbieżność przepisów homologacyjnych, wersje tego samego modelu przeznaczonego na rynek USA i europejski mogą się różnić. Kolejność samochodów jest alfabetyczna.
Małe samochody
Hyundai Elantra:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4
Mazda 3:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Toyota Corolla:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Toyota Prius:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Samochody średniej wielkości
Mazda 6:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Subaru Outback:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Toyota Prius+:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 3/6
- oświetlenie: 4/4
Volkswagen Jetta:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 2/6
- oświetlenie: 3/4
Samochody premium średniej wielkości
Audi A4:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 5/6
- oświetlenie: 3/4
Volvo S60 / V60:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 5/6
- oświetlenie: 3/4
Duże luksusowe samochody
Hyundai Genesis / Genesis G80:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Lexus RC:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 4/6
- oświetlenie: 3/4
Małe SUV-y
Mazda CX-3:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Mitsubishi Outlander:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Subaru Forester:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Toyota RAV4:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
SUV-y średniej wielkości
Hyundai Santa Fe:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4
Luksusowe SUV-y średniej wielkości
Audi Q5:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 3/6
- oświetlenie: 3/4
Lexus NX:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 4/6
- oświetlenie: 3/4
Lexus RX:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Mercedes GLE:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 3/4
Volvo XC60:
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 5/6
- oświetlenie: 4/4
Top safety pick
Amerykańska IIHS zaprezentowała również listę samochodów zaklasyfikowanych do kategorii "Top safety pick", ale bez znaku "+" - jak w poprzednio prezentowanych. Znalazły się tu samochody oferujące wysoki poziom bezpieczeństwa, ale nie spełniające najwyższych standardów we wszystkich kategoriach jednocześnie. Najczęściej niedomagania dotyczyły oświetlenia, czyli nowo wydzielonej kategorii. Tak właśnie było m.in. z modelami Volvo z serii 90, w tym z XC90, który w testach Euro NCAP w 2015 roku uzyskał rewelacyjny wynik i jest przez tę organizację uważany za wzór w swojej klasie.
Poniżej wymieniamy dostępne w Europie samochody, które w testach IIHS otrzymały kategorię "Top safety pick".
- Mini Cooper
- Lexus CT 200h
- Subaru XV
- Subaru WRX
- Volkswagen Golf
- Ford Fusion / Mondeo
- Kia Optima
- Volkswagen Passat
- Audi A3
- BMW serii 2
- Mercedes Klasy C
- Audi A6
- Infiniti Q70
- Volvo S90
- BMW X1
- Fiat 500X
- Hyundai Tucson
- Kia Sportage
- Kia Sorento
- Volvo XC90
- Audi Q7
Źródło: IIHS
Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska