Najbardziej przełomowe samochody produkcyjne

Co decyduje dziś o osiągnięciu sukcesu rynkowego? Nie bez znaczenia jest umiejętna reklama i renoma firmy, ale liczy się przede wszystkim innowacyjność. W historii motoryzacji wiele jest modeli, które przeczą temu przepisowi na wyprzedzenie konkurencji

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 6GM EV1

Obraz
© zdjęcie producenta

Co decyduje dziś o osiągnięciu sukcesu rynkowego? Nie bez znaczenia jest umiejętna reklama i renoma firmy, ale liczy się przede wszystkim innowacyjność. W historii motoryzacji wiele jest modeli, które przeczą temu przepisowi na wyprzedzenie konkurencji. Na przestrzeni lat wielkie koncerny i małe firmy oferowały klientom samochody, które zdecydowanie odróżniały się od rywali, a mimo to okazały się biznesowym fiaskiem. Oto najciekawsze z nich.

GM EV1 to pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny zbudowany od podstaw, a przy okazji jedyne auto oferowane pod marką General Motors. EV1 był eksperymentem amerykańskiego koncernu powstałym po części ze względu na ustanowienie przez stan Kalifornia restrykcyjnych przepisów dotyczących zeroemisyjnych samochodów. Przez cały okres produkcji powstało zaledwie 1117 szt. EV1, ale nie można było kupić ich w salonie. Pojazdy były leasingowane, a ich użytkownicy grali rolę testerów nowego rozwiązania. W 2002 r. koncern ogłosił zakończenie tego programu ze względu na przewidywaną nierentowność produkcji elektrycznego auta, a po części ze względu na zniesienie drakońskich przepisów w Kalifornii. Użytkownicy samochodów nie mieli możliwości wykupić ich od producenta, a zdecydowaną większość egzemplarzy zniszczono, co zrodziło teorie spiskowe na temat EV1.

/ 6Jensen FF (1966)

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwszy samochód drogowy ze stałym napędem na cztery koła i hamulcami z systemem przeciwdziałającym blokowaniu kół. Model powstawał przez sześć lat i w tym dość długim czasie wyprodukowano zaledwie 320 egzemplarzy. Firma zbankrutowała w 1976 roku.

/ 6Bugatti Veyron

Obraz
© zdjęcie producenta

Wydaje się, że produkcja najdroższych samochodów to świetny interes. Inaczej jest jednak w przypadku Bugatti Veyrona. Należąca do Volkswagena marka miała dać światu najszybsze i jedno z najbardziej zaawansowanych technicznie aut na runku. Samochód w różnych wersjach produkowany jest od 2005 roku i od czasu swojego debiutu - z niewielkimi przerwami - dzierży tytuł najszybszego produkcyjnego samochodu na świecie. Obecny wynik dla wersji Super Sport wynosi 431 km/h. A cena? Tu wiele zależy od wersji, ale może ona sięgać nawet 2 mln euro za odmianę Vitesse World Record Car.

Choć cena jest kosmiczna, Bugatti nie udało się "wyjść na plus" . Kwoty konieczne na opracowanie tego modelu i jego wdrożenie do produkcji znacznie przekroczyły wpływy. Strata Bugatti na każdym egzemplarzu to ponad 4,6 mln euro. Samochód ma jednak dla koncernu Volkswagena inną wartość - jest doskonałą reklamą i poligonem doświadczalnym dla nowych technologii.

/ 6Chrysler Turbine Car (1963)

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwszy samochód wyposażony w napęd turbinowy, który wyszedł poza stadium modelu koncepcyjnego. Wyprodukowano kilkadziesiąt egzemplarzy, które trafiły do testów konsumenckich, ale ostatecznie program zarzucono i większość egzemplarzy złomowano.

/ 6NSU Ro80 (1967)

Obraz
© zdjęcie producenta

Silnik rotacyjny Wankla, cztery hamulce tarczowe i półautomatyczna skrzynia biegów - to miały być miażdżące atuty modelu niemieckiej firmy. Na deser nowoczesna linia nadwozia, która nie każdemu przypadła do gustu. Ro80 zniszczyła jego innowacyjność. Błędy konstrukcyjne w silniku sprawiły, ze w przypadku początkowych egzemplarzy kapitalny remont silnika był konieczny już po 50 tys. km. Dodatkowo był on paliwożerny. Model okazał się spektakularną klęską.

/ 6Tucker 48 (1948)

Obraz
© zdjęcie producenta

Niezwykła liczba innowacji jak na te czasy: 6-cylindrowy bokser z aluminium i bezpośrednim wtryskiem benzyny, w pełni niezależne zawieszenie, tarcze hamulcowe przy wszystkich kołach oraz pasy bezpieczeństwa. Samochód nie okazał się jednak hitem i nie ocalił marki przed upadkiem.

Źródło: Biztok.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy