Najbardziej przełomowe samochody produkcyjne
GM EV1
Co decyduje dziś o osiągnięciu sukcesu rynkowego? Nie bez znaczenia jest umiejętna reklama i renoma firmy, ale liczy się przede wszystkim innowacyjność. W historii motoryzacji wiele jest modeli, które przeczą temu przepisowi na wyprzedzenie konkurencji
Co decyduje dziś o osiągnięciu sukcesu rynkowego? Nie bez znaczenia jest umiejętna reklama i renoma firmy, ale liczy się przede wszystkim innowacyjność. W historii motoryzacji wiele jest modeli, które przeczą temu przepisowi na wyprzedzenie konkurencji. Na przestrzeni lat wielkie koncerny i małe firmy oferowały klientom samochody, które zdecydowanie odróżniały się od rywali, a mimo to okazały się biznesowym fiaskiem. Oto najciekawsze z nich.
GM EV1 to pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny zbudowany od podstaw, a przy okazji jedyne auto oferowane pod marką General Motors. EV1 był eksperymentem amerykańskiego koncernu powstałym po części ze względu na ustanowienie przez stan Kalifornia restrykcyjnych przepisów dotyczących zeroemisyjnych samochodów. Przez cały okres produkcji powstało zaledwie 1117 szt. EV1, ale nie można było kupić ich w salonie. Pojazdy były leasingowane, a ich użytkownicy grali rolę testerów nowego rozwiązania. W 2002 r. koncern ogłosił zakończenie tego programu ze względu na przewidywaną nierentowność produkcji elektrycznego auta, a po części ze względu na zniesienie drakońskich przepisów w Kalifornii. Użytkownicy samochodów nie mieli możliwości wykupić ich od producenta, a zdecydowaną większość egzemplarzy zniszczono, co zrodziło teorie spiskowe na temat EV1.