Najbardziej popularne samochody roku 2014 w Polsce
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podsumował sprzedaż samochodów w 2014 roku
Dalsze miejsca
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podsumował sprzedaż samochodów w 2014 roku. Jak się okazało, w porównaniu z rokiem 2013 Polacy kupili o 13 proc. pojazdów więcej. W pewnym stopniu wiąże się to z obowiązywaniem tzw. "okienka derogacyjnego", które w pierwszym kwartale pozwalało na pełny odpis podatku VAT od zakupionego na firmę auta. W zestawieniu najpopularniejszych modeli mamy wiele niespodzianek i to nawet na dalszych miejscach rankingu.
Choć wielu osobom z pewnością nie przyszłoby to do głowy, wśród aut miejskich Renault Clio w 2014 roku sprzedawał się niemal dwukrotnie lepiej niż Volkswagen Polo, zaś Opel Insignia osiągnął wynik niemal porównywalny z ikoną segmentu "D" - Volkswagenem Passatem. Zaskakujące jest również odległe, 42. miejsce Peugeota 308, który wciąż dzierży tytuł Światowego Samochodu Roku. Jeszcze o "oczko" dalej znalazł się Ford Ka, będący najtańszym modelem na naszym rynku. 11. Renault Clio - 6079 szt.
12. Nissan Qashqai - 5245 szt.
13. Kia Sportage - 4834 szt.
14. Kia cee'd - 4506 szt.
15. Hyundai i30 - 4150 szt.
16. Skoda Superb - 3939 szt.
17. Hyundai ix35 - 3937 szt.
18. Volkswagen Passat - 3932 szt.
19. Ford Fiesta - 3896 szt.
20. Renault Megane - 3830 szt.
21. Opel Insignia - 3686 szt.
22. Toyota RAV4 - 3504 szt.
23. Toyota Corolla - 3336 szt.
24. Volkswagen Polo - 3106 szt.
25. Toyota Avensis - 3017 szt.
26. Mazda Mazda3 - 2924 szt.
27. Renault Captur - 2835 szt.
28. Mazda 6 - 2665 szt.
29. Volkswagen up! - 2664 szt.
30. Seat Leon - 2653 szt.
31. Opel Mokka - 2646 szt.
32. Kia Rio - 2645 szt.
33. Mitsubishi ASX - 2597 szt.
34. Peugeot 208 - 2590 szt.
35. Honda Civic - 2552 szt.
36. Skoda Citigo - 2540 szt.
37. Ford Mondeo - 2370 szt.
38. Fiat Punto - 2359 szt.
39. Dacia Sandero - 2335 szt.
40. Honda CR-V - 2276 szt.
41. Hyundai i20 - 2156 szt.
42. Peugeot 308 - 2154 szt.
43. Ford Ka - 2016 szt.
44. Suzuki SX4 S-Cross - 1980 szt.
45. Skoda Yeti - 1951 szt.
46. Nissan Juke - 1949 szt.
47. Skoda Roomster - 1911 szt.
48. Seat Ibiza - 1880 szt.
49. Nissan Note - 1828 szt.
50. Volkswagen Tiguan - 1774 szt.
10. Dacia Duster - 6268 szt.
Rumuńsko-francuska propozycja, będąca najtańszą przedstawicielką święcącego tryumfy segmentu SUV-ów, zanotowała awans o pięć pozycji względem rankingu za rok 2013. Niska cena ma swoje odzwierciedlenie w popularności. To najczęściej kupowany pojazd tego typu w Polsce. Wady Dustera, takie jak kiepskiej jakości wykończenie, czy niska trwałość, równoważone są przez niezaprzeczalne zalety tego modelu - dzielność poza asfaltem oraz oszczędny silnik Diesla zapożyczony od Renault.
9. Opel Corsa - 7160 szt.
Niemiecki "mieszczuch" zanotował względem 2013 roku awans o trzy miejsca. Na taki stan rzeczy bez wątpienia wpływ ma fakt, że w drugiej połowie 2014 roku swoją premierę miała nowa generacja tego modelu. Obecnie można ją kupić taniej niż poprzednią.
8. Toyota Yaris - 7786 szt.
Ceniona za bezawaryjność i niskie koszty utrzymania propozycja z Japonii zaliczyła w stosunku do roku 2014 spadek o jedno miejsce. Nowa generacja tego modelu, która została zaprezentowana w drugiej połowie 2014 roku, ma jednak wiele atutów i całkiem możliwe, że w zestawieniu za rok 2015 Yaris znajdzie się wyżej.
7. Skoda Rapid - 7792 szt.
Czeski model, który w założeniach ma okazać się atrakcyjny zarówno dla osób szukających auta segmentu "B" jak i "C", zaliczył imponujący awans. W rankingu 2013 Rapid uplasował się na 19. miejscu. Do portfeli kierowców przemówił jednak rozpoczynający się stosunkowo niską kwotą cennik i przestronne wnętrze.
6. Toyota Auris - 8678 szt.
Kompaktowa Toyota kusi niezawodnością zarówno indywidualnych klientów jak i floty. Atutem Aurisa są również oszczędne jednostki napędowe i dostępna wersja hybrydowa, która wyraźnie ogranicza koszty użytkowania auta w mieście. Japoński model występuje w wersji hatchback, a także kombi z bagażnikiem o pojemności 530 l.
Auris rozpoczyna serię modeli, które pod względem sprzedaży w Polsce w roku 2014 nie zmieniły swoich pozycji w rankingu w stosunku do 2013 roku.
5. Opel Astra - 8801 szt.
Piąta lokata produkowanej w Polsce Astry to świetny wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że konkurencja może klientom zaproponować modele o nowocześniejszej konstrukcji. Kompaktowy Opel budzi jednak w Polakach zaufanie i sentyment wiążący się z dobrą opinią poprzednich generacji.
4. Volkswagen Golf - 9186 szt.
Kompaktowa propozycja z Wolfsburga od lat jest wzorem dla innych producentów i marzeniem wielu zmotoryzowanych. Choć Golfa nie sposób zaliczyć do najurodziwszych przedstawicieli swojego segmentu, zdobywa serca klientów ergonomią, sprawdzoną technologią i gwarancją wolnego tempa utraty wartości.
3. Ford Focus - 9323 szt.
Premiera Focusa w 1998 roku była sensacją. Samochód swoim wyglądem szybko zdobył serca klientów. Obecna generacja tego modelu nie wyróżnia się już tak na tle konkurencji, ale wciąż ma sporo atutów. Świetne zawieszenie i dobry układ kierowniczy, sprawdzone silniki Diesla oraz rozsądna wielkość bagażnika to jego główne atuty, czyniące go jednym z ulubieńców flot. Odświeżony Focus trafił już do salonów i jest dobrze wyposażony, co może wpłynąć na sprzedaż w 2015 roku.
2. Skoda Fabia - 9642 szt.
Niekwestionowany hit segmentu "B" kusi sprawdzonymi rozwiązaniami technicznymi i sporą przestrzenią ładunkową w odmianie kombi. Te zalety sprawiły, że klienci, którzy kupili Fabię w 2014 roku, przymykali oko na mało atrakcyjny wygląd auta. Wiele wskazuje na to, że miejska Skoda zdecydowanie zyska na popularności w 2015 roku. Nowa odsłona tego modelu to rozsądny samochód, który - przynajmniej dla pierwszego właściciela - w zasadzie nie ma wad.
1. Skoda Octavia - 13 988 szt.
Pierwsza pozycja Octaviii nie jest przypadkiem. Trzecia generacja tego modelu oferuje w swoim wnętrzu przestrzeń porównywalną z VW Passatem za wyraźnie niższą cenę. Do tego dołożyć można ogromny bagażnik, poprawne, neutralne zachowanie podczas pokonywania zakrętów i akceptowalną wygodę jazdy. Na horyzoncie nie widać modelu, który mógłby zagrozić czeskiemu bestsellerowi w 2015 roku.
Źródło: Samar
tb/sj/tb