Najbardziej niezawodne samochody z lat 1997-2012
Brytyjska firma Warranty Direct opublikowała zestawienie samochodów, które nie doprowadzą swoich właścicieli do rozpaczy
10. Honda Jazz
Brytyjska firma Warranty Direct podsumowała piętnaście lat swojej działalności publikując zestawienie samochodów, które nie doprowadzą swoich właścicieli do rozpaczy. Na liście najlepszych znalazły się modele, które nie tylko okazują się najmniej awaryjne, ale też ich naprawa pociąga za sobą jak najniższe koszty. Wyspiarze porównali 450 modeli aut, oto najlepsze z nich.
Dziesiąte miejsce zajęła Honda Jazz w pierwszej dostępnej w Europie generacji tego modelu. Samochód produkowany do 2008 roku oferował dość dużo miejsca jak na reprezentanta segmentu B i zapewniał wygodną jazdę, nawet na niezbyt długich trasach poza miastem. Pod maskę trafiły wyłącznie jednostki benzynowe: 1.2 l o mocy 78 KM oraz 1.4 l o mocy 83 KM.
9. Toyota Yaris I
Brytyjczycy z firmy Warranty Direct na dziewiątym miejscu rankingu niezawodności umieścili pierwszą generację "Japonki". Ulubienica kobiet była chwalona za zawieszenie przystosowane do poruszania się drogami o złym stanie nawierzchni i przestronność. Wśród oferowanych silników znalazły się motory benzynowe 1.0 l (68 KM), 1.3 l (86 KM) lub 1.5 l (106 KM).
8. Mercedes Klasy E
W latach 70. i 80. samochody Mercedesa uchodził za wzór trwałości i niezawodności. Mit niemieckiej gwiazdy zupełnie zburzyły jednak lata 90. W XXI wieku marka odbudowuje swoje dobre imię, czego przykładem jest Klasa E W211 od 2006 roku oraz Klasa E W212. Sztandarowy produkt ze Stuttgartu, który przyciągał prestiżem i wygodą podróżowania, osiągnął wynik taki sam jak Yaris.
Wśród jednostek benzynowych wykorzystywanych do napędu niemieckiej limuzyny można było wybierać spośród motorów o pojemności od 1.8 do 6.3 l (AMG) i mocy od 163 do 514 KM. Zwolennicy dieslów mogli wybierać pomiędzy jednostkami napędowymi od 2.2 CDI o mocy 150 KM do 4.0 CDI o mocy 314 KM.
7. Mazda MX-5
Ten model to dowód na to, że samochód o ambicjach sportowych nie musi mieć poważnej wady w postaci wysokich kosztów utrzymania. Legendarny japoński roadster w najnowszej generacji NC - produkcja od 2005 roku do dziś - znalazł się na siódmym miejscu najbardziej niezawodnych pojazdów. Samochód, który stawia przede wszystkim na radość z jazdy, oferuje świetne własności trakcyjne i otwierany, sztywny dach sprawiający, że MX-5 może być używany przez cały rok. Sercem małej Mazdy może być silnik 1.8 l o mocy 126 KM lub motor 2.0 l w jednej z dwóch odmian - 160 lub 167 KM.
6. Volvo S40
Szwedzki producent od lat uchodzi za prekursora rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. Zdaniem Brytyjczyków model S40 pierwszej generacji produkowany w latach 1995 - 2004 był ponadto niezawodny. Auto, które powstało ze współpracy Volvo z koncernem Mitsubishi, wciąż pozostaje rozsądną propozycją dla konserwatywnej rodziny. Pod maską można spotkać silniki benzynowe o pojemności od 1.6 do 2.0 i mocy od 105 do 200 KM (odradzamy 1.8 GDI) lub diesle 1.9 l generujące od 90 do 115 KM.
5. Honda HR-V
W pewnym sensie ten samochód, wraz z Toyotą RAV4, otworzył w Europie rozdział historii motoryzacji, w którym modne stały się SUV-y i crossovery. HR-V do dziś pozostaje nietuzinkowy i - jak wynika z podsumowania Warranty Direct - niezawodny. Auto produkowane w niezmienionej formie pomiędzy 1998 a 2005 rokiem ujmowało przede wszystkim swoim charakterem. Miłośnicy tego modelu zupełnie ignorują jego wady, czyli stosunkowo słaby silnik (1.6 l o mocy 105 lub 124 KM), niezbyt udany napęd 4x4, słabe wyciszenie i bardzo plastikowe wnętrze. Właściciel Hondy HR-V jednego może być pewien - na ulicy przyciągnie wzrok.
4. Toyota Aygo
Najbardziej znienawidzone przez sportowców miejsce zajęła Toyota Aygo. Najmniejszy spośród oferowanych w Europie pojazdów tej marki do wprowadzenia IQ zadebiutował w 2005 roku wraz ze swoimi bliźniakami: Citroenem C1 i Peugeotem 107. Japońskiego malucha ceniono za zwrotność, udane zawieszenie i dobre silniki (1.0 l VVT-i o mocy 68 KM oraz 1.4 D-4D o mocy 55 KM), natomiast ganiono za słabe wyciszenie wnętrza i podatność na boczny wiatr podczas jazdy poza miastem.
3. Suzuki Alto
Ostatnie miejsce na podium przypadło mało popularnemu w Polsce Suzuki Alto. Japoński maluch okazał się najmniej awaryjny w rocznikach 1997-2006, co przypada na jego dwie generacje, trzecią i czwartą. Starszą bardzo trudno spotkać na naszych drogach, nowsza, choć znacznie bardziej popularna, jest jednak rarytasem. W Alto IV generacji stosowano benzynowy silnik 1.1 l w dwóch wariantach mocy: 63 lub 86 KM. Obydwa zadowalały się niewielką ilością paliwa.
2. Opel Agila
Tak wysoka pozycja Opla dla wielu może być zaskoczeniem. Śpieszymy jednak z wyjaśnieniem, że Agila zadebiutowała jako bliźniak Suzuki Wagon R+ i w pierwszej odsłonie była montowana w Gliwicach. Bez wątpienia to właśnie te dwa fakty sprawiły, że właściciele tego samochodu w jego pierwszej odsłonie - produkcja do 2007 roku - nie zgłaszali dużej liczby awarii. Mikrovan kusił dużą jak na ten kaliber pojazdu przestrzenią i dobrym jej wykorzystaniem. Pod maskę trafiały silniki benzynowe 1.0 l lub 1.2 l o mocy od 58 do 80 KM oraz dieslowski motor 1.3 l rozwijający 70 KM.
1. Mitsubishi Lancer
Król może być tylko jeden i w zestawieniu Warranty Direct jest nim Mitsubishi Lancer. Samochód, który swoją legendę wykuł na rajdowych OS-ach, w wersji EVO jest marzeniem niejednego kierowcy. Na ulicach znacznie częściej spotkamy jednak o wiele bardziej łagodne, cywilne wersje japońskiego kompaktu. Najmniej awaryjna jest zdaniem Brytyjczyków ósma generacja tego modelu produkowana w latach 2003 - 2008. Auto co prawda nie urzekało urodą ani jakością materiałów użytych we wnętrzu, ale przy odpowiednim serwisowaniu odwdzięczało się bezawaryjnością. Za napędzanie "miśka" odpowiadały silniki benzynowe 1.3 l 82 KM, 1.6 l 98 KM i 2.0 l 135 KM - te najłatwiej spotkać, a także 2.4 l 162 KM.
tb/moto.wp.pl