Najbardziej niezawodne samochody używane
Brytyjska firma Warranty Direct oferujące usługę przedłużonej gwarancji posiada ranking Reliability Index, który tworzony jest na podstawie zgłoszeń klientów i prezentuje awaryjność poszczególnych modeli.
Awaryjność i koszty
Brytyjska firma Warranty Direct, oferująca usługę przedłużonej gwarancji, posiada ranking Reliability Index, który tworzony jest na podstawie zgłoszeń klientów i prezentuje awaryjność poszczególnych modeli. Opiera się on o specjalne wyliczony indeks niezawodności, który uwzględnia nie tylko prawdopodobieństwo awarii, ale też koszt jej usunięcia i czas, jaki samochód musi spędzić w serwisie. Im niższa wartość, tym lepiej. Na kolejnych stronach prezentujemy 10 najbardziej niezawodnych modeli wg brytyjskiego rankingu.
Fordy nigdy nie słynęły z bezawaryjności, więc tak wysoka pozycja Focusa może zaskakiwać. Trzeba jednak pamiętać, że wiele się zmieniło od czasów Escorta. Miejsce w pierwszej dziesiątce kompaktowy Ford zawdzięcza nie tylko poprawie niezawodności, ale też temu, że naprawy tego samochodu są stosunkowo tanie - w ciągu 5 lat pochłoną o ponad połowę mniej niż np. w Hondzie Civic, która uplasowała się na 18. miejscu. Ford może się też pochwalić sprawnie działającymi serwisami, dzięki czemu czas napraw jest krótki.
9. Toyota Yaris (indeks 22)
Najpopularniejszy japoński przedstawicie segmentu B od dawna słynie z niezawodności i właśnie tym przyciąga klientów. Najczęściej naprawianym elementem jest zawieszenie, ale sumaryczne koszty nie są szczególnie duże (ok. 200 funtów - mniej niż 1100 zł - w ciągu 5 lat). Sam serwis dotyczy raczej prostych operacji, gdyż średni czas pracy mechanika w przypadku Yarisa to zaledwie 50 minut.
8. Kia Picanto (indeks 19)
Koreańskie samochody w latach 90. należały do najgorzej wykonanych. Z jednej strony mieliśmy tandetne materiały i kiepską mechanikę, a z drugiej sporą awaryjność. Dziś jednak można już o tym zapomnieć. Koreańczycy bardzo ciężko pracują, aby oferować jak najlepiej dopracowane samochody, które bez problemu konkurują z europejskimi i japońskimi produktami, a nierzadko je przebijają. Widać to na przykładzie najmniejszej Kii - Picanto, która zajęła wysoką lokatę w brytyjskim rankingu niezawodności. W przypadku tego modelu ponad połowa awarii dotyczy elektryki.
7. Citroen C1 (indeks 18)
Czy to kolejna niespodzianka? Niezupełnie. Citroen C1 to bliźniaczy model Peugeota 107, ale przede wszystkim Toyoty Aygo. To właśnie praktycznie identyczne podzespoły jak w japońskim aucie (zjeżdżają one z tej samej linii produkcyjnej) są gwarantem niezawodności. Co prawda naprawy są nieco droższe niż w przypadku innych modeli, ale też występują rzadziej. Cała trójka miejskich samochodów z czeskiego Kolina od dawna należy do najmniej psujących się modeli w segmencie A.
6. Mercedes CLC (indeks 17)
Mercedes Klasy C w wersji SportCoupe powstawał do 2008 roku i model ten nie słynął z niezawodności. W efekcie na rynku wtórnym nie należy do najbardziej poszukiwanych. Jak jednak pokazuje Reliability Index, wersja po liftingu od 2008 roku nazwana CLC, otrzymała wiele poprawek i jest dużo mniej awaryjna. Co ciekawe w tym czasie Mercedes sprzedawał już kolejną generację Klasy C, ale odmiana dwudrzwiowa cały czas bazowała na starszym modelu. Zdecydowana większość usterek w przypadku CLC dotyczy zawieszenia, a średni koszt napraw jest niewiele wyższy niż w przypadku bardziej popularnych modeli. Jest to też najwyżej sklasyfikowany samochód segmentu premium.
5. Mazda MX-5 (indeks 16)
Japoński roadster to samochód kultowy, który może nie posiada ogromnej mocy, ale zapewnia sporo przyjemności za kierownicą. Na tle innych aut sportowych wyróżnia go jeszcze jedna cecha - niezawodność. Dwumiejscowa Mazda MX-5 nie dość, że rzadko się psuje, to jeszcze naprawy zajmują raptem nieco ponad godzinę, a ich koszt nie jest szczególnie wysoki.
4. Ford Ka (indeks 16)
Kolejny Ford w zestawieniu to nie do końca Ford. Miejski model Ka drugiej generacji (której produkcja niedawno się zakończyła) powstawał w tyskiej fabryce Fiata obok modelu 500, z którym jest bardzo blisko spokrewniony. Jak się okazuje, wbrew stereotypom, samochód, który jest naraz Fordem i Fiatem, jest niezawodny. Zapewne to efekt wysokiej jakości produkcji, za jaką ceniona jest polska fabryka. Naprawa ewentualnych usterek zajmuje średnio niecałą godzinę.
3. Chevrolet Kalos - w Polsce sprzedawany jako Aveo (indeks 15)
Miejski Chevrolet zaprojektowany przez Daewoo nie należał do najpopularniejszych modeli w segmencie B, ale jest kolejnym dowodem na to, że wycofanie przez General Motors marki Chevrolet z Europy mogło być błędem. Samochody te były tanie w zakupie i, jak się teraz okazuje, również całkiem niezwodne. W przypadku Aveo dobrą wiadomością jest też niski koszt samych napraw - średnio w ciągu pięciu lat pochłoną one 112,22 funta (ok. 600 zł).
2. Mitsubishi Lancer (indeks 4)
Kompaktowy sedan Mitsubishi oferuje przestronną kabinę i duży bagażnik, ale też twarde i tanie plastiki we wnętrzu. Z jednej strony odbiegał przez to od europejskich konkurentów, ale nadrabiał to niską ceną, i to mimo faktu, że Lancer produkowany jest w Japonii. Zatem jeśli ktoś jest w stanie poświęcić nieco prestiżu, to w zamian dostanie nie tylko duże, ale też wyjątkowo niezawodne auto. Wszystko dzięki temu, że Mitsubishi stosuje sprawdzone od lat rozwiązania. Co więcej, wg Warranty Direct średni czas napraw to tylko 53 min, a ich niewielka liczba oznacza, że ich koszt jest rekordowo niski i wynosi zaledwie 63,30 funta (ok 340 zł).
1. Honda Jazz (indeks 4)
Zaraz obok Lancera uplasowała się miejska Honda o praktycznym, wysokim nadwoziu. Model ten jest ceniony właśnie za stronę użytkową, ale też wysoką jakość, trwałość i bezawaryjność. Choć części nie należą do najtańszych, to na szczęście nie trzeba często ich kupować. Ponad połowa awarii dotyczy zawieszenia, a więc elementu, który standardowo zużywa się we wszystkich samochodach.
Opracowanie: Szymon Jasina