Najbardziej awaryjne 10-letnie samochody
Przy zakupie używanego samochodu wybór poszukiwanego modelu bardzo często zależy od jego awaryjności.
Ważna statystyka
Przy zakupie używanego samochodu wybór poszukiwanego modelu bardzo często zależy od jego awaryjności. W końcu ciągłe wizyty w warsztacie to wydatki, ale też problemy związane z brakiem samochodu w czasie naprawy. Choć wiele zależy od konkretnego egzemplarza i tego, jak był użytkowany przez poprzednie lata, to istnieją modele, w których ryzyko awarii jest większe. O tym, które samochody psują się częściej dowiemy się z rankingów awaryjności, a jeden z nich prowadzi niemiecki automobilklub ADAC.
Oferuje on między innymi usługę assistance, czyli pomocy w razie awarii na drodze. To właśnie na podstawie takich interwencji powstaje zestawienie. Prawdopodobieństwo awarii wyliczane jest z uwzględnieniem dystansów przejeżdżanych danymi samochodami. Prezentowany przez ADAC wskaźnik to liczba awarii na 1000 pojazdów - im wyższy wynik, tym gorzej. Na kolejnych stronach przedstawiamy 10-letnie samochody, które okazały się najbardziej awaryjne w swoich klasach.
Najmniejsze samochody (segment A)
W tej klasie jest stosunkowo mało samochodów, a do tego większość uzyskała bardzo dobre wyniki. Tylko dwa najgorsze (Smart Fortwo i Chevrolet Matiz) okazały się wyraźnie bardziej awaryjne od reszty. Pozostałe modele uzyskały względnie niezłe noty.
49,3 - Smart Fortwo
44,5 - Chevrolet Matiz
37,7 - Ford Ka
37,5 - Volkswagen Fox
37,1 - Fiat Panda
Samochody miejskie (segment B)
W przypadku samochodów segmentu B sprawdził się stereotyp samochodów na literę "F" - wśród najbardziej awaryjnych znalazły się tylko modele francuskie i Fiat Punto. Jest to o tyle zaskakujące, że właśnie ci producenci od lat słyną przede wszystkim z samochodów miejskich. Jednak okazuje się, że choć są one ładne, praktyczne i dobrze zaprojektowane, to niestety nie mogą się pochwalić bezawaryjnością.
64,7 - Citroen C3
53,8 - Fiat Punto
49,0 - Peugeot 206
47,3 - Peugeot 207
44,2 - Renault Modus
Samochody kompaktowe (segment C)
Również w tej klasie niemieckie statystyki potwierdzają szeroko znane opinie. Najbardziej awaryjnym modelem okazał się praktyczny Opel Zafira (Astra, na której bazuje, była tylko o 5 pozycji lepsza). Poza nim kiepskie wyniki uzyskały też modele francuskie, a w wśród nich chwalone za świetne właściwości użytkowe Citroen Berlingo i Renault Kangoo. Najgorszym w tym zestawieniu typowym kompaktowym hatchbackiem okazał się Ford Focus.
70,9 - Opel Zafira
63,6 - Peugeot 307
52,7 - Citroen Berlingo
51,4 - Ford Focus
48,8 - Renault Kangoo
Samochody klasy średniej (segment D)
W tę kategorię ADAC wrzuciło samochody w różnych wersjach nadwoziowych i dlatego dwie najgorsze lokaty przypadły rodzinnym minivanom. Za to na kolejnych trzech miejscach uplasowały się najpopularniejsi w Europie przedstawiciele segmentu D. Okazuje się, że te hity sprzedaży nie należą do najbardziej bezawaryjnych samochodów.
72,7 - Volkswagen Sharan
66,7 - Ford S-Max
57,7 - Volkswagen Passat
52,4 - Ford Mondeo
49,8 - Opel Vectra/Signum
Opracowanie: Szymon Jasina