Najbardziej awaryjne 10-letnie samochody

Przy zakupie używanego samochodu wybór poszukiwanego modelu bardzo często zależy od jego awaryjności.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock/MNStudio

/ 5Ważna statystyka

Obraz
© Shutterstock/MNStudio

Przy zakupie używanego samochodu wybór poszukiwanego modelu bardzo często zależy od jego awaryjności. W końcu ciągłe wizyty w warsztacie to wydatki, ale też problemy związane z brakiem samochodu w czasie naprawy. Choć wiele zależy od konkretnego egzemplarza i tego, jak był użytkowany przez poprzednie lata, to istnieją modele, w których ryzyko awarii jest większe. O tym, które samochody psują się częściej dowiemy się z rankingów awaryjności, a jeden z nich prowadzi niemiecki automobilklub ADAC.

Oferuje on między innymi usługę assistance, czyli pomocy w razie awarii na drodze. To właśnie na podstawie takich interwencji powstaje zestawienie. Prawdopodobieństwo awarii wyliczane jest z uwzględnieniem dystansów przejeżdżanych danymi samochodami. Prezentowany przez ADAC wskaźnik to liczba awarii na 1000 pojazdów - im wyższy wynik, tym gorzej. Na kolejnych stronach przedstawiamy 10-letnie samochody, które okazały się najbardziej awaryjne w swoich klasach.

/ 5Najmniejsze samochody (segment A)

Obraz
© zdjęcie producenta

W tej klasie jest stosunkowo mało samochodów, a do tego większość uzyskała bardzo dobre wyniki. Tylko dwa najgorsze (Smart Fortwo i Chevrolet Matiz) okazały się wyraźnie bardziej awaryjne od reszty. Pozostałe modele uzyskały względnie niezłe noty.

49,3 - Smart Fortwo
44,5 - Chevrolet Matiz
37,7 - Ford Ka
37,5 - Volkswagen Fox
37,1 - Fiat Panda

/ 5Samochody miejskie (segment B)

Obraz
© zdjęcie producenta

W przypadku samochodów segmentu B sprawdził się stereotyp samochodów na literę "F" - wśród najbardziej awaryjnych znalazły się tylko modele francuskie i Fiat Punto. Jest to o tyle zaskakujące, że właśnie ci producenci od lat słyną przede wszystkim z samochodów miejskich. Jednak okazuje się, że choć są one ładne, praktyczne i dobrze zaprojektowane, to niestety nie mogą się pochwalić bezawaryjnością.

64,7 - Citroen C3
53,8 - Fiat Punto
49,0 - Peugeot 206
47,3 - Peugeot 207
44,2 - Renault Modus

/ 5Samochody kompaktowe (segment C)

Obraz
© zdjęcie producenta

Również w tej klasie niemieckie statystyki potwierdzają szeroko znane opinie. Najbardziej awaryjnym modelem okazał się praktyczny Opel Zafira (Astra, na której bazuje, była tylko o 5 pozycji lepsza). Poza nim kiepskie wyniki uzyskały też modele francuskie, a w wśród nich chwalone za świetne właściwości użytkowe Citroen Berlingo i Renault Kangoo. Najgorszym w tym zestawieniu typowym kompaktowym hatchbackiem okazał się Ford Focus.

70,9 - Opel Zafira
63,6 - Peugeot 307
52,7 - Citroen Berlingo
51,4 - Ford Focus
48,8 - Renault Kangoo

/ 5Samochody klasy średniej (segment D)

Obraz
© zdjęcie producenta

W tę kategorię ADAC wrzuciło samochody w różnych wersjach nadwoziowych i dlatego dwie najgorsze lokaty przypadły rodzinnym minivanom. Za to na kolejnych trzech miejscach uplasowały się najpopularniejsi w Europie przedstawiciele segmentu D. Okazuje się, że te hity sprzedaży nie należą do najbardziej bezawaryjnych samochodów.

72,7 - Volkswagen Sharan
66,7 - Ford S-Max
57,7 - Volkswagen Passat
52,4 - Ford Mondeo
49,8 - Opel Vectra/Signum

Opracowanie: Szymon Jasina

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę