Liczba bramek systemu viaTOLL niebawem się zwiększy. Właściciele samochodów ciężarowych, a także osobowych z przyczepą będą musieli płacić m.in. za przejazd drogą krajową nr 91 prowadzącą nad morze.
Od początku lipca 2011 r. za pobieranie opłat od samochodów ciężarowych poruszających się po drogach krajowych odpowiada system viaTOLL. Do końca 2011 r. obejmował on 1,5 tys. km dróg. W 2012 r. system ma rozpocząć funkcjonowanie na kolejnych 700 km. Wiadomo już, że niebawem budowa infrastruktury viaTOLL ruszy na drodze krajowej nr 91. Dlaczego akurat tam? Jak podaje gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, od ubiegłego roku na tej drodze natężenie ruchu samochodów ciężarowych wzrosło o blisko 70 proc. Kierowcy tirów omijają tamtędy płatną autostradę A1.
Zgodnie z planami ujawnionymi przez GDDKiA bramki viaTOLL do połowy 2012 r. mają pojawić się na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Oznacza to, że płatny będzie odcinek o długości blisko 100 km. Według stawek właściwych dla dróg o kategoriach GP i G samochód ciężarowy o masie przekraczającej 12 t i spełniający normę
EURO 4 za kilometr jazdy DK nr 91 zapłaci 29 groszy. Zapłacą też właściciele aut dostawczych, a nawet osobowych, jeśli ciągną przyczepę i wraz z nią przekraczają wagę 3,5 t. Dla nich stawka będzie wynosić 22 grosze (przy EURO 4).
Rozszerzenie systemu viaTOLL o drogę krajową nr 91 zapewne sprawi, że większa liczba kierowców będzie decydować się na jazdę autostradą A1. Tu stawka za poruszanie się samochodem osobowym z przyczepą lub tirem wynosi 38 gr. za kilometr. Z drugiej strony łatwo przewidzieć, że jeśli to tylko okaże się możliwe, wielu kierowców aut ciężarowych zdecyduje się na ominięcie nie tylko autostrady, ale i DK nr 91. Jeśli tak się stanie, ucierpią na tym mieszkańcy miejscowości położonych przy mniejszych drogach.
Decyzje dotyczące rozbudowy systemu e-myta podejmuje Ministerstwo Transportu.
tb/