Jeszcze kilka miesięcy temu Audi nie miało pojazdu należącego do prężnie rozwijającego się segmentu SUV. Jedynym autem niemieckiej marki radzącym sobie na bezdrożach był Allroad – uterenowiona wersja modelu A6 kombi. Tak było do czasu wprowadzenia na rynek Audi Q7. Mimo, że – jak twierdzą przedstawiciele firmy – samochód ten bardziej nadaje się do jazdy autostradą niż pokonywania błot czy wydm, to jego pojawienie się miało bezpośredni wpływ na założenia konstrukcyjne A6 allroad quattro.
W porównaniu z poprzednikiem auto zostało...odterenowione! Powód? Chęć uniknięcia rywalizacji z Q7. Odterenowienie odbyło się poprzez zmniejszenie kątów zejścia i natarcia oraz maksymalnego prześwitu. Zrezygnowano także z – oferowanego w opcji – reduktora. W zamian przygotowano samochód, który ma być luksusowym kombi pozwalającym na jazdę po każdej drodze – o ile będzie to droga utwardzona. Różnicę pomiędzy generacjami podkreślono w nazwie auta, dodając do niej A6 (wcześniej tylko Allroad). Quattro to oznaczenie rodzaju napędu.
Audi A6 allroad quattro jest o 12,4 cm dłuższy i o 1 cm szerszy od Allroada. Może nim podróżować pięciu pasażerów. Przestrzeń bagażowa ma pojemność 565 litrów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10059/audi-a6-2006-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy wzrasta do 1 660 litrów. Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń z zagłębieniem przypominającym kształtem miejsce na koło zapasowe.
Samochód ma stały napęd na cztery koła (quattro) z międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsen. W standardowych warunkach moment obrotowy przekazywany jest na obie osie w proporcji 50:50 proc., a w razie potrzeby na jedną oś może zostać skierowanych nawet 75 proc. momentu obrotowego.
GALERIA AUDI A6 ALLROAD QUATROGALERIA AUDI A6 ALLROAD QUATRO
Standardowo Audi A6 allroad quattro wyposażone jest w pneumatyczne zawieszenie pozwalające na regulację prześwitu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10059/audi-a6-2006-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W trybie „dynamic” nadwozie zostaje obniżone do 12,5 cm. Dodatkowo, na twardszą, zmienia się charakterystyka pracy elementów tłumiących. W trybie „automatic” nadwozie jest ustawione o 1,5 cm wyżej (14 cm nad poziomem ziemi), jednak podczas dłuższej jazdy z prędkością większą niż 120 km/h zostaje automatycznie obniżone do poziomu „dynamic”. W trybie „comfort” obniżenie to nie następuje. Tryb „allroad” oferuje prześwit wynoszący 17,5 cm. Przy prędkości 80 km/h następuje jego obniżenie o 1,5 cm, a przy 120 km/h o dalsze 2 cm. W trybie „lift” nadwozie podnosi się na wysokość 18,5 cm. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10059/audi-a6-2006-33-bb.jpeg',500,375) ) |
| --- | Po przekroczeniu prędkości 35 km/h system automatycznie przełącza się w tryb „allroad”. Jazdę w trudniejszym terenie ułatwia także możliwość wybrania trybu „off road” pracy systemu stabilizacji toru jazdy (ESP), który toleruje wówczas większy poślizg kół.
Audi A6 allroad quattro można już kupić w Polsce. Dostępne jest z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI): 3,2 l/255 KM i 4,2 l/350 KM. W ofercie znajdują się także dwie wysokoprężne jednostki napędowe: 2,7 l/180 KM i 3,0 l/233 KM. Silniki 2,7 l i 4,2 l współpracują standardowo z 6-stopniową, zautomatyzowaną przekładnią tiptronic, a jednostki 3,2 l i 3,0 l z 6-biegową skrzynią manualną.
Wrażenia z jazdy
Jeździliśmy Audi A6 allroad quattro z dieslem 3,0 l rozwijającym moc 233 KM i współpracującym z tiptronikiem. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10059/audi-a6-2006-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Samochód jest przestronny. Miejsca nie brakuje ani osobom jadącym z przodu, ani podróżującym z tyłu. Dzięki regulowanej dwupłaszczyznowo kierownicy i wielofunkcyjnej regulacji fotela zajęcie wygodnej pozycji nie sprawia prowadzącemu najmniejszego problemu. Niezbyt dobra jest widoczność przez tylną szybę. Minus stanowi także stosunkowo niewielka pojemność schowków. Mimo, że jest ich dużo, to ich użyteczność została ograniczona. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a zawieszenie doskonale amortyzuje nierówności drogi. Zmiana prześwitu odbywa się płynnie, a jego wyboru można dokonywać w trakcie jazdy bez konieczności zatrzymywania samochodu. Wysokoprężny silnik zapewnia doskonałe osiągi. Wysoki moment obrotowy sprawia, że wyprzedzanie jest bezpieczne. Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu powoduje szybką reakcję skrzyni biegów redukującej – w razie konieczności – przełożenie, co odbywa się bez szarpnięć.
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel |
---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 3123 | 4163 | 2698 | 2967 |
Moc (KM) przy obr./min | 255/6500 | 350/6800 | 180/3300-4500 | 233/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm) przy obr./min | 330/3250 | 440/3500 | 380/1400-3300 | 450/1400-3250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,2 | 6,3 | 9,3 | 7,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 242 | 250 | 215 | 231 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 8,4/15,6 | 8,6/15,7 | 7,0/11,5 | 6,6/11,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 493 x 186 x od 146 do 152 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 565/1660 | |||
Cena brutto (zł) | 255 256 | 332 430 | 228 461 | 236 619 |
Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, układ ABS, układ stabilizacji toru jazdy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, centralny zamek, radioodtwarzacz z CD.
Autor: Maciej Pobocha