Na jakie auto stać Polaka?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2009 roku sprowadzono do Polski nieco ponad 693 tys. aut z krajów Wspólnoty oraz spoza UE, czyli o 37,2% mniej niż rok wcześniej. To najgorszy wynik od naszego wejścia do Unii w maju 2004 r. Choć jeszcze w 2008 r. padł absolutny rekord importu, a do Polski wjechało wtedy ponad 1,1 mln aut, to już w 2009 rynek samochodów z drugiej ręki skurczył się o ponad 410 tys. sztuk.

Obraz
© (fot. PAP/Anrdzej Grygiel)

Główną przyczyną spadku zainteresowania importem było osłabienie się złotówki, co szczególnie widać było w pierwszej połowie roku. Euro kosztowało nawet w okolicach 4,8 zł, zaś za dolara płacono ponad 3,8 zł. Nic więc dziwnego, że w okresie styczeń-czerwiec 2009 r. miesięczne spadki importu liczone rok do roku wynosiły nawet ponad 50%. Późniejsza stabilizacja kursu złotego w przedziale 4,1-4,3 doprowadziła do stopniowego odbicia się od dna importu. W okresie VIII-X nastąpiła wyraźna poprawa, a miesięcznie sprowadzano 67-70 tys. aut. Koniec roku przyniósł odwrócenie tego trendu, zaś w grudniu import wyniósł zaledwie 45 291 aut, a więc tylko nieznacznie więcej niż w styczniu czy lutym, a więc najgorszych miesiącach 2009 r. Grudniowy wynik jest gorszy od listopadowego o 16,95%, zaś licząc rok do roku – o blisko 40%.

Jeśli chodzi o wiek sprowadzanych pojazdów, to w całym 2009 r. auta w wieku do 4 lat stanowiły 11,78% importu, od 5 do 10 lat 46,68%, zaś powyżej 10 lat 41,54%. Natomiast w ciągu roku z miesiąca na miesiąc poprawiała się struktura wiekowa aut z importu.

Obraz
© (fot. PAP/Anrdzej Grygiel)

W grudniu 2009 samochody o okresie eksploatacji powyżej 10 lat, stanowiły tylko 37,91, podczas gdy miesiąc wcześniej było ich 38,8%. Samochody w wieku od 5 do 10 lat stanowią 47,51% rynku, natomiast poniżej 4 lat było już 14,58% wobec 13,6% miesiąc wcześniej.

W ostatnim miesiącu ubiegłego roku wszystkie spośród 15 najczęściej sprowadzanych marek zanotowało spadek importu. Wynosił on od 28,78% dla Toyoty aż do 54,82% w przypadku Nissana. Nieznacznie zmieniły się miejsca w rankingu najpopularniejszych marek. Ford awansował na 3. miejsce kosztem Renault, zaś BMW wyprzedziło Mercedesa i wskoczyła z miejsca 7 na 6. Przetasowania są również na dole tabeli, gdzie Citroen awansował na miejsce Fiata, zaś Volvo – Nissana.

Źródło: Samar.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟