Motocykliści i kierowcy - pamiętajcie o tych zasadach

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami często przyznają że nie zauważyli ich do chwili, gdy było już za późno. Aż 1/3 tego typu wypadków ma miejsce na skrzyżowaniach.

Kierowcy często narzekają na zagrożenia jakie powodują motocykliści, jednak najczęściej to oni sami ponoszą winę za wypadki. Bardzo istotne jest zachowanie odstępu od motocykla, rzędu nawet 4 s. Trzeba pamiętać, że motocykliści są kilkadziesiąt razy bardziej narażeni na ryzyko śmierci niż kierowca auta.

Największa ilość wypadków ma miejsce w godzinach 11 a 20, więc warto szczególnie w tych godzinach mieć "oczy dookoła głowy". Najbardziej niebezpieczne są skrzyżowania - dochodzi do nich 1/3 kolizji z motocyklami.

Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo - trudno ocenić szybkość motocykla a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub nie wyłączył się automatycznie po skręcie. W wielu maszynach kierunkowskaz nie wydaje odgłosu lub też prowadzący może go nie słyszeć, dlatego znacznie łatwiej niż w aucie popełnić błąd.

Kierunkowskaz motocykla czasami trudno zauważyć dlatego trzeba być czujnym również na inne sygnały - ruch głowy motocyklisty sugerujący sprawdzenie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała na jedną ze stron.

Nie zapominajmy, by dawać motocyklistom przestrzeń do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizować manewry. Patrzmy w lusterka i pamiętajmy o martwych polach. Motocykl jest na tyle mały, że może się cały znaleźć w tej przestrzeni.

Motocykliści również muszą stosować kilka żelaznych reguł. Przede wszystkim należy dostosować prędkość do warunków na drodze i znacznie ją zredukować pokonując skrzyżowania.

Podczas skrętu w prawo najlepiej ustawić się na pasie pod kątem ok. 45 st. by być bardziej widocznym dla kierowców za nami i ograniczyć próby ustawienia samochodu tuż przy motocyklu. Należy też unikać jazdy środkiem pasa, gdyż może się na nim znajdować olej z innych pojazdów.

Nie wolno zakładać, że jesteśmy widoczni dla kierowców. Trzeba szybciej sygnalizować manewry oraz odpowiednio się ubierać - jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność. Bardzo istotne jest również ubieranie kombinezonu ze wzmocnieniami oraz...zakładanie kasku.

W ubiegłym roku motocykliści uczestniczyli w 2359 wypadkach, w których zginęło 271 kierujących oraz 21 ich pasażerów, obrażenia poniosło 2109 motocyklistów i 330 pasażerów.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

/ll

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne