Motocykle KTM i Husqvarna będą miały przedni radar i adaptacyjny tempomat

Kolejne szkice patentowe pokazują, że KTM chce już niedługo montować aktywny tempomat nie tylko w najdroższych modelach, ale też tych mniejszych. Co więcej, rozwiązanie to trafi do należącej do austriackiej firmy Husqvarny.

KTM 390 AdventureKTM 390 Adventure
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | KTM
Szymon Jasina

Wygląda na to, że gorącym trendem końca 2020 r., ale przede wszystkim 2021 r. jest adaptacyjny tempomat. Rozwiązanie znane od jakiegoś czasu z samochodów wykorzystuje radar umieszczony z przodu, który wykrywa inne pojazdy. Dzięki temu prędkość samochodu czy motocykla jest dostosowywana do tego, który jedzie przed nim (sam zwalnia lub przyspiesza do zadanej maksymalnej prędkości, jeśli jest taka możliwość).

Takie rozwiązanie oferuje już BMW R 1250 RTDucati Multistrada V4. Niedługo otrzyma je Honda Gold WingKTM 1290 Super Adventure. Jak widać technologię tę rozwija wielu różnych producentów jednośladów. Na początek (zgodnie z logiką) dostępna ona będzie we flagowych modelach turystycznych, ale można się spodziewać, że szybko trafi też do tańszych modeli. Pierwszy sygnał informujący o tym pochodzi z KTM-a.

W internecie pojawiły się pokazujące tę kwestię szkice patentowe. Pierwszy z nich pokazuje model 390 Adventure lub 390 Duke. Skupia się on właśnie na systemie adaptacyjne tempomatu. Drugie źródło to kilka rysunków patentowych przedstawiających różne wzory przednich reflektorów (a to właśnie w nich ma być umieszczany radar). Oprócz projektów typowych dla KTM-a, pojawił się wśród nich też okrągły reflektor w stylu tych, jakich używa Husqvarna. Sugerowałoby to, że adaptacyjny tempomat trafi też do motocykli linii Vitpilen szwedzkiej marki.

Wiele wskazuje na to, że KTM już planuje wprowadzenie przedniego radaru (a więc adaptacyjnego tempomatu) do wielu swoich modeli, a także tych sprzedawanych pod marką Husqvarna. Można się spodziewać, że na podobny ruch zdecydują się też inni producenci. W końcu będzie to dodatkowa opcja, która z jednej strony może przyciągnąć klientów, a z drugiej pozwoli dodatkowo zarobić.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę