Ducati Multistrada V4 zaprezentowane. Ma nowy silnik i nowoczesne dodatki
Wreszcie jest. Po premierze nowego silnika V4 Granturismo i zapowiedzi aktywnego tempomatu Włosi pokazali Ducati Multistradę V4 w całości. Teraz flagowy motocykl turystyczny tej marki jest mocniejszy i bardziej nowoczesny.
Ducati Multistrada od lat (zgodnie ze swoją nazwą) jest motocyklem turystycznym, który ma się sprawdzić równie dobrze na prostych i równych autostradach, co na krętych szutrowych górskich drogach. To właśnie wielozadaniowość stoi za sukcesem tego motocykla. Teraz lista jego zalet ma się wydłużyć.
Oczywiście najbardziej znaczącą nowością jest czterocylindrowy widlasty silnik, który zajmie miejsce dwucylindrowego. Co ciekawe, nowa jednostka napędowa ma nieco mniejszą pojemność, która wynosi 1158 cm3 i mimo dwa razy większej liczby cylindrów jest lżejsza (waży 66,7 kg). Jest też mocniejsza – V4 Granturismo generuje maksymalną moc 170 KM przy 10 500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 8750 obr./min. Ducati chwali się jeszcze jedną zaletą nowego silnika – wyjątkowo rzadko wymaga on wizyt w serwisie. Interwały wymiany oleju określono na 15 tys. km, a dokładniejsze przeglądy wymagane są co 60 tys. km.
Jak przystało na flagowy motocykl turystyczny, Ducati Multistrada V4 opakowana jest licznymi systemami elektronicznymi. Wśród nich są: cornering ABS, wheelie control czy kontrola trakcji uwzględniająca jazdę w zakręcie. Ducati Multistrada V4 S wyposażona jest też w światła doświetlające zakręty podczas skręcania, system wspomagający ruszanie na wzniesieniu i półaktywne zawieszenie Ducati Skyhook Suspension z funkcją autopoziomowania.
Nowością technologiczną, którą Ducati chwali się najbardziej, są radary mające dwa zadania. Najciekawszym jest bez wątpienia adaptacyjny tempomat, który po wykryciu pojazdu przed motocyklem zwolni, a przy pustej drodze przyspieszy do zadanej prędkości. Drugą, może mniej imponującą, ale chyba jeszcze bardziej przydatną funkcją jest ostrzeganie przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu.
O tym, że Ducati Multistrada V4 łączy wiele motocyklowych światów w jeden, świadczy ułatwiający manewrowanie zmniejszony do 1567 mm rozstaw osi, z drugiej strony konstrukcja przedniej części maszyny ma umożliwiać sportową jazdę, a z trzeciej skok przedniego zawieszenia wynoszący 170 mm i tylnego 180 mm poprawiają możliwości poza asfaltem. Do tego dochodzi prześwit wynoszący 220 mm i masa motocykla bez płynów równa 215 kg.
Ducati chwali się, że zadbano również o to, aby długie podróże na Multistradzie V4 były maksymalnie komfortowe. Oznaczało to m.in. dopracowanie aerodynamiki tak, aby ochraniać kierowcę i pasażera przed wiatrem. W tunelu aerodynamicznym testowano kształt przedniej szyby, której wysokość można zmieniać jednym palcem, ale też owiewek czy osłon na dłonie. Zadbano również o to, aby zminimalizować szum powietrza i ograniczyć ciepło silnika kierowane na nogi.
Nowe Ducati Multistrada V4 będzie dostępne w salonach włoskiej marki pod koniec listopada 2020 r.