Modernizacja systemu CEPiK znacznie się opóźni. Jakie będą nowe funkcjonalności?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny poinformował, że planowany start zmodernizowanego systemu CEPiK został przesunięty. Jeszcze nie wiadomo, kiedy zostanie uruchomiona nowa wersja platformy gromadzącej dane o kierowcach i pojazdach. Miała być gotowa na początku 2017 r.

CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców to system składający się z kilku baz danych, zarządzany przez Ministerstwo Cyfryzacji. CEPiK gromadzi dane o pojazdach, ich właścicielach i o kierowcach. Mogą z nich korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne. Przykładowymi funkcjonalnościami systemu jest możliwość sprawdzenia samochodu przed zakupem (możliwość porównania informacji podanych przez sprzedawcę z tymi widniejącymi w państwowej ewidencji) lub np. sprawdzenie informacji o autokarze, którym nasze dzieci wybierają się na wycieczkę.

Pierwotnie zaplanowano, że nowa wersja systemu ruszy z początkiem 2016 roku, jednak w grudniu 2015 roku znowelizowano Prawo o ruchu drogowym, przez co wprowadzenie zmodernizowanego CEPiK-u zaplanowano na 1 stycznia 2017 r. Zmianę terminu uzasadniono tym, że jego odbiorcy nie są niedostatecznie przygotowani.

Wtedy o przesunięcie terminu apelował np. Związek Powiatów Polskich, a także dostawcy oprogramowania. Zmiany dotyczą 380 powiatów, ponad 4 tys. stacji kontroli pojazdów oraz ponad 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców.

Nowy system ma zostać rozszerzony w zakresie gromadzenia danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (planuje się zbieranie informacji o każdym wykonywanym badaniu technicznym, niezależnie od tego, czy zakończyło się ono wynikiem pozytywnym czy też negatywnym). Chodzi także o badania ukończone i nieukończone, wykonywane na pojazdach zarejestrowanych i niezarejestrowanych. Oprócz tego resort planuje rejestrować zdarzenia ubezpieczeniowe (w planach jest gromadzenie informacji o szkodach klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego OC, a także nieobowiązkowego AC).

- Na początku lipca zaprosiliśmy do współpracy wszystkich kluczowych interesariuszy po stronie państwa, czyli resorty spraw wewnętrznych i administracji, sprawiedliwości, infrastruktury i budownictwa oraz skarbu. W tym gronie opracowujemy plan naprawczy oraz przeformułowujemy sposób wdrożenia tego projektu - powiedział wiceminister Woźny. Dodał także, że trwają również rozmowy z samorządami.

- Nasza ocena stanu projektu jest taka, że niemożliwym staje się uruchomienie tego systemu 1 stycznia 2017 r., jeśli chcemy dbać o prawidłową komunikację pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawania dokumentów - ocenił wiceminister.

Od początku tego roku to właśnie Ministerstwo Cyfryzacji przejęło nadzór nad pracami prowadzącymi do wdrożenia systemu CEPiK.
- To będzie jeden z najbardziej rozległych systemów informatycznych w Polsce - powiedział wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny. Wiceminister przypomniał także, że od 2013 roku, kiedy rozpoczęto prace nad systemem, nie przestrzegano reguł realizacji projektu informatycznego. Od kiedy Ministerstwo Cyfryzacji przejęło projekt modernizacji tego systemu, aż do sierpnia tego roku, jego resort wydał już 27 rozporządzeń.

JT, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3