Choć większość SUV-ów nie budzi już dziś wielkich emocji, są na rynku modele dające kierowcy bardzo wiele przyjemności z jazdy.
W ocenie pseudoterenówek zazwyczaj liczy się przestronność i komfort podróżowania. Warto także się jednak przyjrzeć zdolności pokonywania przeszkód. W końcu napęd 4x4 do czegoś zobowiązuje. Tymczasem w naszej konfrontacji najważniejsza okazuje się prędkość i zachowanie aut na zakrętach. Obok siebie stają bowiem dwa ponad 200-konne SUV-y, które zbudowano na podzespołach aut sportowych.
Cechy szczególne
Subaru to jedna z najstarszych motoryzacyjnych marek rodem z kraju kwitnącej wiśni. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11074/mitsubishi-outlander-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Tradycją firmy jest nie tylko napęd 4x4 montowany we wszystkich modelach, ale również silniki typu bokser. Kolejnym wyróżnikiem marki jest wieloletnie doświadczenie w rajdach samochodowych. To dzięki nim udało się osiągnąć wysoką jakości i niezawodność.
Jednym z najpopularniejszych modeli Subaru na naszym rynku jest Forester. Jako jeden z niewielu aut o podwyższonym nadwoziu oferuje znakomite właściwości jezdne na asfaltowej drodze.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11074/subaru-forester-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mitsubishi to drugi przykład jak doświadczenia w sporcie mogą zaprocentować przy produkcji aut seryjnych. Outlander łączy w sobie nowoczesną technikę sportowego Lancera EVO z uniwersalnością Pajero, skądinąd gwiazdą rajdów terenowych. Zaletą Outlandera jest także stylistyka nadwozia, która go wyróżnia na tle konkurencji.
Choć na pozór to duże auta - nie imponują pojemnością bagażników. W obu przypadkach to zaledwie 400 l.
ZAPRASZAMY DO GALERII OUTLANDERAZAPRASZAMY DO GALERII OUTLANDERA
Silniki
Zarówno Outlandera jak i Forestera napędzają czterocylindrowe silniki wspomagane turbinami. W Subaru zastosowano tradycyjne dla marki rozwiązanie, czyli przeciwbieżny układ cylindrów typu bokser. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11074/mitsubishi-outlander-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Największą jego zaletą jest wysoka kultura pracy i charakterystyczny basowy dźwięk. Nie bez znaczenia jest także niskie położenie jednostki napędowej. Dzięki temu środek ciężkości samochodu znajduje się bardzo nisko, co wpływa pozytywnie na właściwości jezdne.
Za wadę można uznać dość wysokie zużycie paliwa. Średni wynik testu poza miastem to 13,5 l/ 100 km, mimo że prezentowane w tabeli dane producenta są bardziej obiecujące. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11074/subaru-forester-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednak biorąc pod uwagę dużą pojemność i moc silnika, oraz zawrotne tempo przyspieszenia, można się było tego spodziewać.
W Mitsubishi zamontowano 2-litrową jednostkę pochodzącą z Lancera. Zmiana oprogramowania sterującego komputerem pozwoliła zmniejszyć moc do 202 KM. Trzeba jednak pamiętać, że Outlander jest dużo wyższy od swego sportowego brata i nadmiar mocy mógłby się okazać niebezpieczny. Średnie, faktyczne zużycie paliwa na trasie to niespełna 12 l/ 100km.
Wrażenia jazdy
Jazda Foresterem była dla nas sporym zaskoczeniem. Spodziewaliśmy się przede wszystkim mocnych wrażeń dostarczanych przez 230-konny silnik. Tymczasem oprócz dynamicznej jazdy urzekł nas także komfort i wyciszenie pojazdu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11074/mitsubishi-outlander-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Miękkie fotele i bardzo dobre materiały otaczające kierowcę i pasażerów pasują raczej do limuzyny, a nie szybkiej terenówki. Ponadto Subaru jest bardzo dobrze wyposażone. Testowana wersja XT posiada radio z CD i zmieniarkę na sześć płyt, tempomat, reflektory ksenonowe i 17 calowe obręcze kół.
Mitsubishi nie jest tak bogato wyposażony, co więcej, nie ma zbyt wielu opcji.
Wszystko rekompensuje zachowanie się auta na drodze. Po wciśnięciu pedału gazu Mitsubishi błyskawicznie przyspiesza, prezentując porównywalne osiągi z nieco mocniejszym Subaru. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11075/subaru-forester-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Brak systemu kontroli trakcji nie powinien zaskakiwać. Sztywny układ zawieszenia i stały napęd na cztery koła, doskonale sobie radzą bez elektronicznych dodatków. Po wjeździe na leśna drogę oba samochody prowadzą się bardzo pewnie i stabilnie. Napęd 4x4 przydaje się zwłaszcza podczas podjazdów w podmokłym terenie. Szosowe opony i zbyt niskie zawieszenie nie pozwalają jednak na pokonanie błotnych kolein, więc dalszą podróż lepiej kontynuować asfaltową drogą.
Podsumowanie
Oba auta potrafią dać maksimum przyjemności z jazdy. Ich właściwości przewyższają niejeden samochód klasy średniej. Subaru jest nie tylko szybkie, ale i komfortowe. Na korzyść Mitsubishi przemawia niższa cena, choć okupiona nieco gorszą jakością i uboższym wyposażeniem.
ZAPRASZAMY DO GALERII SUBARUZAPRASZAMY DO GALERII SUBARU
Mitsubishi Outlander | Subaru Forester | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne
| | Mitsubishi Outlander | Subaru Forester |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1997 | 2457 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 202 | 230 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,7 | 7,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 216 |
| Pojemność bagażnika (l) | 402/1049 | 387/1592 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 7,6/14,1 | 8,4/14,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 454,5/178/162 | 448,5/173,5/158,5 |
| Rozstaw osi (cm) | 262,5 | 252,5 |
| Cena (zł) | 117 490 | 129 880 |
Mitsubishi Outlander | Subaru Forester | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
Układ ABS | + | + |
Układ ESP | - | - |
Wspomaganie układu kierowniczego | + | + |
Centralny zamek | + | + |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | +/- | +/+ |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | + | + |
Klimatyzacja dwustrefowa | + | + |
Radioodtwarzacz z CD | Promocja | + |
Autor: Bartłomiej Bałdyga