Trwa ładowanie...
d1u6y09
18-07-2015 08:00

MIR: we wrześniu rząd przyjmie program budowy dróg do 2023 r.

d1u6y09
d1u6y09

Rząd powinien przyjąć we wrześniu projekt Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. - mówi PAP wiceszef MIR Paweł Olszewski. Co roku z Krajowego Funduszu Drogowego nie mniej niż 300 mln zł ma trafiać na inwestycje dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Udostępniamy nagranie wideo:

http://serwiswideo.pap.pl/wideo/MIR-we-wrzesniu-rzad-przyjmie-program-budowy-drog-do-2023-r.mp4

"Program powinien trafić pod koniec sierpnia do Komitetu Stałego Rady Ministrów, a we wrześniu być zatwierdzony przez Radę Ministrów" - podkreślił wiceminister, który jest jednocześnie pełnomocnikiem rządu ds. bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego.

d1u6y09

Pytany, czy po konsultacjach publicznych nastąpiły zmiany na podstawowej liście inwestycji drogowych, odparł: "Program ulegał zmianom. Po to są konsultacje, by wsłuchiwać się w głosy społeczeństwa, lokalnych środowisk. O szczegółach nie chciałbym mówić, bo muszą być one jeszcze formalnie zatwierdzone".

"Od momentu, kiedy zacząłem się zajmować tym programem, staram się zmienić filozofię myślenia i podejścia do niego. Mam nadzieję, że będzie to miało wyraz w ostatecznej treści tego dokumentu" - zaznaczył wiceszef MIR.

Jak mówił, "będzie to dość radykalna zmiana filozofii". "Zmiany te będą dotyczyć m.in. wyboru inwestycji przeznaczonych do realizacji, zarówno pod względem źródeł finansowania, jak również ich przygotowania pod kątem dokumentacyjnym. Te dwa kryteria są absolutnie kluczowe" - wskazał.

Wiceminister chce, by Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) włączyły się w realizację inwestycji drogowych. "Źródeł finansowania takich projektów jest wiele. Wartość programu, która ostatecznie będzie zatwierdzona przez Radę Ministrów, jest minimalna. Poza klasycznymi źródłami finansowania - czyli środkami unijnymi, pieniędzmi z budżetu państwa i Krajowego Funduszu Drogowego - mamy dodatkowe w ramach na przykład Polskich Inwestycji Rozwojowych" - podkreślił.

d1u6y09

Olszewski poinformował ponadto, że jego resort przygotował projekt zmian do ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia. "Projekt da nam możliwość pozyskiwania środków i budowania dróg na zasadach komercyjnych" - zaznaczył. Ocenił, że jeszcze we wrześniu powinien zająć się nim rząd.

"Chcielibyśmy wprowadzić tę ustawę, by dać możliwość budowania dróg w oparciu nie tylko o środki budżetowe i unijne, ale również o pieniądze prywatne. Ten projekt ma to umożliwić, otworzy nam szerokie spektrum możliwości finansowania inwestycji, które w dotychczasowym ujęciu nie mogły być realizowane ze względu na brak źródeł finansowania. W programie znajdzie się również zapis dotyczący tych źródeł finansowania, jak i inwestycji, które mogłyby być w tej formule realizowane" - zaznaczył.

Jak mówił, łączna wartość Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. będzie określona decyzją Rady Ministrów. "Będzie to kwota nie mniejsza niż 100 mld zł, w tym łącznie pieniądze z budżetu państwa i środki unijne. Oprócz tego będą też dodatkowe źródła, które w tym programie wskażemy" - zaznaczył.

d1u6y09

Wyjaśnił, że spółki celowe, czyli specjalnego przeznaczenia, będą powoływane przy okazji konkretnych projektów drogowych i będą decydowały o kontraktach, a także wskazywały źródła ich finansowania.

"Absolutnym nowum w programie budowy dróg krajowych do 2023 roku będzie segment dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także lista inwestycji w tym zakresie. Mamy koncepcję, by w ramach Krajowego Funduszu Drogowego wydzielić pieniądze na rzecz realizacji programu likwidacji miejsc niebezpiecznych. Z oszczędności uzyskanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na realizację poszczególnych inwestycji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego trafiałoby co roku nie mniej niż 300 mln zł, ale nie więcej niż 600 mln zł rocznie" - zapowiedział wiceszef MIR.

Głównym celem Programu Budowy Dróg Krajowych jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.

d1u6y09

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku. (PAP)

Dorota Zawiślińska i Krzysztof Markowski

dol/ krm/ jzi/

Pobranie jest możliwe po podaniu loginu i hasła:

użytkownik: wideo01

hasło: OZsV2TzG%!if

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj