Minivan z charakterem

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Wygląda przeciętnie, ale ma wygodne siedzenia, jest przestronny i pojemny, a w dodatku ekonomiczny. Pomimo, że Opel Zafira od 2008 r. wcale się nie zmienił, wciąż wzbudza zainteresowanie.

Obraz
© (fot. Michał Zwara)

W przypadku vanów najważniejsze jest wnętrze, ale trzeba przyznać, że Zafira nie odstrasza też wyglądem nadwozia. Łagodny łuk dachu oraz pokryte chromem relingi, osłona chłodnicy i bagażnika dodają rodzinnemu Oplowi uroku. Na uwagę zasługuje przede wszystkim dynamiczny przód auta. Maska Zafiry zwęża się w formie klina, a zagłębienia na światła przeciwmgielne wyglądają drapieżnie. Do tego przyciemniane tylne szyby i... mamy eleganckiego vana o sportowych aspiracjach.

Dynamiczna stylistyka to nie przypadek. Wnętrze testowanej przez nas wersji wygląda jak zapożyczone z auta osoby ceniącej przede wszystkim osiągi, a nie wartości rodzinne. Z przodu znajdziemy sportowe pół-skórzane fotele Recaro z szerokimi boczkami. Za ich sprawą nawet odwiezienie dzieci do szkoły będzie wyjątkowe. Jeśli jednak nie dbamy o linię, podróż w ciasnych siedziskach może być niekomfortowa. Sportowy charakter podkreślają jeszcze aluminiowe, nawiercane pedały oraz trójramienna i dobrze wyprofilowana skórzana kierownica.

Obraz
© (fot. Michał Zwara)

Zafira nie jest jednak rajdówką tylko samochodem rodzinnym i dobrze sobie w tej roli radzi. Na wyposażeniu auta znalazło się dużo "umilaczy" oraz "ułatwiaczy" przydatnych w podróży. Deska rozdzielcza jest czytelna, a środkowy panel ergonomiczny. Dzięki temu wszystkie schowki i przełączniki znajdują się pod ręką. Model, który testowaliśmy został wyposażony w nawigację satelitarną z odtwarzaczem CD i MP3 oraz podgrzewane fotele. Dodatkowo znalazło się także miejsce na czujniki deszczu i parkowania. Te ostatnie okazały się szczególnie przydatne podczas manewrowania długim na prawie 4,5 m vanem.

Wiedząc już co do dyspozycji ma kierowca, skupmy się na reszcie rodziny. Drugi rząd siedzeń podobnie jak z przodu, pokryty jest w dużej mierze skórą. Na tylnej kanapie spokojnie mogą obok siebie podróżować dwie osoby. Nawet podczas długiej trasy jest tam wygodnie i nie można narzekać na brak miejsca dla nóg albo głowy. Przydatny może być też szeroki podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki. Środkowy rząd siedzeń możemy także dowolnie przesuwać co pozwala na dopasowanie przestrzeni bagażowej. Pomaga to również w dostępie do ostatniego rzędu foteli.

Obraz
© (fot. Michał Zwara)

Trzeci rząd siedzeń ukryty jest w podłodze bagażnika. Rozłożenie go nie sprawia kłopotów i trwa zaledwie chwilę. Jednak podróż na nim nie należy do przyjemności. Mało miejsca na nogi oraz niewielki rozmiar siedzisk powoduje, że wygodnie będzie tylko dzieciom. Korzystając z ostatniego rzędu, diametralnie zmniejszamy przestrzeń bagażową. Zostanie nam wtedy tylko 140 l, które nie będą wystarczające na dłuższą eskapadę. Kiedy potrzebujemy więcej miejsca, składając środkowy i tylny rząd, przestrzeń bagażowa wzrasta do 1820 litrów. Zaś przy optymalnej ilości 4-5 osób na pokładzie, bagażnik pomieści 645 litrów.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ RODZINNEGO OPLA * Testowana przez nas Zafira wyposażona była w 125-konny silnik wysokoprężny o pojemności 1.7 litra. Jednostka przy pomocy sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów sprawia, że ponad 1,5-tonowy van porusza się całkiem dynamicznie. Trzeba jednak pamiętać, żeby utrzymywać silnik powyżej 2000 obr./min. Poniżej tej wartości samochód po prostu nie chce jechać.

Obraz
© (fot. Michał Zwara)

Opel Zafira z silnikiem diesla 1.7 CDTI zdecydowanie jest ekonomiczny. Ta wersja w mieście potrzebuje 7,3 l ropy na 100 km, a w trasie zadowala ją 5,5 litra. Warto jednak zaznaczyć, że takie spalanie uzyskaliśmy przy niepełnym wykorzystaniu przestrzeni auta. Podczas testu na pokładzie znajdowały się cztery osoby bez dodatkowego bagażu.

W czasie jazdy problematyczny jest gruby przedni słupek, który skutecznie ogranicza widoczność z boku samochodu. Zawieszenie jest neutralne. Auto całkiem dobrze trzyma się drogi, zapewnia też przyzwoity komfort podróżowania.

Pomimo, że testowana przez nas wersja nie jest droga w eksploatacji, to chcąc stać się jej właścicielem nie możemy myśleć o oszczędzaniu. Cena opisywanego modelu jest bowiem zaporowa. Rodzinny Opel z omawianym wyposażeniem kosztuje ponad 147 tys. zł. Rezygnując jednak z nawigacji, dodatkowych czujników oraz sportowych foteli możemy zaoszczędzić prawie 43 tys. zł. Na pocieszenie zostanie nam niskie spalanie.

Michał Zwara

"Opel Zafira 1.7 CDTI" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1686"
Moc KM / przy obr./min "125/4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "280/2300"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "189"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "12,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,1/4,9/5,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,3/5,5/6,8"
Pojemność bagażnika min./max. / l "140/1820"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4467/1801/1680"
Cena wersji podstawowej w zł "104 436"
Cena testowanego modelu w zł "147 186"
Plusy null
Minusy null
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3