Miejsca Obsługi Podróżnych: co należy o nich wiedzieć?
MOP-y, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych, pojawiły się na szeroką skalę w momencie intensywnej rozbudowy infrastruktury drogowej w Polsce. Co należy o nich wiedzieć?
W styczniu 2012 r. działało 28 takich miejsc, natomiast w październiku 2015 r. było ich już aż 257. Definicja opisuje je jako tereny w bliskim sąsiedztwie drogi, wyposażone w parking oraz infrastrukturę zapewniającą komfort i odpoczynek podróżnym. W Polsce MOP-y są umiejscowione przy autostradach i drogach ekspresowych.
Wyróżniamy trzy kategorie Miejsc Obsługi Podróżnych. Najniższa zapewnia parking, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe (np. ławki), sanitarne i oświetlenie. Czasami zdarzają się obiekty małej gastronomii. Druga kategoria posiada również stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i punkty informacji turystycznej. MOP III kategorii poza wymienionymi powyżej elementami oferuje obiekty noclegowe o handlowo-usługowe.
- MOP-y muszą zapewnić miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych – nie mniej niż dwa. Liczbę pozostałych miejsc postojowych oraz liczbę stanowisk na stacji paliw określa się indywidualnie. Jest ona zależna od średniego dobowego ruchu i intensywności zagospodarowania autostrady. Miejsca odpoczynku budowane są w miejscach, które muszą zapewnić bezpieczeństwo ruchu i nie mogą wpływać na przepustowość drogi - mówi instruktor Skoda Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.
MOP-y połączone są z drogą ekspresową lub autostradą za pomocą pasa włączania (wyjazd na autostradę) i wyłączania (zjazd na MOP). Ponieważ bezpieczeństwo ma bardzo duże znaczenie, miejsca odpoczynku nie mogą być położone blisko węzła, w miejscu gdzie występuje słaba widoczność wjazdu na jezdnię i m.in. w miejscach, gdzie występuje dodatkowy pas ruchu. Odległość pomiędzy MOP-ami nie może być mniejsza niż 15 km, a od przejścia granicznego minimalnie 3 km.
Źródło: Skoda Auto Szkoła
ll/Wirtualna Polska