Mercedes Zetros 6x6: król bezdroży

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Ze Stuttgartu do Ułan Bator - niepokonane szlaki i wielkie obciążenia to jego żywioł. Mercedes-Benz Zetros nie służy jednak wyłącznie do ciężkiej pracy. Równie dzielnie spisuje się także tam, gdzie liczy się smak przygody.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Dowód? Dwa egzemplarze Zetrosa 2733 A 6x6 z wyprodukowanymi na zamówienie nadwoziami i kabinami, dostarczone właśnie do Ułan Bator, stolicy Mongolii. Tamtejsi mieszkańcy kochają wolność, jaką dają im wyprawy w górzysto-wyżynne rejony kraju. Na odkrywanie ich uroków w towarzystwie Zetrosa zdecydowało się dwóch tutejszych biznesmenów.

Układ napędowy i podwozie 6-kołowej ciężarówki Mercedes-Benz Zetros bazują na sprawdzonych rozwiązaniach, stosowanych w modelach z serii Actros i Axor. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 25 do 27 ton przy ładowności podwozia 16 ton. Źródłem napędu jest rzędowy, 6-cylindrowy turbodiesel o pojemności 7,2 litra, generujący moc 326 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy 1300 Nm, dostępny w przedziale od 1200 do 1600 obr./min.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Do wyboru są dwa rodzaje przekładni: standardowa, hydrauliczno-pneumatyczna, ręczna skrzynia biegów o 9 przełożeniach (8 biegów do jazdy w przód i bieg pełzający) lub 6-stopniowa skrzynia automatyczna.

Mercedes-Benz uzbraja Zetrosa standardowo w trzy ręczne blokady mechanizmu różnicowego, załączane przez kierowcę za pomocą praktycznego pokrętła. Z uwagi na zalety ciężarówki z napędem na wszystkie koła i zamontowanym przed kabiną silnikiem, Mercedes-Benz Zetros jest używany w transporcie w sektorze energetycznym oraz w służbach ratowniczych.

Połączenie zdolności terenowych, możliwości przewozowych i komfortu jazdy w każdy warunkach sprawia, że Mercedes-Benz Zetros może również przyciągnąć uwagę klientów indywidualnych. Dwa wspomniane egzemplarze zostały przebudowane na życzenie w zakładach Hartmann w Alsfeld (zabudowa nadwozia) oraz Huenerkopf w Neukirchen (wyposażenie kabiny). Swoim właścicielom towarzyszyć będą w ekspedycjach terenowych, takich jak kilkudniowe polowania na wilki w górach Ałtaj.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Bazą dla obydwu pojazdów był Mercedes-Benz Zetros 6x6 ze standardową kabiną. Lista seryjnego wyposażenia objęła m.in.: miejsce do spania dla kierowcy, klimatyzacja, system nagłośnienia z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth oraz 7-calowy wyświetlacz z funkcją kamery cofania. Nad kabiną wygospodarowano schowek o ładowności 100 kg, a na dachu zamontowano podwójny klakson oraz cztery reflektory. Dodatkowe oświetlenie kryje się także za wlotem powietrza. O pewność dojazdu do celu dbają dwa zbiorniki paliwa o pojemności - odpowiednio - 300 i 200 litrów.

Bojowo stylizowane nadwozia tych Zetrosów mierzą 2,7 m wysokości oraz 10,7 m lub 11,3 m długości (dłuższy z nich został wyposażony w dodatkowy schowek na quada). Ich przedziały pasażerskie - złożone z kuchni, salonu, sypialni i łazienki - zostały wykończone z uwzględnieniem surowych warunków klimatycznych, panujących w Mongolii. Luksusowa atmosfera na pokładzie w niczym jednak nie przypomina wnętrza, jakiego można spodziewać się po twardym wojowniku bezdroży.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Wyposażenie kuchni obejmuje: ceramiczną płytę grzewcza, kuchenkę mikrofalową, lodówkę i zamrażarkę, barek, ekspres do kawy oraz umywalkę z dostępem do ciepłej wody oraz z filtrem wody pitnej. W salonie czekają skórzane fotele dla 4 lub 6 pasażerów, stół z możliwością przekształcenia go w dodatkowe łóżko, sejf na broń i kosztowności, dwa telewizory o przekątnej 40 i 46 cali, odtwarzacz DVD, system nagłośnienia Bose, a także komputer Mini Mac oraz modem.

Wszystkie urządzenia pokładowe Zetrosa zasila chłodzony cieczą generator prądu z silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami o pojemności 220Ah każdy. Te ostatnie mogą być ładowane również za pośrednictwem zamocowanych na dachu baterii słonecznych, złożonych z dwóch 80-watowych modułów. Zbiornik wody do picia i obsługi urządzeń sanitarnych ma pojemność 250 l.

sj

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy