Mercedes Zetros 6x6: król bezdroży
Ze Stuttgartu do Ułan Bator - niepokonane szlaki i wielkie obciążenia to jego żywioł. Mercedes-Benz Zetros nie służy jednak wyłącznie do ciężkiej pracy. Równie dzielnie spisuje się także tam, gdzie liczy się smak przygody.
Dowód? Dwa egzemplarze Zetrosa 2733 A 6x6 z wyprodukowanymi na zamówienie nadwoziami i kabinami, dostarczone właśnie do Ułan Bator, stolicy Mongolii. Tamtejsi mieszkańcy kochają wolność, jaką dają im wyprawy w górzysto-wyżynne rejony kraju. Na odkrywanie ich uroków w towarzystwie Zetrosa zdecydowało się dwóch tutejszych biznesmenów.
Układ napędowy i podwozie 6-kołowej ciężarówki Mercedes-Benz Zetros bazują na sprawdzonych rozwiązaniach, stosowanych w modelach z serii Actros i Axor. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 25 do 27 ton przy ładowności podwozia 16 ton. Źródłem napędu jest rzędowy, 6-cylindrowy turbodiesel o pojemności 7,2 litra, generujący moc 326 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy 1300 Nm, dostępny w przedziale od 1200 do 1600 obr./min.
Do wyboru są dwa rodzaje przekładni: standardowa, hydrauliczno-pneumatyczna, ręczna skrzynia biegów o 9 przełożeniach (8 biegów do jazdy w przód i bieg pełzający) lub 6-stopniowa skrzynia automatyczna.
Mercedes-Benz uzbraja Zetrosa standardowo w trzy ręczne blokady mechanizmu różnicowego, załączane przez kierowcę za pomocą praktycznego pokrętła. Z uwagi na zalety ciężarówki z napędem na wszystkie koła i zamontowanym przed kabiną silnikiem, Mercedes-Benz Zetros jest używany w transporcie w sektorze energetycznym oraz w służbach ratowniczych.
Połączenie zdolności terenowych, możliwości przewozowych i komfortu jazdy w każdy warunkach sprawia, że Mercedes-Benz Zetros może również przyciągnąć uwagę klientów indywidualnych. Dwa wspomniane egzemplarze zostały przebudowane na życzenie w zakładach Hartmann w Alsfeld (zabudowa nadwozia) oraz Huenerkopf w Neukirchen (wyposażenie kabiny). Swoim właścicielom towarzyszyć będą w ekspedycjach terenowych, takich jak kilkudniowe polowania na wilki w górach Ałtaj.
Bazą dla obydwu pojazdów był Mercedes-Benz Zetros 6x6 ze standardową kabiną. Lista seryjnego wyposażenia objęła m.in.: miejsce do spania dla kierowcy, klimatyzacja, system nagłośnienia z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth oraz 7-calowy wyświetlacz z funkcją kamery cofania. Nad kabiną wygospodarowano schowek o ładowności 100 kg, a na dachu zamontowano podwójny klakson oraz cztery reflektory. Dodatkowe oświetlenie kryje się także za wlotem powietrza. O pewność dojazdu do celu dbają dwa zbiorniki paliwa o pojemności - odpowiednio - 300 i 200 litrów.
Bojowo stylizowane nadwozia tych Zetrosów mierzą 2,7 m wysokości oraz 10,7 m lub 11,3 m długości (dłuższy z nich został wyposażony w dodatkowy schowek na quada). Ich przedziały pasażerskie - złożone z kuchni, salonu, sypialni i łazienki - zostały wykończone z uwzględnieniem surowych warunków klimatycznych, panujących w Mongolii. Luksusowa atmosfera na pokładzie w niczym jednak nie przypomina wnętrza, jakiego można spodziewać się po twardym wojowniku bezdroży.
Wyposażenie kuchni obejmuje: ceramiczną płytę grzewcza, kuchenkę mikrofalową, lodówkę i zamrażarkę, barek, ekspres do kawy oraz umywalkę z dostępem do ciepłej wody oraz z filtrem wody pitnej. W salonie czekają skórzane fotele dla 4 lub 6 pasażerów, stół z możliwością przekształcenia go w dodatkowe łóżko, sejf na broń i kosztowności, dwa telewizory o przekątnej 40 i 46 cali, odtwarzacz DVD, system nagłośnienia Bose, a także komputer Mini Mac oraz modem.
Wszystkie urządzenia pokładowe Zetrosa zasila chłodzony cieczą generator prądu z silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami o pojemności 220Ah każdy. Te ostatnie mogą być ładowane również za pośrednictwem zamocowanych na dachu baterii słonecznych, złożonych z dwóch 80-watowych modułów. Zbiornik wody do picia i obsługi urządzeń sanitarnych ma pojemność 250 l.
sj