Mercedes-Benz prezentuje tempomat o nazwie Predictive Powertrain Control. Urządzenie przewiduje ukształtowanie drogi.
Tempomat dostępny w nowym Actrosie dobiera przełożenia skrzyni biegów i utrzymuje prędkość w najbardziej wydajny sposób bazując na danych z układu nawigacji. Wynalazek pozwala ograniczyć zużycie paliwa o 3 proc.
Nowy system samodzielnie decyduje o warunkach pokonywania wzniesień i zjazdów. Predictive Powertrain Control poza kontrolą prędkości i hamulców steruje pracą skrzyni biegów. Jest uzupełnieniem działania funkcji EcoRoll i w razie potrzeby już we wczesnym etapie precyzyjnie dobiera pojedyncze lub podwójne redukcje przełożeń.
Podobny system został wprowadzony trzy lata temu przez koncern Daimler Trucks. Funkcja ta jednak nie sterowała skrzynią buiegów.
Nowy układ zmienia wadę klasycznego tempomatu na korzyść - w pełni załadowana ciężarówka dalekobieżna może uzyskać o ok. 3 proc. niższe zużycie paliwa.