Mazowieckie/ Komunikacja Miejska w Płocku inwestuje w usługi
Komunikacja Miejska w Płocku przy wsparciu UE kupiła 15 nowych autobusów, wprowadziła we wszystkich pojazdach biletomaty, wdrożyła elektroniczne systemy biletowe i informacji pasażerskiej. Inwestycje te mają poprawić bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
KM na zakończony właśnie trzyletni program poprawy systemu transportu publicznego przeznaczyła ponad 21,7 mln zł, z czego ponad 9,7 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego i budżetu państwa - poinformował we wtorek prezes spółki Janusz Majchrzak.
Na konferencji prasowej Majchrzak zaznaczył, że w Płocku w ostatnich trzech latach wzrosła o 3,3 mln osób w skali roku liczba pasażerów autobusów miejskich.
"Przybywa nam pasażerów, zwłaszcza tych stałych, korzystających z biletów okresowych (...) W 2010 r. liczba pasażerów przewiezionych naszymi autobusami wyniosła ponad 16,5 mln, a na koniec 2013 r. było to już ponad 19,8 mln osób" - podkreślił Majchrzak.
Dodał, że niezależne badania wykazały, iż obecnie ok. 60 proc. pasażerów ocenia bardzo dobrze lub dobrze funkcjonowanie płockiej KM.
"Płock jest jednym z nielicznych miast w Polsce z biletomatami we wszystkich autobusach miejskich. Uruchomiliśmy system aplikacji +My bus+, który umożliwia śledzenie przejazdu każdego autobusu w czasie realnym i dokładne planowanie podróży wraz z możliwymi przesiadkami. Wprowadziliśmy też 20 tys. biletowych kart elektronicznych, bezpiecznych, z nowoczesnym systemem szyfrowania" - zaznaczył Majchrzak.
Nowością jest również uruchomiony elektroniczny system dyspozytorski, który - jak wyjaśnił prezes płockiej KM - pozwala na bieżące śledzenie trasy i czasu przejazdu autobusu oraz bezpośrednią komunikację z kierowcami. Większość autobusów, bo 60 proc. taboru, posiada wewnętrzny monitoring pojazdów, wpływając - według spółki - na poprawę bezpieczeństwa pasażerów.
Majchrzak zapowiedział, że płocka KM do końca października odda do użytku 20 nowoczesnych wiat przystankowych z elektronicznymi tablicami rozkładów jazdy i przyciskami antynapadowymi. Wiaty zostaną zainstalowane w miejscach o największym natężeniu ruchu pasażerów.
Szef płockiej KM przypomniał, że spółka wdrożyła już system informacji dźwiękowej dla osób niewidomych, który uruchamiany jest za pomocą automatycznego pilota - osoba niewidoma, stojąca na przystanku autobusowym po aktywowaniu pilota słyszy numer nadjeżdżającego autobusu i trasę jego przejazdu. Dotychczas przekazano 45 takich pilotów.
Większość taboru spółki, bo 86 proc. ze 111 autobusów, to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
KM Płock to spółka działająca od 1998 r. W spółce 100 proc. udziałów ma gmina Płock.