Masz diesla - masz problem, bo coraz trudniej go sprzedać
Statystyki są nieubłagane - wśród ogłoszeń samochodów używanych Polacy częściej wyszukują aut z silnikami benzynowymi. To oznacza, że właściciele nowych aut z silnikiem diesla, mogą mieć problem z ich sprzedażą. W podobnej sytuacji mogą być właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów.
Koniec mody na diesle?
Polacy zdecydowanie częściej preferują auta napędzane benzyną - w III kwartale 2016 roku benzyniaki umocniły swoją pozycję (aż 48,7 proc.). Silniki Diesla cieszą się natomiast coraz mniejszym zainteresowaniem wśród użytkowników serwisu Otomoto - trend ten utrzymuje się od 2013 roku. Trzeci kwartał 2016 roku ilustruje trend spadkowy w przypadku LPG - w 2013 roku aż 26 proc. użytkowników poszukiwało tego typu zasilania, w 2014 roku około 22 proc. użytkowników, a obecnie tylko 19 proc. W ubiegłym kwartale coraz więcej osób szukało aut z CNG, nieco mniej pytało o hybrydy.
SUV-y opanowują rynek aut używanych
Osłabienie zainteresowania autami używanymi z silnikiem Diesla to niejedyna zmiana, jaka zaszła w ostatnich latach. Klienci coraz częściej przeglądają ogłoszenia o sprzedaży SUV-ów, co wpłynęło na niewielkie zmniejszenie liczby wyszukań ulubionych do tej pory sedanów, hatchbacków i kombi, z których każdy stanowi około 23 proc. w całej kategorii. W trzecim kwartale 2016 pojawiło się o połowę więcej zapytań niż w roku ubiegłym, a SUV-y wysunęły się na czwarte miejsce, stanowiąc ponad 8 proc. udziału wszystkich wyszukań według typu nadwozia. Chętnie wyszukiwane są również coupe - prawie 7 proc.
Szybciej sprzedasz auto z manualną skrzynią
Nie jest zaskoczeniem, że manualna skrzynia biegów to ulubiony typ przekładni kierowców, którzy szukają auta używanego. Aż 38 proc. z nich jest zdecydowane na taki właśnie typ skrzyni. 23 proc. osób szukających auta w 2016 roku woli automat, a 17 proc. poszukiwało samochodu ze skrzynią dwusprzęgłową.
Cena ciągle najważniejsza
Internetowe serwisy ogłoszeniowe oferują niemal każdy model auta, ale dla polskich kierowców najważniejsza jest cena. Najwięcej, bo aż 70 proc. wyszukań dotyczy samochodów w cenach do 20 tysięcy złotych. Jeśli chodzi o lata produkcji, największym zainteresowaniem cieszy się przedział roczników od 2010 do 2015. Na drugim miejscu w zestawieniu jest ten z modelami wyprodukowanymi w latach 2005 - 2009.
Polacy najchętniej kupują auta niemieckie
Nieprzerwanie od 2013 roku na rynku aut używanych dominują niemieckie koncerny - aż 8 na 10 modeli w rankingu Otomoto.pl pochodzi właśnie zza naszej zachodniej granicy. Z tej zasady wyłamują się tylko dwa modele - Skoda Octavia oraz Ford Focus. Niewiele zmieniło się od zeszłorocznego rankingu marek - nadal na podium triumfuje Volkswagen, Audi oraz BMW. Wyjątkiem jest amerykańska marka Ford, która tym roku wyprzedziła niemieckią Mercedes-Benz.
Audi A4 wyprzedziło Volkswagena Golfa
Liderem wśród osobówek okazało się niemieckie Audi A4, a czterokrotny zwycięzca raportu "Internetowy Samochód Roku", Volkswagen Golf, znalazł się na drugim miejscu. Pierwszą trójkę zamyka model BMW Seria 3, który awansował z miejsca czwartego na trzecie. W porównaniu do zeszłorocznego zestawienia, coraz większym zainteresowaniem cieszy się Opel Astra, spadek zanotował natomiast najbardziej popularny model w specyfikacji kombi, czyli Volkswagen Passat.
Źródło: Otomoto.pl, opracowanie: Jakub Tujaka