Marki z najbardziej awaryjnymi skrzyniami biegów

W większości przypadków najpierw problemy zaczną przysparzać inne podzespoły, jednak również przekładnie potrafią się nadmiernie zużywać i wymagać interwencji mechanika.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 10Nie tak częste, ale problematyczne

Obraz
© zdjęcie producenta

Skrzynie biegów to elementy, które kierowcom wydają się niezwykle trwałe. I faktycznie, w większości przypadków najpierw problemów zaczynają przysparzać inne podzespoły. Jednak również przekładnie potrafią się nadmiernie zużywać i wymagać interwencji mechanika, a ta może pochłonąć nawet tysiące złotych. Jeśli chodzi o starsze konstrukcje, to większych problemów można spodziewać się po manualnych skrzyniach, ale nowoczesne automaty, w tym przekładnie dwusprzęgłowe, potrafią być jeszcze bardziej awaryjne. Zużyciu ulegają sprzęgła, łożyska, elementy odpowiadające za synchronizację, a nawet same koła zębate.

Brytyjczycy z Warranty Direct, tworząc swój ranking awaryjności (Reliability Index), przygotowali zestawienie marek pod kątem problemów ze skrzyniami biegów. Oto najgorsza dziesiątka.

Na dziesiątym miejscu uplasował się Land Rover - brytyjska legenda jeśli chodzi o samochody terenowe i SUV-y. Niezależnie, czy bierzemy pod uwagę spartańskiego Defendera czy luksusowego Range Rovera, samochody te należą do najlepszych w swoich klasach. Jednak mają pewien problem - stosunkowo często się psują. I jak się okazuje dotyczy to również skrzyń biegów.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 4,73 proc.

/ 109. Hyundai

Obraz
© zdjęcie producenta

Koreańska marka ostatnio udowadnia, że pod względem jakości i niezawodności dogania europejskie firmy. Jednak na statystykę awaryjności wpływają też starsze auta, które nie zawsze były wzorem. Nie jest więc dużą niespodzianką, że Hyundai zajął kiepską pozycję w tym rankingu.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 4,90 proc.

/ 108. Honda

Obraz
© zdjęcie producenta

Każdy musi mieć jakąś piętę achillesową - tak trzeba tłumaczyć ten wynik Hondy. Samochody japońskiej marki należą do najbardziej niezawodnych, a miejski Jazz, zdaniem Warranty Direct, jest najmniej psującym się modelem ze wszystkich aut. Jak się jednak okazuje słabym punktem hond mogą być skrzynie biegów, które wymagają interwencji mechanika stosunkowo często.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 5,16 proc.

/ 107. Jeep

Obraz
© zdjęcie producenta

Sytuacja z amerykańską marką oferującą terenówki i SUV-y jest podobna jak z Land Roverem. Choć Jeep to niższa półka, to cieszy się sporym uznaniem, a jego sprzedaż na całym świecie szybko rośnie w ostatnich latach. Niestety nie należy do marek słynących z niezawodności i, jak widać, dotyczy to również skrzyń biegów. W wielu przypadkach może być to związane z dość intensywną eksploatacją Wranglerów, które nie mają łatwego życia w terenie.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 5,43 proc.

/ 106. Seat

Obraz
© zdjęcie producenta

Hiszpańska marka generalnie nie odstaje mocno pod kątem niezawodności względem swoich konkurentów i zawdzięcza to bliskiemu pokrewieństwu z Volkswagenem. Jednak każdy kij ma dwa końce - wraz z zaletami niemieckich konstrukcji przychodzą też ich problemy, a te w stosunkowo dużym stopniu dotyczą skrzyń biegów.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 5,47 proc.

/ 105. SsangYong

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejna koreańska marka, tym razem producent znany z szerokiej oferty SUV-ów. W odróżnieniu od Hyundaia i Kii, SsangYong odstaje jeszcze z jakością. Nie dotyczy to jedynie wykończenia wnętrza, ale też strony technicznej. Jak wynika z podsumowania przygotowanego przez Brytyjczyków, słabym punktem koreańskich SUV-ów są też skrzynie biegów.

Prawdopodobieństwo awarii - 6,12 proc.

/ 104. Suzuki

Obraz
© zdjęcie producenta

Sytuacja wygląda podobnie jak z Hondą. Ogólnie marka ta należy do najbardziej niezawodnych, ale miewa problemy ze skrzyniami biegów. W przypadku tej japońskiej firmy jej SUV-y mogą uchodzić za wzór bezawaryjności w swojej klasie, więc ryzyko częstszego serwisowania skrzyni biegów nie powinno mocno wpłynąć na opinię o marce.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 6,49 proc.

/ 103. Volkswagen

Obraz
© zdjęcie producenta

Taka pozycja niemieckiej marki nie powinna dziwić. Już wcześniej nie było rzadkością, że skrzynie biegów w Volkswagenach psuły się szybciej niż np. jednostki napędowe. Również dzisiejsze konstrukcje potrafią sprawiać problemy. Dobrym przykładem jest automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia DSG, która zapewnia błyskawiczne zmiany przełożeń, komfort jazdy i niskie zużycie paliwa. Jednak jej szybkie zużywanie się nie należy do rzadkości - szczególnie w intensywnie eksploatowanych modelach o sporej mocy.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 6,71 proc.

/ 102. Skoda

Obraz
© zdjęcie producenta

Tutaj mamy do czynienia z sytuacją analogiczną jak w przypadku Seata. Pokrewieństwo z Volkswagenem pociągnęło za sobą zalety, ale też wady niemieckich konstrukcji. Pewnym pocieszeniem jest to, że choć skrzynie biegów tego koncernu częściej wymagają interwencji mechanika, to od strony użytkowej należą do najlepszych dostępnych konstrukcji.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 7,01 proc.

10 / 101. Kia

Obraz
© zdjęcie producenta

Ta należąca do Hyundaia marka wypadła w zestawieniu jeszcze gorzej, ale również w tym przypadku trzeba brać pod uwagę postęp, jaki uczyniono w ciągu ostatnich lat. Zatem tak zły wynik to w dużym stopniu "zasługa" modeli sprzed lat, które faktycznie lepiej omijać szerokim łukiem. Nowe samochody są już bardziej niezawodne. Ostatnio Kia wprowadziła też do oferty przekładnię dwusprzęgłową własnej konstrukcji, jednak na ocenę jej awaryjności trzeba jeszcze poczekać parę lat.

Prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów - 7,01 proc.

opracowanie: Szymon Jasina

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy