Marki, których samochody mają najbardziej awaryjne hamulce
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów samochodu, gdyż od jego sprawności bezpośrednio zależy bezpieczeństwo pasażerów.
Kluczowe dla bezpieczeństwa
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów samochodu, gdyż od jego sprawności bezpośrednio zależy bezpieczeństwo pasażerów. Choć awarie, z powodu których kierowca całkowicie utraci zdolność hamowania zdarzają się niezwykle rzadko, to jednak może wystąpić wiele mniejszych problemów, których pod żadnym pozorem nie można ignorować i należy od razu udać się do mechanika.
Brytyjska firma Warranty Direct na podstawie awarii w samochodach swoich klientów utworzyła listę marek, których auta mają najczęściej i najrzadziej problemy z układami hamulcowymi. Co ciekawe, statystyki te często znacząco odbiegają od ogólnej bezawaryjności. Wśród producentów samochodów, w których hamulce psują się najrzadziej, znajdziemy Rovera, MG, Porsche, SsangYonga, Mercedesa czy Alfę Romeo - marki, które w ogólnym zestawieniu nie należą do liderów. Za to wśród producentów, których auta najczęściej cierpią na niedomaganie układu hamulcowego są głównie tacy, którzy słyną z bezawaryjności.
Pod uwagę brano szeroki zakres usterek. Od kluczowych, takich jak pompy czy przewodów hamulcowych, po problemy z ręcznym albo ABS-em (zarówno mechaniką jak i elektroniką tego układu). Odnotowywano także awarie samego pedału hamulca oraz systemu wspomagania. Na kolejnych stronach prezentujemy marki, których samochody wypadły najgorzej w tym zestawieniu. Informujemy też, jak duże jest prawdopodobieństwo wystąpienia awarii elementu układu hamulcowego.
Daihatsu
Dziesiątym najgorszym producentem pod względem awaryjności układu hamulcowego jest Daihatsu. Może być to spore zaskoczenie, gdyż ta mało popularna w Europie japońska marka jest też jednym z liderów niezawodności, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie elementy samochodu. Jak się jednak okazuje, w przypadku samych hamulców sytuacja nie wygląda już tak dobrze.
Awaryjność układu hamulcowego - 9,09 proc.
Kia
Koreańczycy nie mają się już czego wstydzić, gdyż ich samochody nie odbiegają awaryjnością od średniej. Jednak w przypadku hamulców jest jeszcze trochę do zrobienia. Z drugiej strony zestawienie to pokazuje, że to głównie azjatyckie marki mają problemy z tym elementem, więc Kia znalazła się w całkiem doborowym towarzystwie.
Awaryjność układu hamulcowego - 9,21 proc.
Hyundai
Druga marka koreańskiego koncernu jest nieco mniej awaryjna, jeśli popatrzymy na ogólną statystykę, natomiast w przypadku hamulców jest odwrotnie. Tutaj Hyundai minimalnie ustępuje pola Kii, ale widać, że obie firmy korzystają z tych samych rozwiązań, co przekłada się niemal na identyczną awaryjność.
Awaryjność układu hamulcowego - 9,25 proc.
Honda
Hondy, obok wspomnianych wcześniej Daihatsu, należą do jednych z najmniej awaryjnych samochodów. Ich piętą achillesową jest jednak układ hamulcowy. Na szczęście, awarie tego elementu raczej nie są plagą, a pewną niegodnością na tle bardzo dobrych wyników w innych kategoriach.
Awaryjność układu hamulcowego - 9,63 proc.
Mitsubishi
Ta japońska marka pokazuje, że znaczenie ma nie tylko logo, ale też miejsce produkcji konkretnego modelu. Mitsubishi Lancer (obok Hondy Jazz) jest najbardziej niezawodnym samochodem badanym przez Warranty Direct. Z drugiej strony znajduje się druga generacja Outlandera, która była produkowana w Holandii i ma opinię najbardziej awaryjnego modelu w historii marki. Jak się okazuje, to właśnie układ hamulcowy jest jednym ze słabszych punktów w samochodach tej marki.
Awaryjność układu hamulcowego - 10,32 proc.
Nissan
Również ten japoński producent, który może się pochwalić niezawodnymi samochodami, ma problemy właśnie z układem hamulcowym. Jak widać, te elementy sprawiają największe problemy w samochodach marek z Kraju Kwitnącej Wiśni. Szybsze zużywanie się poszczególnych części, oznacza potrzebę częstszych wizyt w serwisach.
Awaryjność układu hamulcowego - 11,11 proc.
Chevrolet
Choć Chevrolet wycofał się z Europy (poza sportowymi modelami, które jednak są produktem niszowym), to cały czas po drogach Starego Kontynentu jeździ wiele aut tej marki. Część z nich ma rodowód koreański (Daewoo), a nowsze również Europejski (np. Chevrolet Cruze jest blisko spokrewniony z Oplem Astrą). W przypadku hamulców Opel, a właściwie Vaxhall, uzyskał bardzo dobry wynik w statystykach Warranty Direct. Dlatego problemów z układem hamulcowym należy się raczej spodziewać w modelach, które swoje korzenie mają w Korei.
Awaryjność układu hamulcowego - 13,33 proc.
Daewoo
Oto potwierdzenie, że w przypadku Chevroleta, najczęściej awarie dotyczą modeli wywodzących się od Daewoo. Ta koreańska marka, choć jest już rzadkością na europejskich drogach, uzyskała trzeci najgorszy wynik pod względem awaryjności układu hamulcowego. I to mimo faktu, że ogólnie została dobrze oceniona przez Warranty Direct.
Awaryjność układu hamulcowego - 14,05 proc.
Mazda
Mazda dla wielu jest synonimem niezawodności. Takie pozytywne miano firma z Hiroszimy zawdzięcza przede wszystkich modelom sprzed lat. Jednak również nowe auta nie mają się czego wstydzić. Poza problemami z rdzą, samochody tej japońskiej marki cały czas mogą pochwalić się wytrzymałością i bezawaryjnością. Z jednym wyjątkiem, którym jest układ hamulcowy. Tutaj niestety Mazda uzyskała kiepski wynik na tle konkurencji.
Awaryjność układu hamulcowego - 14,13 proc.
Lexus
To może być spora niespodzianka. Japońska marka premium znana jest z wysokiej jakości wykonania i tego, że zawsze znajduje się wśród liderów niezawodności. Jednak, podobnie jak wiele innych marek z tego kraju, cierpi na problemy z układem hamulcowym. Lexus uzyskał najgorszy wynik w całym zestawieniu - kilkukrotnie gorszy od swoich niemieckich konkurentów. Stało się tak mimo bogatej oferty samochodów hybrydowych w gamie Lexusa, które w zdecydowanie mniejszym stopniu eksploatują hamulce.
Awaryjność układu hamulcowego - 16,08 proc.