Trwa ładowanie...
d2v434j
d2v434j
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

MAN zamknie fabrykę w podpoznańskich Sadach

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d2v434j

Produkująca samochody ciężarowe i autobusy firma MAN do końca 2016 r. chce przenieść linię montażu końcowego autobusów z podpoznańskich Sadów do Starachowic (woj. świętokrzyskie). Blisko 900 pracowników zakładu ma otrzymać gwarancję zatrudnienia w zakładach MAN.

MAN przeniesienie montażu z Sadów tłumaczy koncentracją produkcji autobusów miejskich w Starachowicach. Do tej pory pod Poznaniem wytwarzane były podwozia autobusów oraz miejski model MAN Lion's City. Jak przekazał w komunikacie prasowym prezes MAN Truck & Bus Anders Nielsen, "koncentracja całej produkcji autobusów w Starachowicach stanowi reakcję firmy MAN na słaby popyt i niewykorzystane moce produkcyjne". Nielsen podkreślił, że MAN musi w bardziej efektywny sposób zarządzać swoją siecią zakładów produkcji, aby zachować konkurencyjność.

W zakładzie w Sadach pracuje blisko 900 osób - wszyscy mają otrzymać gwarancję pracy w Starachowicach. Załogę poinformowano o możliwość zatrudnienia w wielkopolskich fabrykach spółki Volkswagen Samochody Użytkowe. Pracownicy, którzy zdecydują się przenieść do województwa świętokrzyskiego mają otrzymać premie relokacyjne. Jak powiedział PAP przewodzący zakładowej "Solidarności" Grzegorz Nowicki, oficjalne rozmowy z pracodawcą rozpoczną się we wtorek. - Od jakiegoś czasu mówiło się o przenosinach. To ile osób zdecyduje się na Starachowice, zależy od tego, czym MAN zachęci pracowników. W VW musimy przejść normalną rekrutację i nie wiadomo jak skończy się ten proces - dodał. Część udziałów firmy MAN należy do koncernu VW, który w Wielkopolsce ma trzy zakłady i jest w trakcie budowy kolejnego. W Poznaniu działa fabryka produkująca rocznie ok. 170 000 samochodów oraz odlewnia. W pobliskim Swarzędzu ulokowany jest zakład zabudów specjalnych, a pod Wrześnią za 3,3 mld zł powstaje nowa fabryka. Obiekt ma być gotowy w
połowie 2016 r.; pracę znajdzie blisko 300 osób.

d2v434j

Decyzją MAN zaskoczony jest wójt gminy Tarnowo Podgórne Tadeusz Czajka, na której terenie od 1998 r. działa firma. Fabryka MAN znajduje się kilkaset metrów od otwartego w ubiegłym tygodniu centrum logistycznego amerykańskiej firmy Amazon. - Nie jest to dobra wiadomość dla budżetu gminy i pracowników. Jestem zaskoczony, bo w ostaniem czasie MAN inwestował w zakład. Mamy przed sobą dwa lata, żeby znaleźć inwestora na ten teren - to zarówno interes gminy, jaki i MAN - powiedział PAP Czajka. Również według prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego, likwidacja zakładu "dobrze znanej na międzynarodowym rynku firmy nie jest dobrą informacją". W ocenie Grobelnego pracownicy nie powinni mieć jednak dużego problemu ze znalezieniem zajęcia w fabrykach VW lub u kooperantów koncernu.

Sady leżą na terenie powiatu poznańskiego, w którym stopa bezrobocia wynosi 3,8 proc. oraz w sąsiedztwie Poznania - miasta z najniższym w kraju bezrobociem utrzymującym się na poziomie 3,4 proc. Z kolei w powiecie wrzesińskim, gdzie ma powstać nowa fabryka VW bezrobocie przekracza 13 proc. Zdaniem dr Beaty Woźniak z poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego, przesunięcie takiej liczby pracowników z jednego zakładu do drugiego nie rozwiąże problemów lokalnego rynku pracy. Odejście MAN do Starachowic nie ma zagrozić pozyskiwaniu przez Poznań nowych inwestycji. - Branża samochodowa jest mocno nasycona w regionie. Pozyskujemy teraz inwestorów głównie z nowocześniejszych gałęzi; głównie związanych z obsługą biznesu i ośrodkami badawczo-rozwojowymi - poinformował Grobelny.

MAN pozostanie obecny w aglomeracji poznańskiej. Od 2006 r. w Poznaniu funkcjonuje centrum księgowe tej firmy, które zatrudnia ok. 300 ludzi. MAN Truck & Bus Polska działa w kraju od 20 lat. Firma produkuje m.in. niskopodłogowe autobusy miejskie. Podwozia i szkielety powstają w fabryce w Starachowicach, natomiast montaż końcowy oraz odbiór pojazdów ma miejsce w Sadach. W Starachowicach powstają również szkielety autobusów turystycznych marki Neoplan. Z kolei w podkrakowskich Niepołomicach prowadzona jest produkcja pojazdów ciężarowych. W Bolechowie pod Poznaniem siedzibę ma polska firma Solaris Bus & Coach - jeden z konkurentów MAN na rynku autobusów miejskich.

ll/sj

Kliknij i sprawdź najnowsze ogłoszenia motoryzacyjne!

d2v434j

Podziel się opinią

Share

d2v434j

d2v434j