LPG w Europie: gdzie nie zatankujesz bez adaptera?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/EPA/Ali Haider

Polska jest w ścisłej światowej czołówce pod względem popularności LPG. Gaz przekonał do siebie szerokie grono naszych rodaków, którzy za paliwo chcą płacić mniej. Czy wyjeżdżając na zagraniczne wakacje również można w ten sposób zaoszczędzić? Okazuje się, że nie wszędzie jest to możliwe bez odpowiedniego wyposażenia.

Rozwój technologii napędzania samochodów LPG nie przebiegał tak samo we wszystkich europejskich krajach. Stąd też na Starym Kontynencie mamy obecnie kilka rodzajów końcówek dystrybutorów, a więc i gniazd, umożliwiających tankowanie. Najbardziej popularnym systemem jest włoski, który przyjął się również w Polsce. Korzysta z niego wiele państw Środkowej i Południowej Europy. Tuż za naszą zachodnią granicą napotkamy jednak trudności.

Poszczególne kraje korzystają z różnych systemów. W Niemczech zatankujemy LPG, o ile posiadamy adapter do gniazda ACME lub tzw. końcówki holenderskiej. Pierwsze z tych złącz jest popularniejsze we wschodniej części Niemiec, a drugie w zachodniej. W innych europejskich krajach też jest różnie. Na przykład jadąc z północy Polski na północ Hiszpanii, napotkamy trzy różne rodzaje końcówek. Wyruszając na wakacyjny wyjazd warto więc zaopatrzyć się w odpowiednie adaptery. To jednak nie wszystkie problemy, jakie możemy napotkać w podróży.

Obraz

Kłopoty może sprawić nam samo rozpoznanie stacji, na których oferowany jest gaz. Nie wszędzie należy się spodziewać napisu „LPG”. W Czechach może być to „ropny plyn”, na Bałkanach „GPL”, „plin” lub „autoplin”, a na Węgrzech „PB-gaz”. Kiedy już zajedziemy pod właściwy dystrybutor, w wielu krajach będziemy musieli zatankować samodzielnie. To przestaje być jednak dla naszych rodaków kłopotliwe. W końcu i w Polsce własnoręczne napełnianie butli jest dozwolone i robi tak coraz więcej zmotoryzowanych.

W niektórych europejskich krajach sieć stacji, które oferują LPG, jest jednak o wiele słabiej rozwinięta niż w Polsce. Butlę na LPG trudno napełnić w krajach skandynawskich, w Danii czy Szwajcarii. Niewiele stacji napotkamy również w Hiszpanii. Tam ich zagęszczenie występuje w pobliżu linii brzegowej. Przeciwnie jest w Portugalii, gdzie z zakupem LPG nie powinno być większego problemu. W obydwu krajach na niektórych stacjach spotyka się pistolety przystosowane do złącza euroconnector, które w przyszłości ma stanowić standard we wszystkich krajach UE.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne