LOTOS 70. Rajd Polski: co nas czeka?

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Już w najbliższy weekend rozegrany zostanie siedemdziesiąty Rajd Polski. Warunki atmosferyczne nie nastrajają optymistyczne, przez co wiele załóg rozważa wycofanie się z zawodów. Obfite opady deszczu sprawiły, że trasa stała się odpowiednia dla przeprawowych jednostek terenowych. Organizatorzy na bieżąco monitorują sytuację pogodową jak i same trasy, żeby sprawdzić, czy będzie możliwy bezpieczny przejazd kierowców. Niektórzy z nich zapowiedzieli, że ich start stoi pod znakiem zapytania.

70 edycja Rajdu przyciągnęła wiele znanych nazwisk i wzbudziła spory szum medialny w całej Europie. Do Mikołajek przyjechał między innymi Robert Kubica, który podczas przygotowań efektownie dachował swoim Citroenem DS3. Auto błyskawicznie naprawiono, ale jak podkreśla sam zawodnik, jeszcze nie wie, czy wystartuje w imprezie. Jego zdaniem warunki są wręcz dramatyczne. Podobnego zdania jest wicelider mistrzostw Europy Craig Breen. - To najgorsze warunki, jakie w życiu widziałem - mówi utytułowany kierowca. Swoją opinię na ten temat wyraził także Tomasz Kasperczyk startujący pod szyldem Akademii Rajdowej C-Rally.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

- Jest to pierwszy Rajd Polski w mojej karierze. Na szutrach startujemy dopiero trzeci raz. Dzisiejsze zapoznanie z trasą to był horror! Topiliśmy się w błocie. Kilka dni temu dość mocno trenowaliśmy z zespołem C-Rally. Zwracaliśmy uwagę na to, jak samochodem przednionapędowym pokonać głębokie koleiny, jaką technikę jazdy obrać kiedy droga będzie rozbita. Ale warunki były inne - było sucho i słonecznie. Tymczasem wygląda na to, że czeka nas rajd przeprawowy. Cóż, zobaczymy jak będzie. Myślę, że wszyscy kierowcy w samochodach przednionapędowych, będą mieć ogromne problemy w takich warunkach. Dla nas liczy się jedynie meta.

Rajd Polski to jedna z najstarszych imprez tego typu na świecie. Pierwsza edycja odbyła się w 1921 roku. Ponad 60 lat temu długość trasy liczyła nawet kilka tysięcy kilometrów. W weekend ten dystans miał pierwotnie zostać określony liczbą 230, ale z uwagi na wyjątkowo trudne warunki, skrócono już dziś dwa odcinki. Nad mazurskimi jeziorami nie ma opadów, ale ciężkie i ciemne chmury zwiastują opady, przez co z uwagi na bezpieczeństwo zawodników, Rajd może zostać nawet przerwany.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Niemniej, w historii mieliśmy wiele pięknych momentów i nazwisk uchodzących dziś za legendy rajdowych odcinków. W 1980 do rywalizacji stanął między innymi Jean Ragnotti, kilka lat wcześniej mogliśmy podziwiać na odcinkach specjalnych kultowe pojazdy, w tym Lancię Stratos, na bazie której próbowano później zbudować wyczynowego Poloneza. W 1996 Krzysztof Hołowczyc wygrał po raz pierwszy. Dwa lata później powtórzył ten sukces.
Wcześniej czterokrotnie triumfował Sobiesław Zasada, Kajetan Kajetanowicz zdobywał najwyższy laur dwukrotnie, podobnie jak Witold Rychter, Marian Repeta i Krzysztof Komornicki. W tym roku może być nieco trudniej polskim kierowcom, bo swój udział zapowiedzieli Bryan Bouffier, Jan Kopecky, czy chociażby Toshi Arai.

Aby móc oglądać zmagania najlepszych, należy liczyć się z wydatkiem przynajmniej 29 złotych. Tyle kosztuje wstęp na jeden OS. Całodniowy karnet kosztuje 59 złotych, natomiast trzydniowy zaledwie 99. Dzieci do 12 roku życia mogą uczestniczyć w tym wyjątkowym wydarzeniu bezpłatnie pod opieką dorosłych. W alternatywie pozostają jeszcze karnety Rally Pass Komfort i Rally Pass Gold, podwyższające wygodę podziwiania popisów najsłynniejszych zawodników w wyczynowych maszynach pokroju Subaru WRX STI R4, Peugeot 207 Super 2000, czy Citroen DS3 RRC.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Dziś na godzinę 16 zaplanowano odcinek kwalifikacyjny Tor Mikołajki. O 20 odbędzie się ceremonia startu, a jutro o 8:48 kierowcy staną na starcie pierwszego OS-u Tałty. W niedzielę o 18:12 nastąpi rozdanie nagród w Mikołajkach na Placu Wolności. Miejmy nadzieję, że pogoda jednak dopisze i impreza będzie mogła się odbyć. Trzymamy mocno kciuki za polskie zespoły.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy