Likwidacja ITD zgodna czy niezgodna z prawem unijnym?
Wiceszef MSW przekonuje, że likwidacja Inspekcji Transportu Drogowego jest zgodna z unijnym prawem. Innego zdania są przedstawiciele ministerstwa infrastruktury i budownictwa.
Wiceminister Jarosław Zieliński podkreślił, że projekt ustawy w tej sprawie został przekazany do uzgodnień międzyresortowych. W założeniach zmian funkcje ITD przejęłaby policja. O szczegółach wiceminister nie chciał mówić, podkreślając, że projekt może jeszcze ulec zmianom.
Pytany przez dziennikarzy, czy istnienie Inspekcji nie jest wymagane przez Unię Europejską w naszym traktacie akcesyjnym, zaprzeczył. Według niego, we wspomnianym zapisie traktatowym nie ma obowiązku powołania specjalnej instytucji do kontroli transportu drogowego, ale konieczność wskazania instytucji, która takie funkcje pełni.
Zieliński dodał, że likwidacja ITD była jedną z wyborczych obietnic PiS. - Inspekcja jako osobna instytucja, licząca niewiele ponad 1 500 osób zatrudnionych w całym kraju, czyli dość nieliczna, przestanie według tego projektu istnieć - podkreślił wiceminister. Dodał, że część funkcji ITD przejmie policja, a część - inne instytucje. Nie precyzował jednak, o jaki podział chodzi.
Odmiennego zdania są przedstawiciele ministerstwa infrastruktury i budownictwa, którzy z traktatu akcesyjnego wywodzą konieczność istnienia oddzielnej instytucji do kontroli transportu drogowego.
Źródło: IAR
ll