We wrześniu br. w europejskich salonach Lexusa pojawi się model IS 200t. Sedan ma zapewniać wysokie osiągi przy jednoczesnym niewielkim spalaniu.
Za napęd pojazdu posłuży znany z NX 200t i zapowiadany w przyszłym RX 200t 2-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem (245 KM). Będzie on wyposażony w innowacyjny układ wtryskowy D-4ST, obniżający zużycie paliwa i poprawiający dostęp do pełnego momentu obrotowego o wartości 350 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km wynosi 7,0 s, prędkość maksymalna 230 km/h a średnie zużycie paliwa – 7,0 l/100 km.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Ciekawym rozwiązaniem jest głowica z integralnym kolektorem wylotowym „4 w 2” i turbosprężarką typu twin-scroll. Kolektor łączy te pary cylindrów, w których tłoki poruszają się zgodnie w fazie. W połączeniu z turbosprężarką konstrukcja kolektora zapobiega wzajemnej interferencji strumieni gazów wylotowych z poszczególnych cylindrów i pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w możliwie najszerszym zakresie prędkości obrotowych. Wyposażona w obieg wodny chłodnica powietrza doładowującego została zamontowana bezpośrednio do silnika, co skróciło długość kanałów za turbosprężarką i zminimalizowało zwłokę doładowania. W turbosprężarce zastosowano układ płynnego sterowania pracą zaworu obejściowego, co ograniczyło straty pompowania przez ograniczenie ciśnienie zwrotnego przy niskim obciążeniu silnika, kiedy „turbo” nie jest wykorzystywane (oszczędność paliwa).
Wspomniany układ zasilania D-4ST łączy wysokociśnieniowy wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów z niskociśnieniowym wtryskiem do kanałów dolotowych. Dawka paliwa rozdzielana jest pomiędzy wtryskiwacze w cylindrach i wtryskiwacze w kanałach dolotowych w zależności od obciążenia silnika, co umożliwia optymalizację procesu spalania w każdych warunkach jazdy. W jednostce nie zabrakło też mechanizmu sterującego fazami rozrządu, w którym do sterowania fazami zaworów wylotowych zastosowano układ VVT-i, a zaworów dolotowych – VVT-iW. Poprawiło to charakterystykę momentu obrotowego w załym zakresie prędkości obrotowych silnika i umożliwiło rozruch silnika w cyklu Otto, a następnie pracę w bardziej ekonomicznym cyklu Atkinsona, przy zachowaniu wysokich osiągów podczas pełnego otwarcia przepustnicy.
Kadłub silnika wykonano z niskoniklowego, żaroodpornego staliwa a pokrywę głowicy, kolektor dolotowy przewody dolotowe – z tworzywa sztucznego. Cała jednostka waży 160 kg. Współpracuje z nią 8-stopniowa skrzynia Sport Direct Shift z wychylnymi przełącznikami zmiany przełożeń w kierownicy, pierwotnie opracowaną dla wyczynowego coupe RC-F.
Źródło: Lexus
ll/moto.wp.pl