Lepiej, nowocześniej i więcej w nowej Fabii

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Skoda zaprezentowała trzecią generację Fabii w dwóch wersjach nadwoziowych – hatchback i kombi. Czeska przedstawicielka segmentu B po raz kolejny podnosi poprzeczkę i idealnie realizuje filozofię marki. Klasyczna stylistyka kryje praktyczne i przestronne wnętrze.

Pod względem wyglądu nowa Fabia kontynuuje styl znany z modelu Rapid, a także z nowej Octavii. Charakterystyczna osłona chłodnicy, wyraźnie zarysowana bryła nadwozia i skierowane ku górze zakończenie tylnych drzwi. Przede wszystkim, podobnie jak od lat, stylistyka nowej Fabii jest ponadczasowa. To właśnie jedna z cech, która pomogła poprzedniej generacji tak długo utrzymać się na szczytach rankingów sprzedaży. Również w tym przypadku klasyczny wygląd oznacza, że nikt nie nazwie Skody brzydką.

Stylistyka to jedna z cech charakterystycznych czeskiej marki, jest jednak druga – dużo ważniejsza. Chodzi oczywiście o stronę praktyczną. Octavia już dawno przestała być typowym kompaktem. Podobnie jest z Fabią, w przypadku której udało się zwiększyść ilość miejsca w środku, a zarazem nieco skrócić nadwozie odmiany hatchback, dzięki czemu będzie bardziej praktyczna w mieście. Nowa odsłona czeskiej przedstawicielki segmentu B jest o 8 mm krótsza, 90 mm szersza i o 31 mm niższa. Odmiana kombi natomiast została wydłużona o 10 mm. Dzięki tym zabiegom we wnętrzu jest więcej miejsca dla pasażerów, a obie odmiany mają największe bagażniki w klasie – 330 l (1150 po złożeniu kanapy) w hatchbacku to wynik, jakim jeszcze niedawno legitymowali się przedstawiciele segmentu C. Kombi natomiast oferuje imponujące 530 litrów (1395 przy złożonym tylnym oparciu).

Inżynierowie Skody zadbali też o jedną z najważniejszych rzeczy – nowa Fabia jest w porównaniu ze swoją poprzedniczką nawet o 65 kg lżejsza - w zależności od konfiguracji, a podstawowy model waży 980 kg. Niższa masa wpływa na mniejsze spalanie, lepsze prowadzenie i możliwość wykorzystania słabszych silników bez uszczerbku na osiągach. Skoro już o ekonomii mowa, to warto wspomnieć o poprawionej aerodynamice, która również pozwoliła na zmniejszenie zużycia paliwa.

W ofercie są – wraz z wersją GreenLine – cztery (w wersji kombi trzy) silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie jednostki są seryjnie wyposażone w system Start-Stop i moduł odzyskiwania energii podczas hamowania. Podstawowe jednostki benzynowe to znane z Citigo trzycylindrowce o pojemności 1,0 l – o mocy 60 i 75 KM. Zużywające średnio odpowiednio 4,7 i 4,8 l/100 km. Mocniejszą alternatywą są turbodoładowane silniki 1,2 l oferujące 90 i 110 KM, przy czym ten drugi dostępny jest z automatyczną skrzynią DSG. Oferta wysokoprężnych motorów to trzy jednostki TDI 1,4 l o mocy 75, 90 i 105 KM. Najsłabsza z nich napędza najoszczędniejszą odmianę GreenLine, która zużywa średnio 3,1 l/100 km.

Obraz
© (fot. Szymon Jasina, moto.wp.pl)

Inżynierowie Skody pracowali nad tym, aby nowa Fabia była nie tylko bardziej praktyczna, ale też lepiej się prowadziła. Oznacza to, że o 5 mm zwiększono rozstaw osi, a rozstaw kół o całe 30 mm. Nowe zawieszenie czeskiej przedstawicielki segmentu B jest bardziej komfortowe, ale też oferuje lepszą stabilność podczas jazdy.

We wnętrzu klient może wybrać jeden z trzech systemów multimedialnych – od radia z możliwością odtwarzania muzyki z urządzeń i nośników zewnętrznych, po system z kolorowym ekranem o przekątnej 6,5 cala i rozdzielczości 800x480 pikseli. Najważniejszą innowacją tego urządzenia jest funkcja MirrorLink, która pozwala na samochodowym wyświetlaczu zobaczyć to samo, co na połączonym smartfonie. W ten sposób zarządzanie muzyką i aplikacjami staje się dużo wygodniejsze. W chwili rozpoczęcia sprzedaży Fabii do dyspozycji są następujące aplikacje mobilne MirrorLink: Sygic (nawigacja), Weather Pro! (prognoza pogody), AUPEO! (osobiste radio), Audioteka (album z nagraniami) i Parkopedia (informacje o parkingach).

Kolejna nową funkcją jest SmartGate, która pozwala na pokazanie danych samochodu w aplikacji na telefonie. Dzięki temu możemy uzyskać telemetrię pokazującą nasz styl jazdy i pozwalającą na jego analizę, która może np. pomóc w nauce oszczędnego prowadzenia.

Nowa Skoda Fabia w wersji hatchback do sprzedaży trafi już w listopadzie 2014 roku, natomiast kombi będzie można kupić na początku 2015 roku.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

sj/tb/tb

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła