Lepiej, nowocześniej i więcej w nowej Fabii
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Skoda zaprezentowała trzecią generację Fabii w dwóch wersjach nadwoziowych – hatchback i kombi. Czeska przedstawicielka segmentu B po raz kolejny podnosi poprzeczkę i idealnie realizuje filozofię marki. Klasyczna stylistyka kryje praktyczne i przestronne wnętrze.
Pod względem wyglądu nowa Fabia kontynuuje styl znany z modelu Rapid, a także z nowej Octavii. Charakterystyczna osłona chłodnicy, wyraźnie zarysowana bryła nadwozia i skierowane ku górze zakończenie tylnych drzwi. Przede wszystkim, podobnie jak od lat, stylistyka nowej Fabii jest ponadczasowa. To właśnie jedna z cech, która pomogła poprzedniej generacji tak długo utrzymać się na szczytach rankingów sprzedaży. Również w tym przypadku klasyczny wygląd oznacza, że nikt nie nazwie Skody brzydką.
Stylistyka to jedna z cech charakterystycznych czeskiej marki, jest jednak druga – dużo ważniejsza. Chodzi oczywiście o stronę praktyczną. Octavia już dawno przestała być typowym kompaktem. Podobnie jest z Fabią, w przypadku której udało się zwiększyść ilość miejsca w środku, a zarazem nieco skrócić nadwozie odmiany hatchback, dzięki czemu będzie bardziej praktyczna w mieście. Nowa odsłona czeskiej przedstawicielki segmentu B jest o 8 mm krótsza, 90 mm szersza i o 31 mm niższa. Odmiana kombi natomiast została wydłużona o 10 mm. Dzięki tym zabiegom we wnętrzu jest więcej miejsca dla pasażerów, a obie odmiany mają największe bagażniki w klasie – 330 l (1150 po złożeniu kanapy) w hatchbacku to wynik, jakim jeszcze niedawno legitymowali się przedstawiciele segmentu C. Kombi natomiast oferuje imponujące 530 litrów (1395 przy złożonym tylnym oparciu).
Inżynierowie Skody zadbali też o jedną z najważniejszych rzeczy – nowa Fabia jest w porównaniu ze swoją poprzedniczką nawet o 65 kg lżejsza - w zależności od konfiguracji, a podstawowy model waży 980 kg. Niższa masa wpływa na mniejsze spalanie, lepsze prowadzenie i możliwość wykorzystania słabszych silników bez uszczerbku na osiągach. Skoro już o ekonomii mowa, to warto wspomnieć o poprawionej aerodynamice, która również pozwoliła na zmniejszenie zużycia paliwa.
W ofercie są – wraz z wersją GreenLine – cztery (w wersji kombi trzy) silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie jednostki są seryjnie wyposażone w system Start-Stop i moduł odzyskiwania energii podczas hamowania. Podstawowe jednostki benzynowe to znane z Citigo trzycylindrowce o pojemności 1,0 l – o mocy 60 i 75 KM. Zużywające średnio odpowiednio 4,7 i 4,8 l/100 km. Mocniejszą alternatywą są turbodoładowane silniki 1,2 l oferujące 90 i 110 KM, przy czym ten drugi dostępny jest z automatyczną skrzynią DSG. Oferta wysokoprężnych motorów to trzy jednostki TDI 1,4 l o mocy 75, 90 i 105 KM. Najsłabsza z nich napędza najoszczędniejszą odmianę GreenLine, która zużywa średnio 3,1 l/100 km.
Inżynierowie Skody pracowali nad tym, aby nowa Fabia była nie tylko bardziej praktyczna, ale też lepiej się prowadziła. Oznacza to, że o 5 mm zwiększono rozstaw osi, a rozstaw kół o całe 30 mm. Nowe zawieszenie czeskiej przedstawicielki segmentu B jest bardziej komfortowe, ale też oferuje lepszą stabilność podczas jazdy.
We wnętrzu klient może wybrać jeden z trzech systemów multimedialnych – od radia z możliwością odtwarzania muzyki z urządzeń i nośników zewnętrznych, po system z kolorowym ekranem o przekątnej 6,5 cala i rozdzielczości 800x480 pikseli. Najważniejszą innowacją tego urządzenia jest funkcja MirrorLink, która pozwala na samochodowym wyświetlaczu zobaczyć to samo, co na połączonym smartfonie. W ten sposób zarządzanie muzyką i aplikacjami staje się dużo wygodniejsze. W chwili rozpoczęcia sprzedaży Fabii do dyspozycji są następujące aplikacje mobilne MirrorLink: Sygic (nawigacja), Weather Pro! (prognoza pogody), AUPEO! (osobiste radio), Audioteka (album z nagraniami) i Parkopedia (informacje o parkingach).
Kolejna nową funkcją jest SmartGate, która pozwala na pokazanie danych samochodu w aplikacji na telefonie. Dzięki temu możemy uzyskać telemetrię pokazującą nasz styl jazdy i pozwalającą na jego analizę, która może np. pomóc w nauce oszczędnego prowadzenia.
Nowa Skoda Fabia w wersji hatchback do sprzedaży trafi już w listopadzie 2014 roku, natomiast kombi będzie można kupić na początku 2015 roku.
Szymon Jasina, moto.wp.pl
sj/tb/tb